نظام سازی معرفتی؛ دغدغه اصلی آیت الله مصباح یزدی
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در هماندیشی علمی آیت الله مصباح و فلسفه دین که امروز برگزار شد، با اشاره به وضعیت نظری اسلام در اوایل انقلاب گفت: پس از انقلاب و به خصوص در دهههای 60 و 70، تفکرات التقاطی زیادی وارد جامعه شد که آیت الله مصباح احساس وظیفه کردند و به تربیت شاگرد پرداختند.
وی ضمن بیان اینکه تفکرات سروش عامل اصلی انحطاط اسلام بود اظهار داشت: آیت الله مصباح ابتدا اندیشههای مغرب زمین را به درستی فهم میکرد و سپس اندیشههای اسلامی را در رابطه با آن اثبات مینمود که اوج این حرکت علمی در مؤسسه امام خمینی(ره) مشهود است.
مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: دشمنان تصریح کردند که ایشان در تربیت شاگرد بسیار موفق عمل کرده و به کادرسازی پرداختند ولی ما هنوز شخصیت ایشان را نفهمیدیم.
وی به تشریح نظام فکری آیت الله مصباح پرداخت و گفت: ایشان به دنبال نظام سازی معرفتی بودند و معتقد بودند باید روابط و پیوند بین علوم برقرار شود؛ ایشان به سمت نظام سازی میرفتند که این حرکت برگرفته از نگاه جامع و دقیقی بود که ایشان داشتند.
حجت الاسلام ساجدی به بیان پیشینه مباحث علامه مصباح پرداخت و عنوان کرد: ایشان در سال ۷۸ سخنرانیهایی در لبنان داشتند که این منظومه، را در آنجا مطرح شد؛ سپس با مرور زمان تکمیل و طرح ولایت مطرح شد که اکنون زیر مبنای اسلامی شدن علوم، مباحث علمی ایشان است.
وی آیت الله مصباح را شخصی گفتمان ساز و پویا خواند و اذعان داشت: ایشان هر ساله اندوختههای خود را از فضای علمی جهان به روز میکرد؛ به عنوان مثال، دکتر لگنهاوزن هر سال سفری به آمریکا دارد و در آنجا، داشتههای علمی خود را بهروز میکند و کتابهای لازم را برای مؤسسه امام خمینی(ره) تهیه میکنند.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: آیت الله مصباح در اواخر دهه ۷۰ قبل از خطبههای نماز جمعه وارد نقد نظام سیاسی غرب شدند؛ اینها جهادهای حضرت علامه است در نظام سازی و بیان تفکر حقیقی اسلام تا انقلاب را در مسیر اصلی خود قرار دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز در جنگ فکرها و عقیدهها هستیم و این جنگ یعنی اینکه بتوانیم فکرها و عقیدههای خودمان را اثبات و منتقل کنیم؛ آیت الله مصباح معتقد بود تک نفره نمیشود این کار را انجام داد بلکه نیاز به یک کار گروهی است و به همین خاطر به تربیت شاگرد پرداختند تا مبادا اسلام نیز مانند مسیحیت سرنگون شود./پ202/ف