روایت آیت الله رجبی از شراکت علامه مصباح با علامه طباطبایی در «المیزان»
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی عضو شورای عالی حوزه های علمیه امشب در مراسم گرامیداشت علمی حکیم مجاهد آیت الله مصباح یزدی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به منزلت و جایگاه علمی این عالم فرزانه گفت: علامه طباطبایی(ره) نسبت به ایشان عنایت خاصی داشت و تفسیر المیزان را قبل از چاپ شدن در اختیار ایشان قرار می دادند تا اگر نظراتی دارند در آن اعمال شود؛ ایشان در جایی فرموده بودند آقای مصباح در تفسیر المیزان با ما شریک هستند.
وی مباحث آیت الله مصباح یزدی در زمینه تفسیر موضوعی و ترتیبی را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه ما باید به این تفاسیر با نگاه نظام مند بنگریم، اظهار داشت: ایشان که قبل از انقلاب و پس از نهضت در عرصه سیاسی و اجتماعی در اندیشه حکومت دینی و تمدن اسلامی بودند و از همین جهت فقه الانقلاب را برای روشنگری و اثبات شرعی بودن انقلاب اسلامی مطرح کردند.
آیت الله رجبی با اشاره به تلاش های آیت الله مصباح یزدی در راستای کادرسازی برای انقلاب اسلامی ابراز کرد: ایشان همواره در پی این بود که جمع مشخصی را تربیت کنند تا بتوان روی آنها برای کادرسازی انقلاب و نظام و تمدن سرمایه گذاری کرد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ویژگی های مباحث آیت الله مصباح یزدی در رابطه با تفسیر موضوعی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ایشان در پی آن بودند که مجموعه مباحث و معارف قرآنی را در قالب یک نظام ارائه دهند؛ در این تفسیر مجموعه ای از نظریه پردازی های سرنوشت ساز عرضه شده است.
وی همچنین نظریات آیت الله مصباح یزدی در زمینه بررسی کجروی های اجتماعی را یک دیدگاه بسیار جامع خواند و عنوان کرد: اندیشمندان این عرصه نسبت به این موضوع اذعان دارند؛ نظریات ایشان در این رابطه در یک کتاب گردآوری شده است که محققان آن را دیدگاهی جامع می دانند.
آیت الله رجبی با بیان اینکه طرح ولایت چکیده و عصاره مباحث قرآنی آیت الله مصباح یزدی است، گفت: چکیده معارف قرآنی ایشان با یک تبیین عقلانی در طرح ولایت به اقشار مختلف عرضه می شود و طرح ولایت را حاصل عمر خود می دانستند.
وی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی عمر خود را در راه سازماندهی مجموعه معارف قرآن کریم سپری کرد، ابراز کرد: تفسیر ترتیبی ایشان نیز به زودی منتشر می شود که تبیین تحلیلی و نوآوری های خاصی دارد که در تفاسیر دیگر یافت نمی شود./841/پ202/ب1