۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۹۷۷۲۹
نفوذ در قلب اسلام (۱۶)؛

حریم شکنی برای رسیدن به مرجعیت/ لزوم بازخوانی سیره بزرگان در پذیرش مرجعیت

حریم شکنی برای رسیدن به مرجعیت/ لزوم بازخوانی سیره بزرگان در پذیرش مرجعیت
حجت الاسلام والمسلمین لونی با اشاره به سیره بزرگان در پذیرفتن مقام مرجعیت، گفت: متأسفانه برخی در پی کسب عنوان مرجعیت، حریم مرجعیت را می شکنند.

دشمن باتوجه با تاثیرگذاری مراجع تقلید و علما بر مردم همیشه در پی نفوذ به بیوت ایشان بوده تا از این طریق بتواند اهداف و طرح های خود را برای تضعیف دین و اعتقادات مردم عملیاتی کند البته همیشه علما و مراجع بیدار همچون سدی دربرابر نفوذ ایستادگی کرده و نه تنها خود بلکه خانواده و اطرافیان را نیز از این خطر بر حذر و آنها را مصون نگه داشته اند. در سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بارها و به مناسبت های مختلف به موضوع نفوذ در حوزه و در میان علما اشاره شده و ایشان خطرات نفوذ را تشریح کرده اند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز با توجه به اهمیت مساله نفوذ، در دیدار وزیر اطلاعات خطر نفوذ در دستگاه علما و مراجع را هشدار داده و بر ضرورت هوشیاری دستگاه های اطلاعاتی در این زمینه تاکید کردند. 

اخیرا نیز حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار رییس مرکز خدمات حوزه های علمیه خطر نفوذ در حوزه های علمیه را جدی دانسته و اظهار کردند: از موارد ضروری، حفظ و صیانت از یکدستی جامعه روحانیت و جلوگیری از نفوذ در این قشر است.

با توجه به اهمیت مساله نفوذ و هشدار مراجع تقلید در این زمینه، حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به هشدارهای رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله مکارم شیرازی و حضرت آیت الله جوادی آملی درباره خطر نفوذ در دستگاه علما و مراجع تقلید و حوزه های علمیه گفت: نفوذ هر چند کلمه ای به ظاهر ساده است اما در واقع دارای لایه های درهم تنیده و پیچیده ای است، همین ساده انگاری چتری درست کرد تا پیچیدگی نفوذ مورد توجه همگان قرار نگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی بیان کرد: تاریخ معاصر نشان داده که دنیای پیچیده غرب به ویژه استعمار پیر انگلستان، آمریکا و امروزه صهیونیسم برای مسأله نفوذ به شدت برنامه ریزی می کنند.

وی با اشاره به اینکه نفوذ دارای سطوح گسترده و لایه های مختلف است، ابراز داشت: ممکن است نفوذ در نظام علمی کشور این گونه روی دهد که چه موضوعات علمی، چه مقالاتی، چه همایش های علمی و چه کتب درسی در اولویت کشور قرار گیرند و در میان مسؤولان، صنوف و اقشار مختلف به ویژه در میان علما، خطبا و مدرسین حوزه های علمیه و همچنین میان سطوح مختلف دانشگاهی از جمله اساتید، میان هنرمندان و نیز میان رهبران معنوی و اجتماعی مسأله نفوذ به صورت دیگری خود را نشان دهد.

شناسایی نفوذ کار بسیار پیچیده ای است

وی بر لزوم شناسایی انواع نفوذ در سطوح مختلف جامعه تأکید و تصریح کرد: شناسایی نفوذ کار بسیار پیچیده ای است، زیرا که در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی نفوذ از طریق کرسی های علمی وارد می شود و این نفوذ علمی ناپیداست و چه بسا این خط نفوذ ناخواسته و ناباورانه مورد تشویق نیز قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه مسأله نفوذ در مجموعه های اثرگذارتر و نقش آفرین تر بیشتر مورد توجه دشمنان قرار می گیرد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب حوزه علمیه را مادر نظام اسلامی توصیف کردند، از این رو حوزه های علمیه همواره مورد توجه دشمنان قرار داشته است.

دشمن در لایه های گوناگون و مراکز اصلی حوزه های علمیه مساله نفوذ را دنبال می کند

وی با اشاره به اینکه دشمنان در لایه های گوناگون و مراکز اصلی حوزه های علمیه مساله نفوذ را دنبال می کنند، افزود: دشمنان اسلام و نظام مبتنی بر اسلام به صراحت بارها به مساله نفوذ در حوزه های علمیه و علما اذعان کردند، از این رو مراجع عظام تقلید به این اعلان دشمنان واکنش‌های دقیق و هوشمندانه‌ای نشان داده و همگان را به بصیرت دعوت و رهنمون فرموده اند.

سیره بزرگان دینی در جریان پذیرش مقام مرجعیت

استاد حوزه علمیه با اشاره به سیره بزرگان دینی در جریان پذیرش مقام مرجعیت، ابراز داشت: سیره علما در طول تاریخ بعد از عصر غیبت همواره بر پرهیز از پذیرش مقام مرجعیت بوده، حضرت آیت الله بروجردی در بروجرد و حاج شیخ عبدالکریم حائری در اراک با نهایت فروتنی و دنیا کریزی مستقر شدند و دیگر بزرگان دینی برای فرار از قبول مقام مرجعیت آن را به دیگر بزرگان واگذار و بر آن اصرار می کردند.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: زمانی که مقام مرجعیت بر دوش علمای بزرگ قرار داده می شد گاهی آنها به شدت می گریستند، بنابراین، فقط برای رضای خداوند مرجعیت را قبول می کردند و بزرگان با این سیره توانستند تشیع، دین اسلام و جامعه دینی را حفظ و اعتلا بخشند.

متأسفانه برخی در پی کسب عنوان مرجعیت، حریم مرجعیت را می شکنند

حجت الاسلام والمسلمین لونی با ابراز تأسف از اینکه برخی افراد آن گونه که در رقابت های انتخاباتی زمان ریاست جمهوری مشاهده شد، در پی کسب عنوان مرجعیت، حریم مرجعیت را می شکنند و به شکل های مختلف برای مقام مرجعیت بروز و ظهور پیدا کردند، افزود: برخی ابتدا چند انتقاد از مشکلات مطرح می کنند تا مورد اقبال عمومی جامعه قرار گیرند و یا با چند انتقاد بیگانه پسند به نظام اسلامی در پی جلب حمایت های بیگانگان می روند و به دنبال آن چند استفتاء را پاسخ می دهند تا اینکه بسترهای مرجعیت را برای خود فراهم کنند.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: زمانی که چنین فردی به مقام مرجعیت دست پیدا کند ممکن است خواسته یا ناخواسته عامل نفوذی دشمن قرار گیرد یا اینکه فرد ساده اندیشی خواهد بود که به راحتی نفوذیان اطراف او را می گیرند و مصیبت های بزرگی را به بار خواهند آورد.

طمع آمریکا، انگلستان و صهیونیسم برای نفوذ در شهر قم به شدت بالا رفته است

وی با هشدار به اینکه طمع آمریکا، انگلستان و صهیونیسم برای نفوذ در شهر قم به شدت بالا رفته، تصریح کرد: بهترین گواه بر این مسأله تغییر ظواهر فرهنگ مذهبی شهر قم است، پس باید مساله نفوذ در این شهر را خطرناک دانست البته مرجعیت اصیل در همه ابعاد هادی و پشتیبان مکتب اسلام، نظام اسلامی و مردم سرافراز هستند.

ارسال نظرات