۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۶۴۱۸۱۴

هفته بیم و امید

هفته بیم و امید
وزیر بهداشت گفت: هفته سختی را در پیش داریم و با بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین‌المللی روند را به‌گونه‌ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته و روزهای آتی است. این امر به معنای وحشت مردم نیست و قرار نیست خودمان را ببازیم.

به گزارش خبرگزاري رسا، روز جمعه پنجمین جلسه ستاد مبارزه با کرونا برگزار شد و وزیر بهداشت تصمیمات آتی در ارتباط با مقابله و کنترل شیوع این بیماری را به شرح زیر اعلام کرد.

روزهای آینده پیک اصلی کرونا

 در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی آماده است و امکانات و تجهیزات لازم را به میدان آورده‌ایم اما واقعیت این است که هفته سختی را در پیش داریم و با بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین‌المللی روند را به‌گونه‌ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته و روزهای آتی است. این امر به معنای وحشت مردم نیست و قرار نیست خودمان را ببازیم. خوشبختانه با هوشمندی مردم و به صحنه آمدن همه دست‌اندرکاران و خبررسانی همه دستگاه‌ها و اشراف مدیران ما این پیک و خیز آتی بیماری را هم به خوبی کنترل می‌کنیم. از مردم تمنا می‌کنم بیشتر همراهی کرده و به ما در کاهش آلودگی کمک کنند و به هرجا موردی را ابلاغ می‌کنیم، تبعیت شود.

سختگیری در ترددها

اولا مقرر شد در ترددها سختگیری کنیم. به قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و آن را به‌عنوان روش علمی نمی‌شناسیم اما درصدد تشدید کنترل بر ایاب و ذهاب مردمی هستیم که به مسافرت می‌روند. خواهش ما به حداقل رساندن ترددهاست. اگر هم ضرورتی وجود دارد با اطمینان کافی از اینکه مورد مشکوکی بین مسافران‌شان نیست به سفر بروند. در ورودی و خروجی هرکدام از شهرها اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه 14روزه خواهیم برد. با نیروهای مسلح به جمع‌بندی رسیدیم، آنها که همواره در کنار ما بودند به همکاری ارزشمندشان ادامه دهند و در ایجاد فضا و تخت‌های بیمارستانی برای موارد اورژانسی و ظرفیت جدید و ضدعفونی کردن معابر که نیازمند امکانات ویژه هستیم به ما کمک کنند. از کمک نیروهای پزشکی و پرستاری و خدماتی نیروهای مسلح نیز بهره‌مند خواهیم شد.

تسهیل روند جذب نیروی درمانی

مقرر شد برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌منظور گرفتن نیروهای جدید و دور زدن برخی قوانین دست‌وپاگیر مجوزی صادر شود تا بتوانند نیروهایی را در مدت کوتاه و برای این پروژه جذب کنند.

تغییر در ساعات ارائه خدمات

قرار شد ساعات کار ادارات با تفویض‌اختیار به ستادهای استانی و با نظر استاندار و با مقامات محلی و دانشگاه‌های علوم پزشکی به‌گونه‌ای تنظیم شود که اجازه تاخیر دوساعته یا کوتاه کردن مدت‌زمان خدمت‌رسانی را داشته باشند، به شرط آنکه خدمات مردم معطل نماند.

  مدارس 3 روز دیگر تعطیل شدند

قرار بود در استان‌هایی که آلودگی نیست آموزش و پرورش را تعطیل اعلام نکنیم. با مستندانی که ارائه شد و اینکه ممکن است در بیش از 21 تا 22 استان موارد مثبت گزارش‌شده را در روزهای آینده داشته باشیم، قرار شد مدارس کل کشور از این تصمیم تبعیت کنند و یک دوره سه‌روزه را برای مدارس در سراسر کشور تعطیل اعلام کنیم.

مرخصی به زندانیان کم‌خطر

قرار شده است سامانه راه‌اندازی شده ۴۰۳۰ را نیز به شکل گسترده و تکمیل‌تر با کمک وزارت ارتباطات تکمیل کنیم. این اقدام انجام می‌شود تا مردم بتوانند دسترسی سهل‌الوصول‌تری به این سیستم داشته باشند. تصمیم دیگری که اتخاذ شد نیز این بود که قرار شد در زندان‌ها با کمک همکاران ما زندانی‌های کم‌خطر، آنهایی که مشکلات مالی دارند و آنهایی که مشکلاتی ازقبیل بیماری‌های مزمن دارند با تشخیص همکاران من و معاونت امور بهداشتی، پس از اطمینان از بی‌خطر بودن این افراد از مرخصی استفاده کنند.

بازگشت ماسک و مواد ضد‌عفونی‌کننده

تولیدات ماسک و مواد ضد‌عفونی را در کل کشور تسریع کردیم تا نیاز ما را در بخش دولتی و... برآورده کنند که الان تقریبا به این نقطه قابل‌اطمینان رسیده‌ایم. خوشبختانه امشب نیز قرار است یک هواپیما حامل ماسک‌های «ان‌95» و لباس‌هایی که به آنها نیاز داریم بارگیری شود و به ایران برسد. ما ماسک و مواد ضد‌عفونی را که در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌گرفت آزاد خواهیم کرد تا با نظارت انجمن داروسازان و سازمان تعزیرات به اندازه کافی در دسترس مردم باشد که درمجموع این تصمیمات مثل پیش باید به رئیس‌جمهور تقدیم شود. که قطعا این را تایید خواهند کرد؛ البته این مصوبات را مکتوب خدمت آقای روحانی تقدیم کردم و امیدوارم پس از ابلاغ بتوانیم به اجرا درآوریم. در رابطه با دانشگاه‌ها تصمیم پریروز ما جاری است و کلاس‌های دانشگاه‌ها تا آخر هفته تعطیل است، اساتید و پرسنل حضور خواهند داشت و به شکل مجازی و آموزش از راه دور امور آموزش و پژوهش دنبال خواهد شد.

برگزاری فوتبال همچنان بدون تماشاگر

تمام ورزشگاه‌ها، فضاهای عمومی، اجتماعات و... طبق روال گذشته در طول هفته آینده نیز تعطیل خواهد بود و بازی‌های فوتبال و سایر بازی‌ها در یک هفته آینده اگر قرار باشد برگزار شود فقط بدون تماشاچی برگزار خواهد شد. این روند را دنبال خواهیم کرد و مواردی مانند اعتکاف از مواردی بوده که بنده با مسئول کشوری هم صحبت کردم و تصمیم برگزاری آن را نداریم و این را ابلاغ کرده‌ایم و همچنین مواردی که قبلا اعلام کردیم استمرار خواهد داشت.

سایه‌روشن‌های  شیوع کرونا در ایران

 34 فوتی، 73 بهبود‌یافته

چند روزی از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. التهابات روزهای نخست خصوصا در پروسه اطلاع‌رسانی کمی فروکش کرده است و هر روز حول ساعت 13 مدیر اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در رسانه ملی آخرین آمار و اطلاعات مربوط به شیوع کرونا در ایران را اعلام می‌کند.

روز گذشته جهانپور در تشریح آخرین آمار و اطلاعات در این رابطه گفت: «۱۴۳مورد از سوی آزمایشگاه‌های مرجع به‌عنوان تشخیص قطعی گزارش شده و به تفکیک استان‌ها و شهر‌ها تهران با ۶۴ مورد، گیلان ۲۵ مورد، قم ۱۶ مورد، اصفهان ۱۰مورد، اردبیل یک مورد، البرز سه‌ مورد، سمنان دو مورد، کردستان دومورد، قزوین دومورد، آذربایجان‌شرقی چهار مورد، خوزستان سه مورد و گلستان دو مورد و مازندران با ۹ مورد گزارش شده است. متاسفانه هشت نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که مجموع آمار با احتساب آمار روزهای گذشته ۳۸۸ مورد ابتلای قطعی است. همچنین ۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. متاسفانه ۳۴ نفر تا روز جمعه بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. میانگین سنی بستری‌شدگان بیماری کووید‌۱۹، بیش از ۵۰ سال است، یعنی بستری‌شدگانی که تشخیص قطعی در مورد آنها داده شده بیش از ۵۰ سال سن داشته‌اند و میانگین سنی فوت‌شدگان بالای ۶۰ سال گزارش شده است. موضوعی که در مورد آمار روزانه می‌توان گفت این است که آمار کماکان صعودی است و به نظر می‌رسد آمار ابتلا در روزهای آینده نیز روند رو به رشدی داشته باشد. بخشی از آن را عنوان کردیم که به علت فعال‌تر شدن بیماریابی و افزایش تعداد آزمایشگاه‌های فعال بود. هم‌اکنون ۱۵ آزمایشگاه مورد‌تایید در سراسر کشور داریم و ظرف یک یا دو روز آینده تا ۲۲ مورد آزمایشگاه مورد‌تایید برای تشخیص ابتلا به بیماری کووید‌۱۹ در سراسر کشور توزیع جغرافیایی خواهد داشت. ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت ما در مقابله با بیماری وابسته به خودمراقبتی، رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و رعایت توصیه‌های اکید در کاهش مراودات و سفرهای بین‌شهری و ترددهاست.»

جهانپور همچنین در صفحه شخصی خود در توئیتر در ارتباط با ساخت کیت تشخیص کرونا توسط فناوران وزارت دفاع کشور هم نوشت: «کیت تشخیص کرونا با تلاش فناوران وزارت دفاع، پس از تایید نهایی به‌زودی و ظرف هفته آتی تولید و وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود.» چند روز پیش خبری مبنی‌بر تولید کیت تشخیص کرونا‌ویروس توسط وزارت دفاع منتشر شده بود که با اطلاع سخنگوی وزارت بهداشت این کیت به‌زودی وارد نظام آزمایشگاهی کشور می‌شود./1360/

ارسال نظرات