ضرورت توجه انسان به ترک محرمات در زندگی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مائده در ماه مبارک رمضان در شبکه استانی صدا و سیمای خراسان رضوی با اشاره به آیه یک سوره مائده، گفت: سه معنا برای «بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» بیان شده است که با توجه به معنا تفسیر این آیه متفاوت خواهد بود.
وی اظهار کرد: برای «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» سه معنا نقل شده است، یک تفسیر لفظی آیه اکثر مفسرین به آن قائل هستند و حلال شدن انعام ثلاثه و چهارپایان سه گانه شامل گوسفند، گاو و شتر بیان می کنند، تفسیر دوم را محمد بن مسلم از قول امام صادق(ع) یا امام باقر(ع) باقر نقل کرده بود و در این که این روایت از کدام امام است در شک بود و در مورد حلال بودن جنین در شکم ماده چهارپایان سه گانه بود و تفسیر سوم روایتی از امام صادق(ع) است و که محور بحث بهیمه را مسائل اجتماعی قرار می دهد و منظور از «بَهِيمَةُ» را مدیر جامعه و مقصود از «الْأَنْعَامِ» را افراد جامعه بیان می کند.
امام جمعه مشهد در تفسیر«إِلَّا مَا يُتْلَى عَلَيْكُمْ»، گفت: اگر مقصود از «بَهِيمَةُ الْأَنْعَامِ» تفسیر اول و دوم باشد در این صورت با توجه به آیه سه این سوره که خداوند محرماتی را بیان فرموده است را شامل می شود اما «لَحْمُ الْخِنْزِيرِ» با این تفسیر درست نمی شود که برخی مفسران کلمه «إِلَّا» در آیه اول را به معنای غیر و یا صفت بیان می کنند که در این صورت تفسیر درست می شود و خداوند می فرماید:«برشما حلال می شود غیر از چیزی که بر شما تلاوت می شود.»
آیت الله علم الهدی ادامه داد: خداوند در آیه سوم سوره مائده از تغذیه مردار، خون، گوشت خوک، قربانی شده برای غیر خدا، حیوانی که خفه شود، حیوانی که بزنند تا بمیرد، حیوانی که از لب پرتگاه پرت کنند، حیوانی که به شاخ زدن به هم بمیرند حیوانی که در جایی در فشار قرار گرفته که در اثر فشار از بین رود، حیوانی که درندگان شکار کرده و مرده است بجز آن که تزکیه شده باشد و حیوانی برای بتان میکشند و آن را که به تیرها قسمت میکنید را حرام و فسق اعلام می کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: محرماتی که خداوند در آیه سه سوره مائده بیان می کند را با توجه تفسیر سوم با افراد جامعه تطبیق دهید، برخی افراد مردار هستند، برخی آدم های بی احساس و مورد تلقین و فشار دشمن قرار گرفته اند، برخی از جامعه ترد شده و از انسانیت فاصله گرفته اند که این سنخ از افراد حلال نیست تا به عنوان مدیر جامعه خود قرار دهید و یا مسؤولیتی در جامعه را عهده دار شوند.
وی افزود: برخی افراد دارای توان انسانی نیستند تا به اصول انسانی عمل کنند همچنین استکبار بر برخی از افراد مسلط شده و این ها استقلال خود را به بیگانه فروخته اند نباید این چنین افراد بر جان و مال و ناموس مردم مسلط شوند و مورد تغذیه فکری مردم قرار گیرند.
آیت الله علم الهدی در تفسیر «غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنْتُمْ حُرُمٌ »، گفت: اگر معنای بَهِيمَةُ و انعام را انعام ثلاثه و چهارپایان سه گانه در نظربگیریم خداوند وقتی که در احرام باشید، شکار نوع وحشی چهارپایان ثلاثه را حرام اعلام کرده است اما اگر معنا را افراد جامعه در نظر بگیریم یعنی دستورات خداوند که بر شما حرام شده است.
امام جمعه مشهد ادامه داد: وقتی انسان عازم بیت الله الحرام است از میقات محرم می شود، انسان در احرام و تشکیلات خدا است و آزاد نیست و 24 چیز را بر خود حرام می کند، در زندگی هم انسان در مقابل دستورت خداوند در زندگی است و احرام بسته است، باید بسیاری از مسائل را ترک کند و این طور نباشد که در جریان ولنگاری و بی بندی و باری بوده وهر کاری را انجام دهد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خداوند در آیه می گوید که شما آزاد نیستید و به عنوان بنده خدا در عبودیت خدا در حال احرام هستید، این آزادی را ندارید که هر کای را خواستید انجام دهید، بسیاری از مسائل به شما حرام است چون در احرام عبد به سر می برید./864/پ202/ب1