۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۶۸۷۰۰۸
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

۳ مصلحت تفویض مسأله «ابلاغ دین» به پیامبر اکرم از جانب خداوند

۳ مصلحت تفویض مسأله «ابلاغ دین» به پیامبر اکرم از جانب خداوند
اصفهان ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: خداوند ابلاغ دین را به پیامبر اکرم تفویض کرد تا اطاعت پذیری و معصیت کردن مردم مشخص شده و ایشان برای جامعه سیاستگذاری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مجلس خبرگان رهبری، در مسجد امام حسن(ع) اصفهان، با بیان اینکه تفویض در حد واسطه‌ای از جانب پروردگار انجام گرفته است، گفت: این تفویض متفاوت با تفویض استقلالی است؛ غلو در تفویض استقلالی صورت می‌گیرد و تفویضی که منهی می باشد این است که صدور اراده را از جانب خداوند متعال منتفی کند.

آیت الله مهدوی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه بگوییم تنها چهارده معصوم(ع) دنیا را مدیریت می‌کنند و خداوند نقشی در عالم ندارد غلو و دروغ است، بلکه صدور اراده به معصومین(ع) صورت گرفته است و این به معنای استقلال تفویض نیست و نمی‌توان منکر اراده خداوند متعال شد.

وی با اشاره به اینکه برخی به کلی از تفویض غفلت کرده‌اند و در جامعه نسبت به این موضوع اذهان خالی است، اظهار کرد: بحث تفویض موضوعی است که باید به آن توجه داشت و به خوبی و درستی مطرح کرد، تفویض گاهی تکوینی و گاهی تشریعی است، تفویض تشریعی یعنی در مباحث دینی و شرعیات خداوند بخشی از دین را تفویض کرده است، توضیح این است که خداوند بیان دین را به پیامبر اکرم(ص) منتقل و ایشان برای مردم بیان می‌کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه افزود: اما بیان بخشی از دین را هم خداوند به پیامبر اکرم(ص) منتقل نکردند بلکه ایشان از لوح محفوظ و اراده پروردگار خبر دارند و این بخش را ایشان با علمی که دارند برای مردم بیان می‌کنند.

آیت الله مهدوی به اظهار بخش‌هایی از احکام دین و دستورات دین از سوی پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: خداوند 17 رکعت نماز را از ما مخفی می‌کند اما این مسائل برای پیامبر اسلام(ص) مخفی نیست، وحی که می‌شود 10 رکعت نماز است اما پیامبر اکرم(ص) از اراده الهی خبر دارند و نحوه بیان آن برعهده ایشان است و احکام خاص به خود را هم دارد.

وی ادامه داد: تفویض تکوینی یعنی آنچه که در جهان انجام می‌شود از امور تکوینی است، یا آنچه ما انجام می‌دهیم اینها هستی است و بحث آن متفاوت از دین و احکام الهی و اعتقادات است، وجود همه ما با اراده الهی شکل می‌گیرد و با این اراده زندگی ما ادامه دارد تا زمانی که خداوند مرگ ما را اراده کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه هدف از تفویض دارای سه مصلحت است، تصریح کرد: یکی از مصالح این است که خداوند می خواهد میزان اطاعت مردم از پیامبر اکرم(ص) را ببیند و مشخص شود، اطاعت پذیری مردم به چه صورت بوده و این آزمایشی برای مردم محسوب می شود.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: مصلحت دیگر تفویض این است که خداوند می‌خواهد پیامبر اکرم(ص) سیاستگذاری جامعه را انجام دهند و مدیریت جامعه را شخصا عهده‌دار شوند؛ همچنین مصلحت سوم این است که مشخص شود چه کسانی اطاعت و چه کسانی معصیت خواهند کرد، کسانی که مانع حکومت ائمه اطهار(ع) پس از پیامبر اکرم(ص) شدند از جمله کسانی هستند که مرتکب معصیت شده اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه بحث دین را فراتر از وکالت دانست و اظهار کرد: خداوند در بحث تفویض دین وکالت به پیامبر اکرم(ص) نداد بلکه بنابر روایت ابتدا ایشان به درجه عصمت رسیدند و چون دارای عصمت بودند خداوند به ایشان تفویض تشریعی را انجام دادند و این نشان دهنده کیفیت تفویض است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم به ما اجازه تخلف نداده است، عنوان کرد: در بحث اطاعت از پیامبر اکرم(ص) خداوند در قرآن تأکید کرده است هرآنچه که پیامبر اکرم(ص) گفته است باید اطاعت کنید، اینطور نیست که کسی بتواند بگوید تنها بخشی که خداوند گفته و تفویض نکرده است را خواهم پذیرفت بلکه خداوند فرموده است هرآنچه از سوی پیامبر اکرم(ص) امر می‌شود باید بپذیرید./1304/پ210/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات