چرا قیمت گذاری دستوری باعث گرانی خودرو می شود؟
به گزارش خبرگزاری رسا؛ محمدرضا نجفی منش، رئیس هیئت انجمن صنایع قطعه سازی همگن کشور گفت: در خودرو ۷۰ تا ۷۵ درصد قیمت مواد اولیه، ۵ تا ۶ درصد دستمزد کارگری و ۵ تا ۶ درصد هزینههای سربار و ۳ درصد هزینههای خدمات پس از فروش است و ۱۲ تا ۱۵ درصد هزینههای مالی است.
او گفت: الان متاسفانه تمام مشتریان خودرو تبدیل به دلال شده اند که ماشین را با ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اختلاف سود در بازار به فروش میرساند، اما اگر از ابتدا قیمت این خودرو مشخص شود این کار اصلاح خواهد شد.
نجفی منش درباره تاثیر نیروی مازاد خودروسازان بر قیمت گفت: نیروی اضافه خودرو سازان هر کدام ۵ یا ۶ درصد است که تاثیر زیادی در قیمت خودرو نخواهد داشت. تاثیر اصلی در این وضعیت ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی است که باید اصلاح شود.
به گفته این مقام مسئول، به خاطر قیمت گذاری دستوری خودروسازان مجبور به مراجعه به بانکها و گرفتن تسهیلات هستند که بانکها هم ۶۰۰۰ میلیارد تا ۸۰۰۰ میلیارد تومان سود از خودروسازان میگیرند.
نجفی منش درباره تعدد شرکتهای زیرمجموعه خودرو سازان بیان کرد: بنده هم موافق شرکت داری خودروسازان نیستم، اما زمانی این اتفاق درست خواهد شد که دولت از قیمت گذاری دستوری خودداری کند و نقشی در قیمت گذاری نداشته باشند.