۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۶۴۲۶۱۱
یادداشت؛

چرا باید در فتنه‌ها به قم پناه برد؟

چرا باید در فتنه‌ها به قم پناه برد؟
تاریخ نشان می‌دهد قم همیشه آماج کینه‌توزی دشمنان بوده اما همواره پایدار مانده و ایستاده است و نقش آخرالزمانی این شهر هم به زودی روشن خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، این روزها با شیوع ویروس کرونا، بدخواهان و شایعه‌پردازان که سلامت روان جامعه را هدف حملات خود قرار داده‌اند، کشف این ویروس در قم را بهانه‌ای برای توهین به مردم قم قرار داده‌اند و با کج فهمی از روایات، به گونه‌ای القا می‌کنند که گویا نباید در قم بلا و فتنه‌ای ظاهر گردد.

آنها می‌خواهند چنین وانمود کنند که همه سخن‌ها در باره جایگاه قم مقدسه، سست و نادرست است در حالی که تاریخ نشان می‌دهد قم همیشه آماج کینه‌توزی دشمنان بوده اما همواره پایدار مانده و ایستاده است و نقش آخرالزمانی این شهر هم به زودی روشن خواهد شد. ان شاء الله!‌

حامد عبدالهی محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری رسا با عنوان «چرا باید در فتنه ها به قم پناه برد» به بررسی ابعاد مختلف این موضوع از منظر تاریخی پرداخته است.

متن یادداشت وی بدین شرح است: 

باسمه تعالی شأنه العزیز

چرا باید در فتنه ها به قم و حوالی آن پناه برد؟

چون ما قمی‌ها از بلاها و کوران‌های حوادث گذشته‌ایم و هنوز ایستاده‌ایم!

• مأمون عباسی (دوره: ۱۹۸-۲۱۸ قمری) سپاهي به قم فرستاد، رئيس شهر را به قتل رسانيد و باروی شهر را با خاك يكسان كرد (فتوح البلدان: ص 386)

• معتز عباسي (دوره:۲۵۱-۲۵۵قمری) بتوسط والی بلاد جبل به قم حمله برد، بسیاری را كشت و افرادی را تبعيد كرد. (فتوح البلدان: ص 386)

• مغول در سال 621 قمری مردم قم را قتل عام کرد. ( تاريخ الكامل: ج9، ص 353)
تیمور در ۷۹۰ ه‍.ق به قم یورش برد. (گزارش در صفحه 123 سفرنامه اوژن فلاندن)

• نادرشاه افشار(دوره: ۱۱۱۴ تا ۱۱۲۶ خورشیدی) به قم تاخت و ابراهيم خان برادرش پس از او چون به قم رسيد، نگهبانان از ورود او مانع شدند، سپاهش نيز آنچه توانستند كشتند و بردند و اسير كردند و ويران ساختند. (دره نادره: ص 381) الله يارخان حاكم نادر در لاهور (پس از قتل نادر) با سپاهي فراوان روي به ايران نهاد، شهر قم به تيشه بيداد و ستم خراب کرد و اهلش را به قتل رسانيد يا اسير نمود. (رستم التواريخ: ص 227 تا 229)

در فتنه افغان ها در سال 1722 قمری این شهر پس از آنکه در دوره صفوی رو به آبادی گذاشته بود مورد حمله قرار گرفت و شقاوت و بی رحمی به ساکنان قم از تیمور بیشتر شد.(گنجينه آثار قم، ج 1، ص 424-425)

• آغا محمد خان قاجار (دوره: ۱۱۶۱ تا ۱۱۷۶) که با زندیان در کارزار بود به تلافی حمایت قمی‌ها از کریم خان زند، این شهر را ویران کرد.

• در قحطی 1288 قمری/1250 شمسی، بسیاری از مردم شهر و روستاهای اطراف از گرسنگی مردند. ( کتاب قم در قحطی بزرگ)

• سیل‌های بسیاری شهر قم را ویران ساخت از جمله در زمان شاه صفی و در سیل 1313 شمسی، آیت الله حائری به داد مردم رسید. سیل سال 1388 خورشیدی هم مدیریت شد.

• در حصبه دهه 20 شمسی، بسیاری از قمی‌ها از بین رفتند به گونه‌ای که از هر خانواده چند نفر مردند و بازماندگان، امکان دفن نداشتند پس مردگان را در گورهای جمعی دفن کردند. (به روایت شاهدان عینی) و دیگر بیماری‌های واگیر مانند تیفوس، وبا و طاعون که از کشته‌ها پشته ساخت.

• رضاخان هم روی خوشی به قم نداشت و به حرم حضرت معصومه سلام الله علیها توهین کرد. قمی‌ها هم اجازه ندادند جسد نحسش در خاک قم مدفون شود. آخرین ستمشاه را هم قمی‌ها از کشور بیرون کردند.

امروز نیز ما قمی‌ها پس از آن که ویروس کرونا پنهانی به کشورمان حمله‌ور شد بالاخره آن را در قم شناسایی کردیم و به زودی آن را شکست می‌دهیم. ان شاءالله

حامد عبدالهی

/924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات