۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۷۰۳۱۳۶
استاد درس اخلاق حوزه علمیه:

جداشده‌های از صف انقلاب، تهذیب نفس نداشتند

جداشده‌های از صف انقلاب، تهذیب نفس نداشتند
آیت الله فیاضی گفت: در انقلاب ما عده‌ای زبیر گونه بودند؛ روزی در صف اول انقلاب حضور داشتند اما چون تهذیب نفس را جدی نگرفتند همانند زبیر راه خود را گم کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله غلامرضا فیاضی استاد درس اخلاق حوزه علمیه، شب گذشته در درس اخلاق چهارشنبه شب های دفتر مقام معظم رهبری در قم با بیان اینکه خداوند موجودی برتر از انسان نیافریده است، گفت: اینکه انسان به هدف خلقت دست پیدا کند یا نه به خود او بستگی دارد، اساس سعادت ایمان است اما چون این ایمان قابل تغییر است خداوند می خواهد روز به روز ایمان انسان رو به تکامل بپیماید.

وی با اشاره به موانع ایمان اظهار کرد: دروغ، تکیه و گرایش به دشمنان خدا از موانع ایمان است لذا تبری یکی از فروع دین شمرده شده و در روایات مکرراً به آن سفارش شده است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان روایتی ابراز کرد: هر چه گناه تکرار شود قلب انسان رو به سیاهی می گراید تا به جایی که امام صادق علیه السلام فرمودند در آن مرحله انسان روی سعادت را نخواهد دید.

وی افزود: کار انسان دائر بین بهترین و بدترین مخلوقات خدا است و اساس آن ایمان می باشد که بر اساس ایمان به یکی از آن دو دست می یابد، هرچه سن انسان بالاتر می‌رود گناه هم قوی‌تر می‌شود به گونه‌ای که در پیری زدودن قلب از گناه بسیار مشکل است.

آیت الله فیاضی با اشاره به نتیجه اعمال انسان تصریح کرد: کسی که در سایه تهذیب و عمل صالح حرکت کند خداوند نیز در زندگی به او یاری می رساند چرا که گناه و عمل صالح صرفاً مختص به قیامت نیست و عواقب آن در این دنیا نیز با ما همراه است.

وی با بیان اینکه قلب زبیر قرارگاه ایمان نشد، عنوان کرد: در انقلاب اسلامی ما نیز عده‌ای زبیر گونه بودند روزی در صف اول انقلاب بودند اما چون تهذیب و سخنان امام راحل را جدی نگرفتند همانند زبیر راه خود را گم کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به فرمایشات  اخلاقی امام راحل گفت: حب دنیا را از دل بیرون کنید، عالمی که حب دنیا در دل دارد نمی‌تواند نفعی برای حوزه داشته باشد؛ سعی کنید انسان باشید چرا که ایادی استعمار از انسان می ترسد.

آیت الله فیاضی با تاکید بر فلسفه تبری خاطرنشان کرد: یکی از اهداف کفار گمراهی است و کفار انسان ها را به جهنم دعوت می کند لذا باید از کفار تبری جست و در مسیر آنها گام بر نداشت.

گفتنی است، همزمان با درس اخلاق مراسم یادبود آیت الله خوشوقت نیز برگزار شد و در به همین خاطر مراسم با ذکر مصیبت اهل بیت (ع) به پایان رسید.

ارسال نظرات