پاسخی به حواشی یادداشت «قتلگاهی با ۳۲ میلیون قربانی»
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چندی پیش با انتشار گزارش «نمای باز ۱۳۹۸» از سوی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، یادداشتی انتقادی نسب به فضای یله بازیهای رایانهای و اندرویدی از سوی خبرگزاری رسا تحت عنوان «قتلگاهی با ۳۲ میلیون قربانی» منتشر شد.
بازتاب انتشار یادداشت و بازخوردی که از مخاطبان داشت، قابل تأمل بود. از این رو لازم است پیرامون یادداشت چند مطلب مهم و ضروری را بیان و یادآوری کرد.
اول اینکه تعهد دینی طلاب به آنها اجازه نمیدهد در زمینهای که تخصص ندارند ورود کنند؛ برخی از نظرات حاکی از این نگاه سکولار به حوزه علمیه بود که وظیفه یک طلبه را تنها در اعمال عبادی خلاصه میکرد. از طرفی یادداشت حاضر توسط یکی از متخصصان در حوزه بازی سازی نوشته شده است.
نیازمندی صنعت بازی سازی به حمایت مالی و محتوایی
دوماً باید یادآوری کرد، بازی سازی بهعنوان یکی از عرصههای ملی باید مورد توجه قرار بگیرد. به همان اندازه که یک گروه یا شرکت بازی سازی به مسأله فنی و گرافیکی میپردازد، لازم است به مسأله محتوا نیز بپردازد. همچنین از بنیاد ملی بازیهای رایانهای که مسؤولیت برنامه ریزی و مدیریت این عرصه را برعهده دارد انتظار میرود از شرکتهای بازی سازی موفق حمایتهای خوبی بهعمل آورد که متأسفانه در نظرات نیز این دغدغه مخاطبان بازی ساز دیده میشد!
وقتی دغدغه مالی، دغدغه محتوایی را کنار میزند
صرف صنعتی بودن و دغدغه مالی در مسأله بازی باعث نمیشود به محتوا بیتوجه باشیم. متأسفانه بهجز گروهی از طلاب که در حال فعالیت در زمینه «فقه بازی رایانهای» هستند و همچنین شرکت رسانه گستر بنیسی که کتاب آموزش بازینامه نویسی را نگاشته هیچ محتوای جدی در زمینه تولید محتوا و پژوهش برای بازیهای رایانهای سراغ نداریم.
بازی رایانهای بهعنوان یکی از ابزارهای رسانهای در عصر حاضر باید مورد توجه قرار بگیرد؛ زیرا همانطور که کتابها، مجلهها، فضای مجازی و ... میتوانند محتوای مناسب و محتوای نامناسب را در اختیار مخاطب قرار دهند، بازیهای رایانهای نیز چنین قابلیتی را دارند.
سؤال ما ابتدا از نهاد حوزه علمیه و دیگر نهادهای پژوهشی ـ تبلیغی این است که چرا ورود جدی برای مدیریت و تولید محتوایی این فضا ندارند و یا اگر دارند چرا شاهد میزان بالایی از بازیهای نامناسب در بازار هستیم؟
سؤال دیگر ما نیز از بنیاد ملی بازیهای رایانهای و مارکتها بهعنوان متولی این فضا است که چرا بازیهایی که موجب انحراف عقیده، ترویج باطل و بعضاً با شائبه قمار هستند را بررسی نمیکنند تا در صورت وجود مشکل درخواست اصلاحیه به توسعه دهنده بدهند و یا در صورت عدم اصلاح آن بازی را از دسترس خارج سازند؟
نه خبری از پول هست نه محتوا!
متأسفانه تولید یک بازی در این شرایط اقتصادی و عدم حمایت سازمانهای بالادستی به یک معضل تبدیل شده و از طرفی بازیهای زیادی فاقد محتوای مناسب هستند که عمدۀ مخاطبین به علت بیاطلاعی و کمبود بازیهای با کیفیت مناسب، در دام عدم پژوهش توسعه دهندگان بازی میافتند.
عدم جواز فقهی برای بازیهای مروج عقاید انحرافی، ترویج باطل و قمار
تعداد زیادی از بازیهایی که در بازار دیده شدند دارای اشکالات متعدد محتوایی بودند. همچنین نمیتوان از بازیهایی که در آن از ابزار قمار استفاده میشد چشم پوشی کرد. از این رو در استفتایی از دفتر رهبر معظم انقلاب درباره این مسأله پرسشی مطرح کردیم و این پاسخ را بعد از مدتی دریافت کردیم که در اینجا منتشر میکنیم.
سؤال: با عرض سلام و احترام
چندی است بازیهای رایانهای و اندرویدی که در بازار مشاهده میشود در حال ترویج فرهنگ قمار و استعمار و استعلاء بخشی به فرهنگ غرب هستند.
با توجه به این که بازی با آلات مشهور به قمار در واقعیت حرام است و از طرفی قاعده نفی سبیل وجود دارد و این در بازیهای رایانهای مشاهده میشود آیا باعث حرمت استفاده از این بازیها میشود؟
پاسخ دفتر رهبر معظم انقلاب: سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
به طور کلی اگر این بازی ها مستلزم مفسده و انحراف عقیده و یا ترویج باطل باشد و یا به گونه ای باشد که از بازنده مالی گرفته شده و به برنده داده شود، جایز نیست.
موفق و مؤید باشید.
متأسفانه تعداد بازیهایی که از نظر محتوا ضعیف هستند بسیار بالاست و از طرفی شاهد بازیهایی هستیم که در حال ترویج قمار و عرفی سازی سبک زندگی غربی هستند که در میان بازیها موجود میتوان موارد بسیاری که دارای اشکال محتوایی هستند را یافت که در ادامه به معرفی بخشی از آنان خواهیم پرداخت.
معرفی نمونههای بارز بازی مخرب
در پایان باید از دغدغهمندی بازی سازان نسبت به انتقادات موجود در زمینه صنعت بازی سازی کمال تقدیر و تشکر را بهعمل آورد. همچنین لازم دیدیم تعدادی از این بازیها که با جستوجویی ساده در مارکتهای توزیع بازی یافتهایم را منتشر کنیم تا مخاطب خود به عمق فاجعه در این فضا پی ببرد.
البته باید گفت به معرفی این چند بازی تنها برای اختصار مطلب اکتفا میکنیم و طبیعی است اگر کسی موشکافانهتر به دنبال یافتن این بازیها برود بیش از چند صد بازی را خواهد یافت که مشمول حکم استفتاء میشوند و باید درباره آنها تأملاتی صورت گیرد./ز501/ف
درکل مطلبتون واقعا مورد دغدغه ما بود و از این که چنین کارایی رو با حوصله و صبر دنبال میکنین و بازخورد مطالبتون براتون مهمه متشکریم.
امیدواریم بنیاد سر عقل بیاد و دست از هوچی بازی برداره و حمایت از بازیهای کثیف برداره
حرف اینه که چرا یه رسانهی توانا رو قتلگاه میدونیم، اگه ما ضعف داریم و نمیتونیم محتوای مناسبی بسازیم چرا کل رسانه رو بد میدونیم.
نهاد حوزه علمیه هم چون از نظر حمایتی کاری نمی تونه بکنه پس حداقل چوب لای چرخ سازندگان نذاره.
هرکی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه