ماه رجب، ماه ولایت و طليعه ورود به ماه رسالت است
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی درباره ماه پربركت رجب، اظهار داشت: ماه پربركت رجب، ماه ولایت است كه طلیعه ماه رسالت است و این هر دو طلیعه شهرالله است ماه مبارك رمضان به عنوان شهرالله نامیده شد كه وجود مبارك پیغمبر(ص) در آن خطبه معروف فرمود: «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّه» و رسالت، طلیعه ورود به باب توحید است و ولایت، طلیعه ورود به باب رسالت است، اگر وجود مبارك حضرت فرمود: «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا» ماهی كه متعلق به وجود مبارك حضرت امیر است، این طلیعه ورود به ماه رسالت است. بزرگانی بودند كه این سه ماه را پشت سر هم روزه میگرفتند. این دعای نورانی «یا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیْرٍ» اختصاصی به بعد از نماز ندارد در بسیاری از فرصتهای شب و روز این ماه میتوان این دعا را خواند.
وی با اشاره به دعای ماه رجب، ادامه داد: دعاها گرچه به صورت جمله خبریه است اما به داعی انشا القا شده اینها خبر نیستند در قرآن فرمود كسانی كه از عذاب الهی در اماناند اینها بدبختاند، اینجا كه میفرماید: «وَ آمَنُ سَخَطَهُ» جمله انشایی است؛ یعنی خدایا مرا از سَخَط و عذاب و غضب خودت نجات بده! «یا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَر»؛ خدایا حوادث تلخی كه پیش میآید، مرا در آن حوادث تلخ حفظ كن! غرض این است كه این دعا اختصاصی به تعقیبات نماز ندارد، در كلّ این ماه، در فرصتهای مناسب و هر وقت که برای انسان حالی پیدا شد، این دعا را زمزمه كند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روایت نورانی از امام محمد باقر(ع) به ضرورت پیروی از آن ذوات مقدس اشاره كرد و بیان داشت: وجود مبارك امام باقر(ع) در یك مجلسی سخنرانی می کردند، یكی از مستمعین كه پای سخنان حضرت نشسته بود گفت عجب درّ و جواهری ما امروز از شما استفاده كردیم، فرمود حیف نیست كه این سخنان را به طلا تشبیه میكنی؟! طلا یك سنگ زردی است چون كمیاب است معیار تبادل قرار گرفته وگرنه ارزش كه ندارد با سنگهای دیگر فرقی ندارد بعضی از سنگهای معدنی ممكن است از آن سختتر هم باشد فرمود حیفت نیامد كه این حرفها را به طلا تشبیه كردی. بعد هم فرمود آزمون ما با این مردم بسیار دشوار است برای اینكه ما اینها را دعوت كنیم نمیآیند رها كه كنیم راه غیر از این نیست ما نمیتوانیم بگوییم بگذار بیفتد و ببیند جزای خویش این حرفِ ما نیست خب چرا كیفر كار خودش را ببیند. این است كه ما خیلی برایمان سخت و دشوار است ما نمیتوانیم بگوییم ما به وظیفهمان عمل كردیم و تمام شد رفت ما غصه میخوریم. بسیاری از حالات خود وجود مبارك پیغمبر، امیرالمؤمنین(ع) به حال ما غصّه میخوردند الآن هم وجود مبارك حضرت به حال ما غصه میخورد آدم یك فرزندی داشته باشد بیراهه برود كه نمیتواند بگوید بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش!
وی خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمود شما فرزندان مایید «أَنَا وَ عَلیٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» ما وقتی تشیّع را قبول كردیم اینها را به امامت قبول كردیم به عصمت قبول كردیم شدیم فرزند اینها اگر فرمود: «أَنَا وَ عَلیٌّ أَبَوَا هَذَهِ الاُمَّة» ما هم اینها را به عنوان امامت قبول كردیم خب ما فرزندان آنهاییم اگر بیراهه برویم حضرت فرمود برای ما خیلی غصه است. هیچ پدری حاضر نیست كه بگوید «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش» این نیست. هیچ پدری هیچ مادری حاضر نیست الآن وجود مبارك حضرت هم همینطور است برای ما اگر خدای ناكرده بیراهه برویم غصه میخورند رنج میبرند كه چرا ما به این صورتیم ما میتوانیم طرزی زندگی كنیم كه مورد رضای اینها باشد ما این جاهلیتمان را به عقلانیت تبدیل كنیم این راه دارد./998/