فضای مجازی یکی از ابزارهای آسان و ارزان تأمین عدالت آموزشی است
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در نشست خبری مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، که صبح امروز با موضوع اعلام برنامهها و دستاوردهای این مرکز برگزار شد، گفت: شاید قبل از شیوع کرونا؛ هیچ کسی وقوع و ابعاد تاثیرگذاری این ویروس را پیش بینی نمی کرد و امروز میبینیم این ویروس ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده و هر چه پیش پی رویم ابعاد جدیدی از این ویروس دیده می شود.
وی گفت: کشورهای دنیا در ابتدا با این ویروس آشنایی نداشتند و همه بیتجربه بودند و این فرصت مناسبی بود برای نشان دادن توانمندی ها در ابعاد مختلف.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به رفتن دانشگاهها و آموزش عالی یه سمت آموزش های مجازی تاکید کرد: بعد از این اتفاق ما مسؤولیت جدیای در حوزه آموزش مجازی داشتیم و در این جلسه هم کارنامه موفق این حوزه را ارائه خواهیم کرد.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اهمیت فضای مجازی تصریح کرد: دیگر نمی شود واقعیت فضای مجازی را نادیده گرفت و امروز اقدامات مختلف از خرید اقلام مورد نیاز گرفته تا بحث آموزش در فضای مجازی قرار گرفته که این موجب شده سیاست گذاری و برنامه ریزی در این حوزه اهمیت فراوانی پیدا کند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی گفت: وابستگی در فضای مجازی امری نگران کننده است طراحی بسترهای فضای مجازی بومی یه صورتی که اهداف و سیاست ها و راهبردهای یک فرهنگ و نظام مبتنی بر فرهنگ را تامین کند امری مهم است.
وی با اشاره به نگرانی خانواده ها از تاثیر گذاری نادرست فضای مجازی افزود: این مهم می طلبد از حوزه های علمی و نهادهای مرتبط برنامه ریزی و سیاستگذاری های درستی در این حوزه داشته باشند.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اضافه کرد: نگاه تهدید محور به فضای مجازی و نگاه بی تفاوتی به تهدیدهای فضای مجازی؛ هر دو نگاه های نادرستی است. فضای مجازی یک فضای فرصت_تهدید است و باید از این فضا به شکل درست آن بهره برد.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی با اشاره به بحث عدالت آموزشی و چالش های این حوزه اظهار داشت: یکی از ابزارهای آسان و ارزان تامین عدالت آموزشی فضای مجازی است. موضوع فراگیری گفتمانی و اینکه بتوانیم به اساتید مطلوب دسترسی داشته باشیم از مسائلی بود که توانستیم در آموزش مجازی به آن دست پیدا کنیم.
وی افزود: هیچگاه تصور اینکه فضای مجازی بتواند جایگزین فضای حقیقی بشود را تایید نمی کنیم. فضای آموزش مجازی فضایی است که می تواند به آنچه در فضای حقیقی امکان آن وجود ندارد، کمک کند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی ادامه داد: فضای مجازی دانشگاهیان خودش را برای پوشش کامل تعطیلی اسفند سال ۹۸ آماده کرد و بعد از عید برنامه ریزی برای تا پایان ترم شد. بعد از شیوع کرونا در ترم جدید ۵۳۶ هزار و ۸۹۲ نفر در سامانه آموزش مجازی ما ثبت نام کردند که این تعداد به ثبت نامی های گذشته که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود اضافه شد و بیش از ۱۷ میلیون آزمون برگزار شده و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون هم از سامانه بازدید شده است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: این حجم از ثبت نام و بازدید از صفحات سامانه نیازمند تلاش همکاران ما بود و از سایر نهادهایی هم کمک کردند تشکر می کنیم. انشالله به وعده هایی هم که برخی نهادها داده اند عمل کنند تا بتوانیم پاسخگوی مخاطبان باشیم.
وی گفت: این اتفاق به عنوان یک اقدام مکمل می دانیم؛ قطعا آموزش حقیقی اهمیت فراوانی دارد که آموزش مجازی جایگزین آن نمی شود که خوشبختانه ما در نهاد توانستهایم ۱۰ درصد آموزش عالی را در حوزه فضای مجازی پاسخگو باشیم و نیاز آموزش عالی را برطرف کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی تاکید کرد: دانشگاههای پسا کرونا محیط جدیدی را در مقابل کنش گران قرار دادند و نهاد رهبری هم در دانشگاهها به نوعی فعالیتهای خود را متناسب با این فضا برنامه ریزی کرد.
نماینده رهبر انقلاب در دانشگاهها افزود: در این ایام بخشی از فعالیتها در حوزههای دینی تعریف شد و در فضای تبلیغی در ایام ماه رمضان ۳۰۰ مبلغ در قالب ۷۰۰ گروه در فضای مجازی به بیش از ۱۴۵ هزار دانشجو خدمات ارائه کردند و آنها را در مباحث فقهی، شرعی، مباحث سیاسی و روز جامعه تحت پوشش قرار دادند.
وی ادامه داد: فضای فعالیتهای جهادی هم در دوران کرونا در میان دانشجویان بسیار تقویت شد. دانشجویان در فضاهای درمانی، امدادرسانی، ضدعفونی کردن فضاهای شهری و ارائه بستههای معیشتی به نیازمندان اقدامات خیلی خوبی را داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین رستمی در ادامه درباره سوالی پیرامون حذف جزوه برای تدریس دروس معارف گفت: به دلیل اهمیتی که این دروس دارد مجموعههای فاخر، تخصصی و علمی تشکیل میشود و پیشنهاد سرفصلهایی را برای تدریس میدهد. مجموعه محتوا در قالبهایی که نظارت وجود دارد پیش از انتشار در اختیار استاد و دانشجو قرار میگیرد و روند حفظ استانداردهای مناسب و تخصصی بودن آن که بیشتر مطالبه دانشجویان است، در نظر گرفته میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی متنهای آموزشی که در جزوهها به دانشجو داده میشود از کیفیت لازم برخوردار نیست و اعلام عمومی شده که اساتید از تدریس جزوههای تایید نشده خودداری کنند، اما اساتیدی که متون قابل دفاع دارند آنها را ارائه بدهند که پس از بررسی مجوز داده خواهد شد.
رییس نهاد رهبری در دانشگاهها یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب درسی برای ۱۶ دروس عمومی معارف در بیش از ۱۰ عنوان کتاب برای هر درس تدوین شده است./841/د102/ق