۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۵۲۳۳۳
آیت الله طباطبایی نژاد:

تقوا عامل تسلط انسان بر خود است

تقوا عامل تسلط انسان بر خود است
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان گفت: اینکه باباطاهر می‌گوید چشم را باید نابینا کرد تا دل چیزی نخواهد اشتباه است، تقوا یعنی ببینیم و بخواهیم اما تسلیم هوای نفس نباشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، در سخنرانی تلویزیونی یکشنبه شب خود با بیان اینکه از نظر لغت عرب تقوا اجتناب از هر کار بدی است، گفت: از منظر دینی تقوا به معنای اجتناب از فعل حرام است و در واقع تقوا یعنی دستور الهی را انجام دادن.

وی در ادامه افزود: برخی می‌خواهند با دوری از جامعه و مردم تقوا داشته باشند مانند آنچه برخی ادیان و مذاهب دارند و حتی برخی شاعران فارسی نظیر باباطاهر هم به آن اشاره دارند، باباطاهر معتقد است چون هرآنچه که چشم می بیند دل طلب می‌کند و می‌خواهد باید چشم را نابینا کرد تا دل نخواهد و دنبال آن نرود، یعنی اگر چشم دید انسان نمی‌تواند به دنبال آن نرود.

آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به ضرورت استقامت انسان در برابر خواسته‌های نفسانی، اظهار کرد: اینکه بگوییم هرآنچه چشم می‌بیند دل می‌خواهد و انسان به دنبال آن می‌رود نشان دهد ضعف در تقوا است، اسلام این تقوا را قبول ندارد، اینکه آدم کور باشد تا دلش نخواهد مقبول اسلام نیست بلکه اسلام می‌گوید ببینید و بخواهید ولی باید به جایی برسید که به دنبال هوای نفس نروید و بتوانید خود را کنترل کنید، این تقوای اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، تقوا را عامل عدم تسلیم انسان در مقابل هوای نفس دانست و تصریح کرد: انسانی که تقوا داشته باشد می‌تواند ببیند و بخواهد اما در نهایت هرکجا که تصمیم بگیرد تسلیم هوای نفس نشود، تسلیم نخواهد شد و به خواسته‌های نفسانی تن نخواهد داد.

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: تقوا عامل تسلط انسان بر خود است و باعث می‌شود برای کنترل خود در مقابل نفسانیات و هوای نفس نیاز به دیگری نداشته باشیم، کسی که تقوا داشت باشد تسلیم مطامع دنیا نخواهد شد حتی اگر میلیاردها تومان پول به او بدهند حاضر نخواهد شد عمل خلاف و گناهی مرتکب شود و همه ما باید برای رسیدن به این مرتبه از تقوا تلاش کنیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات