تبیین گستره فقه اسلامی در سیره امام خمینی
![تبیین گستره فقه اسلامی در سیره امام خمینی](/files/fa/news/1400/12/11/502788_691.jpg)
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین خبرگزاری رسا، امام خمینی(ره) بر خلاف القائات ناروای جریان روشنفکری غرب زده که با زیر سوال بردن گرهگشایی فقه اسلامی از معادلات گوناگون و پیچیده انسان معاصر «سامان بخشی مشکل زدایی و فراغت آفرینی فقه را مخصوص جوامعی ساده و تحول و منشعب نایافته که روابطی ساده و حاجات اندک آدمیان را به یکدیگر پیوند می داد»[1] می دانند و اصرار می ورزند که «امروز مگر می توان انکار کرد غوغای صنعت و تجارت و غبار روابط تیره سیاسی جهان را فقه فرو نمی نشاند و تحول عظیم مشکلات بشر را فقه مهار نمی کند»[2] جهانیان را متوجه این حقیقت کردند که: فقه تئوری واقعی و کامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است.[3]
امام راحل با افشای چهره واقعی روشنفکران غرب زده ای که معتقدند احکام اسلام متعلق به ادوار گذشته بوده و «فقه ما درست شبیه طبیعیات گذشته است و ذخائرش به انتها رسیده است»[4] ما را به این مهم رهنمون گشتند که اینان «از حکومت، قانون و سیاست یا اطلاع ندارند و یا غرض مندانه خود را به بی اطلاعی می زنند».[5]
امام خمینی(ره) در تبیین جامعیت دین اسلام و معرفی ذخایر بی انتهای فقه اسلامی فرمودند: در نظر مجتهدان واقعی حکومت فلسفه عملی، تمام فقه در تمام زوایای زندگی برای پیشرفت بشریت است[6] و «اسلام همان طور که برای وظایف عبادی قانون دارد، برای امور اجتماعی و حکومتی هم قانون و راه و رسم دارد و حقوق اسلام یک حقوق مترقّی و متکامل و جامع است».[7]
اکنون سال ها پس از آغاز قیام الهی امام خمینی(ره) و پایهگذاری نظام مقتدر اسلامی، در حالی که در سایه چتر حمایتی و تشویق بی وقفه دشمنان شناخته شده اسلام «گروهی از روشنفکران غرب زده، به بنیادی ترین صورت ممکن در خدمت تحقق جدایی دین و معنویت از عرصه سیاست و حکومت و اداره جوامع انسانی هستند و با اشاعه این اندیشه و با طرح بسیاری از مباحث دینی و کلامی جهان غرب و ترجمه برخی از آثار غربی سعی در جدا سازی حاکمیت دین از عرصه اداره این مرز و بوم را دارند»[8] اندیشههای تابناک امام راحل صبغه جهانی پیدا کرده است و تا آنجا بست و نفوذ یافته است که حتی در آمریکا در نظر بسیاری از آمریکاییان چهره واقعی اسلام آن است که توسط امام خمینی(ره) معرفی شده است.[9]
امام خمینی با ارائه کامل ترین تعریف و جامع ترین تفسیر از اسلام ناب محمدی(ص) و دین خاتم غبار تحریف و جهل و خرافه را از چهره اسلام زدود و بطلان القائات مسموم و روشنفکران غرب زده و متحجران کج فهم در زمینه نفی جامعیت دین اسلام را به اثبات رساند.
بر اثر مجاهدتهای علمی و عملی امام راحل، اکنون این نظریه که «اسلام آئینی است جامع و شامل همه شئون زندگی بشر و در عین اینکه مکتبی است اخلاقی و تهذیبی، سیستمی است اجتماعی و سیاسی»[10] به باور عمیق بسیاری از اندیشه ورزان و صاحبنظران عصر حاضر مبدل گشته است.
امام راحل با ارائه کامل ترین تعریف و جامع ترین تفسیر از اسلام ناب محمدی و دین خاتم غبار تحریف و جهل و خرافه را از چهره اسلام زده بودند و بطلان القائات مسموم روشنفکران غربزده و متحجر آن کمتر هم در زمینه نفی جامعیت دین اسلام را به اثبات رساندند. بر اثر مجاهدتهای علمی و عملی حضرت امام هم اکنون این نظریه که اسلام آیین نیست جامع و شامل همه شئون زندگی و شرح و در عین اینکه مکتبی است اخلاقی و تهذیب سیستمی است اجتماعی و سیاسی به باور عمیق بسیاری از اندیشه ورزان و صاحبنظران اثر حاضر مبدل گشته است.
[1] . عبدالکریم سروش، قصه ارباب معرفت، ص۵۰.
[2] . همان
[3] . شبیه به این مضامین مراجعه شود به مجید محمدی، سر بر آسمان قدسی دل در گرو عرفی، ص ۱۳۵ و ۱۳۶.
[4] . عبدالکریم سروش، مجله کیان، شماره ۴۵، ص 36. همین مضمون، عبدالکریم سروش، قصه ارباب معرفت، ص ۵.
[5] . وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی(ره).
[6] . صحیفه نور، ج ۲۱، ص ۹۸، اسفند ۶۷.
[7] . ولایت فقیه، ص ۱۰.
[8] . نعمت الله باوند، نقش امام خمینی(ره) در جهان معاصر، پیشگفتار.
[9] . دیوان حداد، استاد دانشگاه ماساچوست، رادیوآمریکا، کیهان هوایی ۱۹/۸/۷۲.
[10] . شهید مرتضی مطهری، امامت و رهبری، ص ۳۱.