۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۶۰۸۷۹۶
آیت الله علم الهدی:

اطاعت، عبودیت و حب مراتب ارتباط انسان با خداوند است

اطاعت، عبودیت و حب مراتب ارتباط انسان با خداوند است
امام جمعه مشهد گفت: بندگی خداوند به معنای اطاعت به خاطر ترس از او و یا نفع بردن نیست، بلکه به معنای تسلیم محض اراده عاشق به معشوق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در جلسه تفسیر سوره احزاب که در مهدیه مشهد برگزار شد با بیان نوع ارتباط انسان با خدا، گفت: اطاعت، عبودیت و حب خدا مراتب ارتباط انسان با خداوند است که البته با یکدیگر مرتبط هستند. اطاعت خود بر دو نوع است. نوع اول اطاعت، اطاعت کردن از حاکم به خاطر زور، قلدری و دیکتاتور مآبی او است و اطاعت نوع دوم از نوع اطاعت بیمار از طبیب است. در این نوع از اطاعت بیمار اطاعت را به مصلحت خویش و برای نجات از بیماری می بیند.

امام جمعه مشهد با اشاره به نوع اطاعت مومنان از خداوند افزود: اطاعت مومنان از خداوند از نوع اطاعت بیمار از طبیب است و آنان خدا را نه به خاطر تحکم و قدرت او اطاعت می کنند، بلکه اطاعت از او را مصلحت خویش می دانند. چرا که پروردگار خود هیچ نفعی از دستور دادن به ما نمی برد. دستورات او برای نجات ما از هلاکت و ضرر است.

وی عذاب اخروی را عاقبت و صورت باطنی گناه دانست و خاطر نشان کرد: علت اینکه ما عذاب را به خداوند نسبت می دهیم اما درد و مرض را به طبیب نسبت نمی دهیم به این خاطر است که خداوند علت العلل و همه چیز را تحت مشیت او می دانیم.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه در موضوع بندگی همواره ارباب های انسانی از وجود بنده و برده نفع می برده اند، تصریح کرد: خداوند از بندگی ما مانند اربابان بندگان قدیم هیچ نفعی نمی برد و اصطلاح بندگی در دین اشاره به تسلیم بدون قید و شرط در برابر خداوند همانند بندگان و بردگان قدیم در برابر اربابان شان دارد. البته این تسلیم محض اراده به دلیل عشق به خدا است و مصداق کامل این چنین بندگانی اهل بیت(ع) هستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: بهشت در واقع جای افرادی است که راضی به رضای حق اند و هر آنچه را که خدا می خواهد آنان نیز همان را می خواهند. بهشت نتیجه عشق و دلدادگی به حق است. ما در مقام عشق و دلدادگی هر آنچه معشوق می خواهد را می خواهیم، نه هر آنچه که خود می خواهیم.

وی با ذکر آیه «وَمَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا» خاطر نشان کرد: خداوند در این آیه پاداش همسران پیامبر اکرم(ص) را دو برابر ذکر می کند و دلیل این امر دشواری زندگی با ایشان بوده است. باید دانست که اگر حاکمان و مسئولان جهادی جامعه اسلامی بخواهند همچون رسول اکرم(ص) زندگی کنند، اطرافیان شان زندگی راحتی نخواهند داشت و سختی ها و محرومیت هایی را تحمل خواهند کرد.

آیت الله علم الهدی با بیان آیه «وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا» گفت: باید دانست که میان رزق کریم با رزق غیرکریم در بهشت تفاوت هایی وجود دارد. رزق کریم رزقی است که با احترام و بالانشینی در بهشت همراه است. این نعمت بهشتی مخصوص همسران پیامبر و اطرافیان حاکمان صالح و جهادی است که زندگی آنان با رنج ها و محرومیت هایی همراه است.

امام جمعه مشهد با شرح نعمات بهشت افزود: مومن وقتی وارد بهشت می شود از آنچه که برایش مهیا شده متعجب و حیرت زده خواهد شد. او قبل از این فکر اینکه از چنین نعماتی برخوردار شود را هم به ذهن خود خطور نمی داد. شرح نعمات بهشتی مانند این است که به کودکی که در رحم مادر قرار دارد بخواهیم نعمات دنیای بیرون از شکم مادر را بفهمانیم و به او نشان دهیم.

وی خاطر نشان کرد: البته رضایت خداوند بالاترین نعمت ها و لذت های بهشت است، به گونه ای که پس از چشیدن آن توسط مومن تمامی دیگر نعمات بهشت از دل و چشم او می افتند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات