۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۷۵۰۰۱
تلنگری بر هنر هشتم (۶)؛

نقش بازی‌نامه در قوام و تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای

نقش بازی‌نامه در قوام و تأثیرگذاری بازی‌های رایانه‌ای
حجت‌الاسلام بنیسی در اولین نشست تأثیر بازی‌های رایانه‌ای گفت: ما در سال ۱۳۹۲ کتاب بازی‌نامه عملیات انهدام را منتشر کردیم که کتاب مذکور به آموزش بازی نامه نویسی می‌پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، اولین نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و اجتماع ایرانی و اسلامی با حضور حجت‌الاسلام حبیب داستانی بنیسی، مدیر عامل شرکت رسانه گستر بنیسی در سالن کنفرانس شهید حجت‌الاسلام محمدحسن دهقانی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت‌الاسلام بنیسی با اشاره به تولید و انتشار بازی عملیات انهدام ۲ گفت: در سال ۱۳۹۲ و با انتشار بازی عملیات انهدام ۲، ارزش کار و تیم ما بیشتر دیده شد و از آنجا بیشتر شناخته شد و الحمدلله هنوز هم جزو ۳ بازی پر استقبال در ایران است و الحمدلله این هم لطف خدا بود. البته بعضی‌ها هم بودند که از همان اول می‌گفتند کار شما شکست خواهد خورد.

 

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام بنیسی، حجت الاسلام بنیسی، محمدحسین کتابی

آموزش بازی نامه نویسی و اهمیت آن

وی افزود: در همان سال ۱۳۹۲ که ما از این بازی رونمایی کردیم، به‌همراه آن کتابی تحت عنوان آموزش بازی‌نامه نویسی منتشر کردیم. کتاب مذکور، در حدود ۵۰ صفحه اول به آموزش بازی نامه نویسی می‌پرداخت و در ادامه کتاب، بازی نامه همان بازی عملیات انهدام را آوردیم تا بگوییم ما حرفی نمی‌زنیم که قابلیت اجرا شدن نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت رسانه‌‌گستر بنیسی در بیان ویژگی‌های این اثر عنوان کرد: این کتاب البته اکنون به عنوان رفرنس و منبع درسی در رشته بازی سازی است که البته الآن در بازار تمام شده است و اگر توفیقی باشد چاپ خواهیم کرد. این کتاب حدود ۳ الی ۴ سال به عنوان کتاب سال ایران در کارگاه بینارشته‌ای انتخاب شد.

حجت‌الاسلام بنیسی به پروژه‌ای محتوایی در زمینه بررسی موضوعی بازی‌های رایانه‌ای از نظر دین پرداخت و ابراز داشت: ما تلاش داریم آرام آرام مبانی مختلطی از این رشته را ارائه کنیم. البته آن قدر وسع نداریم که بتوانیم با سرعت عمل این کار را محقق کنیم، اما به مرور مکتوبات علمی از مجموعه ما منتشر می‌شود که بسیار عمیق به این موضوع می‌نگرد.

 

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام بنیسی، حجت الاسلام بنیسی، محمدحسین کتابی

 

مباحث و موضوعات بازی سازی از نگاه فقه و دین

وی ادامه داد: برای مثال آیا ما در فرهنگ دینی‌مان، در موضوع نورپردازی صحبتی داریم؟ آیا خداوند در این موضوع حرفی زده است یا خیر؟ اگر حرف و سخنی است، کدام نورپردازی را می‌پسندد و کدام را نمی‌پسندد؟ بازی ساز تا چه حدی می‌تواند از نورپردازی استفاده کند، در چه حدی نمی‌تواند استفاده کند و باقی مسائل به این شکل را بررسی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بنیسی، این پروژه را نویدی برای گشوده شدن ابواب جدید فقهی دانست و خاطرنشان کرد: پیش بینی من این است که طولی نمی‌کشد تا ابواب جدیدی در فقه و در اخلاق در این موضوعات و در بحث‌های رسانه‌ای دایر می‌شود که این اقدامات، گام‌های اولیه آن هستند.

وی در ادامه به بازی سفر جنجالی اشاره کرد و ابراز داشت: اولین بازی ما در سبک زندگی، این بازی بود که در سال ۱۳۹۵ منتشر شد و از جمله محصولاتی بود که می‌گفتند این بازی شکست خواهد خورد و از این بازی خرید نخواهند کرد که البته این بازی نیز دیده شد و جوایز متعددی اخذ کرد.

 

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام بنیسی، حجت الاسلام بنیسی، محمدحسین کتابی

دشمن از تأثیرگذاری می‌هراسد

حجت‌الاسلام بنیسی درباره فعالیت‌های اخیر شرکت رسانه گستر بنیسی عنوان کرد: ما در سال گذشته نیز بازی عملیات انهدام ۳ را رونمایی کردیم که به نظر بنده، شاید یکی از دو پروژه بسیار بزرگ تولید شده در کشور است و به تازگی در زمینه اندروید نیز ورود کردیم که بیشتر پروژه‌هایی که تولید کرده‌ایم را در این پلتفرم و بستر نیز تولید کردیم. 

وی ادامه داد: شما کدام طلبه یا تیمی را دیده‌اید که عروسکش در شبکه من و تو ساخته شده باشد و به خاطر فعالیت‌هایش، او را در رسانه‌های بیگانه و معاند مورد هجمه قرار بدهند؟ این اتفاقات قرینه‌ای بر این است که آیا ما می‌توانیم کاری تولید کنیم که فرهنگ خودمان را ترویج کند یا خیر؟

حجت‌الاسلام بنیسی درباره پشتوانه شرکت رسانه گستر بنیسی و روند تأسیس و فعالیت‌های این شرکت در تولید بازی‌های رایانه‌ای گفت: رسیدن حوزه به این نقطه، که بازی هم ابزار خوبی برای نشر معارف اهل بیت است، خود یک نقطه روشنی بعد از سال‌ها دوری از این تفکر است و البته هنوز تعداد محدودی در این زمینه وارد شده‌اند و خیلی‌ها این مسأله را نوعی لهو و لعب که در فقه داریم قلمداد می‌کنند.

 

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام بنیسی، حجت الاسلام بنیسی، محمدحسین کتابی

هدف؛ ترویج و نهادینه کردن مفاهیم ارزشی

وی درباره اهداف تأسیس شرکت رسانه گستر بنیسی عنوان کرد: هدف مجموعۀ ما، ترویج و نهادینه کردن مفاهیم ارزشی است؛ اما قالب‌های نوینی دارد. ما در بحث بازی و امور پیرامونی بازی متمحض شده‌ایم و تمرکز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: وقتی در سال ۱۳۸۷؛ یعنی همزمان با تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ما اولین بازی‌مان منتشر شد و به بازار آمد، همه با یک نگاه عاقل اندر سفیه‌ای به ما و کار ما نگاه می‌کردند که شما اهل فقه و اصولید و این‌جا چه کار دارید؟

حجت‌الاسلام بنیسی با اشاره به برنامه میدون اظهار داشت: گیم و بازی یک منبر نوین است و گرنه قالبی مانند منبر است و هیچ تفاوتی ندارد.

 

نشست هم‌اندیشی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر فرهنگ و جامعه ایرانی و اسلامی، حجت‌الاسلام بنیسی، حجت الاسلام بنیسی، محمدحسین کتابی



وی ادامه داد: این بازی که در سال ۱۳۸۷ منتشر شد، خیلی مورد بی‌احترامی قرار گرفت و مقالات متعددی بر ضد این موضوعات حتی به صورت مکتوب چاپ شد و به ما هم یک فشار روانی وارد شد که حتی یک سال تولید متوقف گشت تا اینکه دوباره انگیزه‌ها بازگشت و عملیات انهدام ۲ را ما در سال ۱۳۹۲ رونمایی کردیم.

ادامه دارد...

خبرنگار: محمدحسین کتابی

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات