۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۶۲۷۳۰۰
آیت الله توکل:

مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است

مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش برخی برای از سرگیری مذاکرات تأکید کرد: مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله سید رحیم توکل، نماینده مجلس خبرگان رهبری در نشستی بصیرتی که همزمان با سالروز نبی مکرم اسلام و امام صادق (ع) برگزار شد با تأکید براین که در بحث رهبری یک حرف باید زده شود نه این که مثل احکام نظرات متعددی وجود داشته باشد، گفت: تبعیت از فقها در مسائل شرعی و تبعیت از کسی که علم رهبری به دست می‌گیرد متفاوت است و نباید این دو را با هم قاطی کرد، آنجا که کسی علم را به دست گرفت باید نظر واحد باشد.
 
آیت الله توکل با اشاره به این که مراجع و فقها صاحب شرایط نماینده امام در احکام شرعیه هستند، ادامه داد: بین فقها باید یکی علم را به دست بگیرد و وقتی علم را به دست گرفت آن می‌شود نماینده امام زمان (عج) در حوادث واقعه و هر چیزی فرمودند باید همه بگویند چشم وگرنه رد این‌ها رد امام زمان (عج) است و کسی که امام زمان (عج) را رد می‌کند به عنوان مشرکین با این‌ها برخورد می‌کنند.
 
وی با تأکید بر این که همه افراد چه مسؤول دولتی و چه غیر دولتی را بلا استثنا با یک محک می‌سنجیم، گفت: آن محک اگر در او پیدا شد خودی بوده، در خط است و عزیز ما و در کنارش هستیم و اگر آن محک پیدا نشد این غیر خودی است و عزیز ما هم نیست، کنارش نیستم و با آن برخورد هم می‌کنیم.
 
آیت الله توکل با بیان این که باید جاده را صاف کرد و محک باید منسجم، عالی، واضح همچون یک اتوبان صاف باشد، افزود: هر کسی و در هر لباس و پست و مقامی یک چیزی بگوید که با آن چیزی که رهبری فرمود منافات دارد این علامت است و این فرد خودی نیست.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به کسی می‌گوییم خودی که آنچه را که رهبری فرمود پیاده کند و حرف او همان حرف رهبری، خواسته او خواسته رهبری و دغدغه او نیز دغدغه رهبری باشد که اگر این طور بود در خط رهبری است و خودی است و عزیز ما و ما در خدمتش هستیم و اگر این ملاک تغییر پیدا کرد پس در خط رهبری نبوده، خودی نیست و ما نیز در کنارش نیستیم و او را خودی هم به حساب نمی‌آوریم.
 
وی در ادامه به سخنی که برخی‌ در خصوص انتقاد از پیامبر گرامی اسلام مطرح کردند، گفت: چون یک عرب نادان و نفهمی به پیامبر ایراد گرفته پس از پیامبر می‌شود ایراد گرفت؟ این دلیل نمی‌شود.
 
آیت الله توکل ادامه داد: بعضی از طرفداران این حرف نیز گفتند ما مردم را به یک جایی رساندیم که اگر فردا امام زمان (عج) هم ظهور کند علیه ایشان تظاهرات می‌کنند و طرفدرانش گفته اند ما کاری کردیم که مردم بتوانند به خدا هم اعتراض کنند که ما این خط و مسیر را شرک الی الله می‌دانیم.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به سخنان یکی از مسؤولان کشور که گفته بود پیامبر با یک عده معاهده می‌بستند و اگر آن‌ها معاهده را نقض می کردند ایشان به دنبال آن‌ها می‌رفتند، گفت: این حرف به این معنا است که اگر آمریکا از برجام خارج شد ما نیز دوباره باید به دنبال آمریکایی‌ها می‌رفتیم.
 
وی ادامه داد: اگر انسان یقین دارد می‌خواهد با فردی معاهده‌ای ببندد و یقیناً این فرد عمل به معاهده نمی‌کند کدام عقل می‌گوید اگر معاهده را شکاند باز برو دنبال آن و عهد بعدی را ببند.
 
آیت الله توکل با تأکید براین که مذاکره مجدد با کسی که به هیچ عهدی پایبند نیست حماقت محض است، گفت: رییس جمهور آمریکا به هیچ عهد و پیمانی پایبند نبوده و دیگر هیچ اعتبار بین المللی برای این فرد وجود ندارد و انسان با یک فرد دیوانه و کذاب معاهده نمی‌بینند.
 
نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر من در جایی از این موضوع مسؤول بودم وقتی آمریکا چنین معاهده‌ای را قبول ندارد در سازمان ملل این معاهده را در جمع پاره می‌کردم و اگر یک بار پاره می‌کردیم آن‌ها سر عقل می‌آمدند و می‌فهمیدند ایران با کسی شوخی ندارد.
 
وی با تأکید براین که باید رفتاری کنیم که دشمن بترسد مخالفت کند، افزود: تدریج در کاهش دادن تعهدات برجامی معنی ندارد، چون وقتی آمریکا به کلی از برجام خارج شد شما هم باید به طور کلی از این معاهده خارج شوید، چون تعهد موضوعی دو طرفه است.
 
آیت الله توکل در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که دشمن از این اقتدار می‌ترسد و وحشت می‌کند، افزود: با منطق ظلم باید با مشت وارد شد نه با آرامش./950/پ210/ق
افشین ایمانی
ارسال نظرات