۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۶۸۷۱۱۴
آیت الله مهدوی:

ایمانِ فاقد عقلانیت در گذر زمان متزلزل خواهد شد

ایمانِ فاقد عقلانیت در گذر زمان متزلزل خواهد شد
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ایمان انسان باید همراه با معرفت باشد، اگر ایمان ضعیف باشد انسان در حرکت در مسیر دین متوقف یا به انحراف خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در هیأت رزمندگان اسلام اصفهان، با اشاره به آیاتی از سوره عنکبوت گفت: جهاد به معنای بیرون ریختن تمام توان است، از این رو اگر کسی بخشی از توان خود را اعمال کند به آن «سعی» گفته می‌شود، اما زمانی که هرچه در توان دارد را به کار بیاندازد، آن را جهاد می نامند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جهاد را به معنای تلاش در انجام وظایف دینی معنا کنیم معنایی متفاوت از تلاش به معنای مبارزه با دشمن دارد، تلاش در راه دین متوقف بر مقدمه‌ای به نام معرفت خدا است؛ کسی که می‌خواهد در راه دین تمام تلاش خود را به کار گیرد باید خداوند متعال را به خوبی بشناسد، کسی که می‌خواهد تمام تلاش خود را به کار بگیرد حتما باید از دلیل عقلی برخوردار باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اتکا به دلیل عقلی را ضرورت و لازمه استقامت و استمرار در مسیر دشوار جهاد در راه دین دانست و تصریح کرد: کسی که دلیل عقلی برای تلاش در راه دین نداشته باشد در مواجهه با مشکلات و سختی‌ها کم کم سست خواهد شد و موانع باعث ضعف آنها در دینداری و حتی سقوط آنها خواهد شد.

آیت الله مهدوی ادامه داد: کسی که دلیل عقلی برای جهاد و تلاش در مسیر دین داشته باشد هرگز خسته و فرسوده نخواهد شد، دلیل عقلی باعث می‌شود ملامت‌ها و سرزنش‌ها انسان را از حرکت در مسیر دین بازندارد، تلاش عاقلانه استمرار را به دنبال خواهد داشت و تبدیل به جهاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ایمان اکثر ما مردم متوسط است، اظهار کرد: ایمان متوسط دو مشکل را به دنبال دارد، یکی این است که اقتضای آن برای حرکت قوی نیست و ممکن است از حرکت باز بماند، بسیار کسانی هستند که اهل دین بودند اما ضعف ایمان آنها را از دین جدا کرد، وقتی ایمان قوی نیست معرفت کم است و معرفت متوسط انسان را از حرکت در مسیر متوقف خواهد کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به فاقد تضمین بودن استمرار داشتن ایمان متوسط، خاطرنشان کرد: انسان باید ایمان خود را تقویت کند وگرنه ممکن است در مسیر دینداری دچار تردید شده و یا از دین داری فاصله بگیرد، انسانی که ایمان متوسط داشته باشد نخواهد توانست به مراتب عالیه دین داری دست پیدا کند، معرفت ناقص و ضعیف مانع رشد انسان در ایمان است.

آیت الله مهدوی مشکل دوم ایمان‌های متوسط را آلوده شدن به ریا و شرک عنوان کرد و گفت: وقتی ایمان کسی متوسط باشد در معرض این است که بخشی از تلاش او آلوده به ریا و برای غیرخدا باشد و این موضوع عمل ناخالص را به دنبال دارد و این مسأله هم حاصل ایمان ضعیف است.

وی پافشاری بر عمل بدون معرفت را عامل انحراف و یا خستگی انسان دانست و تصریح کرد: منشأ عمل ایمان است، پافشاری ما بر عمل باید برخاسته از تعقل و تفکر باشد، تفکر ما هم باید متصل به خدا و گره خورده با خداوند باشد و اگر تمام وجود ما خدایی شود در عمل هم کم نخواهیم آورد و از حرکت در مسیر دین متوقف نخواهیم شد./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات