۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴
کد خبر: ۷۰۶۳۰۶

مواضع مسؤولان و علمای شیعه و سنی در محکومیت حادثه تروریستی حرم رضوی

مواضع مسؤولان و علمای شیعه و سنی در محکومیت حادثه تروریستی حرم رضوی
مسؤولان و علمای شیعه و اهل سنت کشور با صدور پیام های جداگانه ای حادثه تروریستی در حرم مطهر رضوی را محکوم کردند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در پی اقدام وحشیانه حادثه تروریستی در حرم رضوی و به شهادت رساندن روحانی خدمتگزار مشهدی، مسؤولان و علمای شیعه و اهل سنت در بیانیه هایی این اقدام جنایتکارانه و تلاش برخی عناصر کوته اندیش در ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی را محکوم کردند.

دست‌های ناپاک استکبار جهانی در پشت این حادثه قرار دارد

آیت الله مدرس یزدی عضو فقهای شورای نگهبان با صدور پیامی این حادثه را محکوم کرد.

متن این پیام  به شرح ذیل است:   

بسم الله الرحمن الرحیم

القتل لنا عادة و کرامتنا من الله الشهادة

شهادت در راه خدا افتخار ماست. دشمن درمانده از هوشیاری و استقامت مردم، هر روز به زعم خود توطئه‌ای را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و مردم مقاوم ما تدارک می‌بیند، ولی غافل از این است که این خون مظلومان ماست که مردم را بیدارتر و صحنه را بر دشمنان تنگ‌تر خواهد کرد.

خون عزیز روزه‌دار و روحانی خدمتگزار که در ماه خدا در حرم ولیّ خدا در شهر مقدس مشهد مظلومانه بر زمین ریخته شد و نیز حمله‌ها و جراحت‌های وحشیانه‌ای که اتفاق افتاد، بدون شک دارای عقبه‌های پیچیده است و دست‌های ناپاک استکبار جهانی به ویژه آمریکای جنایتکار و صهیونیسم بین‌الملل در پشت آن قرار دارد. ولی دشمنان بدانند مردم مسلمان ایران و روحانیت فداکار در هیچ شرایطی دست از حمایت از اسلام و مردم مسلمان بر نخواهند داشت و دشمن چنین آرزویی را هر چه زودتر به گور خواهد برد.

اینجانب این مصیبت را به خانوادۀ شهید بزرگوار، مردم مسلمان، حوزه‌های علمیه، مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی و ساحت مقدّس امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف تسلیت گفته، پیروزی اسلام و مسلمین را بر دشمنان از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

امید است با عنایت خداوند متعال آسیب‌دیدگان هر چه زودتر بهبود یافته و با تلاش مسؤلین محترم، ریشه‌های جنایت در اسرع وقت شناسایی و جنایت‌کاران به سزای اعمال ننگین خود برسند.

مسؤولان توطئه ها را رصد و خنثی کنند و از قاتلان فرزندان انقلاب انتقام بگیرند 

آیت الله حسینی خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان نیز با صدور پیامی این حادثه را محکوم کرد.

متن پیام به شرح ذیل است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

إن الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ کَرامَتَنَا الشَّهادَةُ (بحار الأنوار، ج ۴۵، ص ۱۱۸) ؛

کشته شدن و شهادت در راه خدا به دست اشقیاء، عادت و افتخار ما است.

توفیق جهاد در راه خدا تا شهادت و افتخار یاری دین خدا آرزوی هر انسان با ایمانی است که در دعاهای شب و روز ماه مبارک رمضان آن را طلب می‌کنند:

وَ أَسْأَلُکَ أَنْ تَجْعَلَ وَفَاتِی قَتْلا فِی سَبِیلِک؛َ

وَ قَتْلاً فِی سَبِیلِکَ فَوَفِّقْ لَنَا؛

خداوندا کشته شدن در راهت را نصیب ما فرما.

صلابت و صبر و بصیرت خانواده محترم روحانیون جوان و جهادی و مظلوم و مقتدر ، شهید اصلانی ( أخ الشهیدین)، پاکدامن و دارایی که تا آستانه شهادت پیش رفتند؛ گواه این روحیه بلند شهادت طلبی است.

کوردلان بدانند که روحانیت اصیل و انقلابی، همگام با مردم مؤمن و انقلابی ایران، همراه و حامی انقلاب و رهبری عزیز آن و وفادار به نظامند:

فَمِنْهُمْ مَنْ قَضىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ مٰا بَدَّلُوا تَبْدِیلاً (احزاب/۲۳).

مسئولان محترم با دقت توطئه ها را رصد و خنثی کنند و از قاتلان فرزندان انقلاب انتقام بگیرند.

خداوندا شهیدان ما را مهمان امام رئوف، حضرت رضا علیه السلام و مجروحان را شفای عاجل و سایهٔ پر برکت خانواده‌های شهیدان و ایثارگران و سایه مبارک رهبر حکیم و شجاع را بر سر کشور و نظام و انقلاب ما برقرار و پایدار فرما.

درخواست برخورد قاطع با عوامل اقدام تروریستی

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور با صدور پیامی این حادثه را محکوم کرد.

متن پیام آیت الله اعرافی به شرح ذیل است:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر هتک حرمت حریم قدس رضوی و تعرض و سوء قصد به سه نفر از روحانیون فاضل با سابقه درخشان جهادی در سومین روز از ماه مبارک رمضان موجب تاسف و تاثر گردید.

اینجانب ضمن محکومیت این حادثه تروریستی، به خانواده آن شهید والامقام تبریک و تسلیت گفته و از مسئولین امنیتی و قضایی اقدام سریع و همراه با دقت در برخورد قاطع با عوامل آن را خواستارم.

ان شاءالله خداوند متعال این مجاهد خستگی ناپذیر را در اعلی علیین و در جوار اولیای الهی و ائمه معصومین(ع) جای داده و به خانواده ایشان آرامش قلبی همراه با اجر فراوان و پایدار مرحمت نموده و شفای عاجل و کامل به مجروحان حادثه عنایت فرماید.

بیانیه آیت الله علم الهدی درباره حمله به روحانیون در مشهد

آیت الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در پی شهادت جهادگر شهید حجت‌الاسلام اصلانی پیام تسلیتی صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است:

انالله و انا الیه راجعون

حادثه دلخراش هتک حریم ثامن الحجج (علیه السلام) و تهاجم مسلحانه به سه نفر از علمای جهادگر و خدمتگزار حاشیه شهر و شهادت جان‌گداز شخصیتی مجاهد و انقلابی، خیری خدوم برای قشر آسیب‌پذیر آن سامان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اصلانی، جانباز و برادر دو شهید، قلب هر ولایت‌مدار انقلابی را جریحه‌دار می‌کند.

این فاجعه جانکاه را به محضر مقدس بقیة اللهِ فی الارضین ارواحنا فداه_ و مقام معظم رهبری مد ظله العالی و جامعه روحانیت، خصوصاً جمع خدمتگزار و جهادگر علما در پهنه‌های «حاشیه‌ی شهر» و خانواده آن شهید سعید، تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و برای این مرحوم، علو درجات و برای آن دو عزیز مجروح این حادثه، شفای عاجل از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌نمایم.

ماموریت آیت الله رئیسی به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل حادثه مشهد

رییس جمهور وزارت اطلاعات را مکلف کرد به سرعت تمامی عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی ضمن محکومیت حادثه روز گذشته در حرم مطهر امام رضا(ع) و تسلیت شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی، تاکید کرد: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می شود.

متن پیام رییس جمهور بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حادثه دیروز در آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که مأمن تمامی انسان‌های آزاده جهان فارغ از هرگونه دین و مذهب است و موجب شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی و مجروحیت دو طلبه عزیز جهادگر شد؛ باعث تأثر و جراحت قلبی اینجانب و همه محبان این امام رئوف گردید.

ایشان از مبلغان جهادی اسلام ناب بود که مستضعفان شیعه و اهل سنت حاشیه شهر مشهد مقدس، مجاهدت‌های ایشان را از نزدیک دیده بودند.

قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی شده و رسوایی جریان‌های انحرافی را به همراه خواهد داشت. وزارت اطلاعات با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح موظفند به سرعت تمامی عوامل مؤثر این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند.

اینجانب شهادت مظلومانه ایشان را به خانواده معظم شهید بزرگوار، همراهان و دوستان ایشان و حوزه علمیه خراسان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، علو درجات ایشان و سلامتی و شفای دو عزیز دیگر مجروح این حادثه را خواستارم.

سیدابراهیم رئیسی؛ رییس جمهوری اسلامی ایران

قالیباف:

جنایت رخ داده در مشهد سریعا پیگیری و عوامل داخلی و خارجی آن ریشه‌یابی شوند

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: جنایت رخ داده در حرم مظهر رضوی را محکوم می‌کنم و در ابتدا این حادثه ناگوار را تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد:‌ شهادت روحانی فعال و جهادی حجت‌الاسلام اصلانی که در مناطق محروم و سایر مناطق به مردم خراسان و به ویژه مشهد خدمات‌رسانی می‌کرد را تسلیت می‌گویم و برای سایر مجروحین آرزوی شفا دارم.

رییس مجلس تصریح کرد:‌ مسؤولان مربوطه باید سریعا این اتفاق را رسیدگی کرده و ضروری است که پیگیری‌ها و ریشه‌یابی‌های سریعی در خصوص عوامل داخلی و خارجی این حادثه صورت گیرد؛ پیگیری جدی آغاز شده و امیدوارم که با جدیت بیشتری پیش رود.

قالیباف خطاب به مردم ایران گفت: همه ما باید هوشیار باشیم چرا که فرصت طلبان نباید بتوانند از چنین اتفاقاتی برای بر هم زدن برادری بین ملت ها استفاده کنند. بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از ایران در میدان های جنگ حضور داشتند و به شهادت رسیدند. ملت ما هوشیار بوده و هوشیار خواهد بود و چنین شیطنت هایی هرگز به وحدت و یکپارچگی امت اسلامی خدشه وارد نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موضوعات دیگر مشاهده کردیم که برادران افغان ما در جبهه مقاومت دفاع و سینه سپر کردند و حضور داشتند، از این رو ملت ما هوشیار بوده و هوشیارتر خواهند بود که اینگونه اقدامات شیطنت آمیز، هرگز اثری در وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و همچنین عزت مسلمین و عظمت و زنده بودن بیش از گذشته اسلام نداشته باشد.

مسلمانان ایران اسلامی در کمال برادری در کنار هم زندگی می کنند

ماموستا ملا مامد کلشی نژاد امام جمعه اهل سنت ارومیه در گفت و گویی، ضمن تسلیت به حادثه دیدگان این مساله، افزود: اهل سنت ارادت و احترام خاصی به امام رضا(ع) قائل بوده و ایشان جایگاه و احترام خاصی در بین اهل سنت دارند و هر گونه تعرض و اسائه ادب در حرم مطهر ایشان و مقام امام رضا(ع) را محکوم می نمایند.

وی با بیان اینکه اشعار بلندی در رابطه با مقام امام رضا(ع) توسط شاعران اهل سنت سروده شده است، گفت: همه اینها برگرفته از ارادت اهل سنت نسبت به امام رضا(ع) و مقام شامخ ایشان است.

ماموستا کلشی نژاد با اشاره به اینکه جریانات سلفی و تکفیری برگرفته از افکار و دسیسه های شوم دشمنان اسلام بخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی است، تصریح کرد: اهل سنت خود را بری از گروهها می دانند و از این افکار پلید و خطرناک که توسط دشمنان اسلام به وجود آمده است، ابراز انزجار می کنند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه تصریح کرد: ایران اسلامی به عنوان الگو و اسوه حسنه ای برای جهان اسلام شده و رنگین کمان اقوام و مذاهب و ادیان را در خود جای داده و زندگی محبت آمیز اقوام در ایران اسلامی که با کمال دیانت و برادری در کنار هم زندگی می کنند، قطعا برای دشمنان خوشایند نیست.

تعرض به حریم قدس رضوی و جسارت و درگیری با زائران از هر نظر محکوم است

شیخ علی ماهیگیر، عالم و محقق اهل سنت در گفتگویی اظهار کرد: تعرض به حریم قدس رضوی و جسارت و درگیری با زائران بویژه روحانیت معظم آن هم در ماه مبارک رمضان از هر نظر محکوم است.

اندیشمند و محقق اهل سنت تصریح کرد: اینجانب ضمن محکومیت این توطئه خائنانه و خبیث آن را نشانه گمراهی و ضلالت آشکار مسبب یا مسببان آن می دانم که احتمال دارد به منظور ایجاد بلوا و فتنه مذهبی بین پیروان مذاهب از سوی دشمنان اسلام و ملت شریف ایران طراحی شده باشد.

ماهیگیر خاطر نشان کرد: امید دارم مجاری و مبادی قانونی ذیربط در این خصوص تمامی اقدامات لازم را بنحو مقتضی معمول فرمایند.

محکومیت گسترده هتک حرمت به حرم و زائران رضوی توسط علمای اهل سنت سیستان وبلوچستان

مولوی نذیر احمد سلامی نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری: هتک حرمت به حرم و زائران رضوی در ماه مبارک رمضان در نگاه هر انسان با وجدان مسلمان و یا غیر مسلمان به شدت محکوم است.

از مسئولین درخواست داریم که هر چه سریعتر این جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند.

مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت شهرستان میرجاوه: از دیدگاه اهل سنت تعرض به حریم مقدس رضوی و جسارت و درگیری با ‏زائران آن هم در ماه مبارک رمضان محکوم است.

از دستگاه قضا می ‏خواهیم تا با هر آن کس که به اتحاد، وحدت و اخوت مردم شیعه و سنی در این خطه از کشور لطمه وارد و امنیت آنها را برهم ‏می زند، با عدالت اسلامی برخورد قاطع کند

مولوی عنایت اله رسولی زاده، امام جمعه اهل سنت سرباز از دیدگاه اهل سنت اقدام فردی با رفتار و ظاهر شبیه ‏به جریان های تکفیری وهابی که دشمنان واقعی اسلام هستند آن هم در ماه ‏مبارک رمضان به شدت محکوم است.

دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف میان مذاهب و امت های اسلامی هستند اما ملت هوشیار ایران اسلامی هیچ گاه اسیر چنین توطئه هایی نخواهد شد.

مولوی قلعه کاهی، امام جماعت شهر سمیع آباد: واقعه تلخ در حرم امام رضا (ع) را محکوم می‌کنیم؛ مجرمان را به اشد مجازات برسانید. خونریزی تحت هیچ شرایطی جایز نیست.

مولوی برزگر امام جمعه بخش پایین جام: حادثه امروز در حرم رضوی را محکوم می‌کنیم. منافقین با به شهادت رساندن برادران شیعه بدنبال ایجاد تفرقه بین اهل تسنن و تشیع هستند.

مولوی محمد فاروقی امام جمعه گلاوه: خبر ناگوار حمله تروریستی به شیوخ و روحانیون جهادی در ماه مبارک رمضان و در حرم امام رضا را به شدت محکوم می کنم و از مسؤولین خواستارم به شدت با این حرکت مشکوک و ضد وحدت برخورد نمایند و عاملان این جنایت به سزای عملشان برسانند.

امام جمعه پیرانشهر: حادثه مشهد نشان از خوی وحشی گری تکفیری است

ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر گفت: از نیروهای امنیتی می‌خواهم آنها را شناسایی و اجازه تکرار این جنایت را ندهد.

وی ادامه داد: تکفیری خطرناک و اسلام را نمی شناسند همانطور که بنده امروز شنیدم که یک نفر عوامل تکفیری به روحانیون دوست و برادر ما حمله کرده و آنها را زخمی کرده و نفراتی را شهید کرده است.

ماموستا مصطفی محمودی گفت: بنده بیان میکنم این تکفیری و همه تکفیری وابسته به جریان خاصی هستند؛ دولت ما باید جامعه را از وجود این تکفیری‌ها پاک کند و جامعه اسلامی را از آنها محافظت کند.

وی گفت: اینها از جاده حق منحرف شده اند و کشتن مسلمانان را جهاد می‌دانند؛ در قرآن اشاره شده که هرکس انسانی را بدون دلیل بکشد اشتباه است و کسی حق قتل دیگری را ندارد.

عالم برجسته اهل سنت کردستان: شهادت روحانیون معزز در حرم رضوی موجب غم و اندوه علمای اهل سنت شد

ماموستا عبدالرحمن خدایی از عالمان برجسته اهل سنت کردستان ضمن محکومیت شدید اقدامات بزدلانه افراد شرور و به شهادت رساندن دو نفر از روحانیون در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه ادب، احترام، بزرگی و ماه نزول قرآن است و اقدام ناشایست و حمله افراد شرور و تکفیری به این روحانیون در مشهد به شدت دل هر مسلمانی را آزار می دهد لذا ما روحانیون اهل سنت، این اقدام را به شدت محکوم می کنیم.

امام جمعه اهل سنت بیجار: هدف اصلی سران تکفیر ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است

ماموستا لقمان محمدیان امام جمعه اهل سنت بیجار گفت: شهادت و زخمی شدن سه طلبه در صحن انقلاب حرم رضوی با هدف تفرقه بین شیعه و سنی انجام شده است.

ماموستا محمدیان گفت: لازم است دعوتگران در راستای تنویر افکار عمومی در خطر تکفیری ها ‌و گمراهی آنان بکوشند و با بیان اصل اتحاد ایمانی و اخوت اسلامی مردم را از خطر این نحله گمراه آگاه سازند.

وی با تاکید بر اینکه هدف تکفیری ها ایجاد تفرقه بین اتحاد شیعه و سنی است،‌عنوان کرد: دشمنان انقلاب بدانند یکی از اهداف اصلی تشکیل انقلاب اسلامی ایجاد وحدت شیعه و سنی است و دشمنان هر چه از ما را شهید کنند فرق مختلف به اتحاد بیشتری خواهند رسید.

امام جمعه اهل سنت سیراف: اهداف پلید اشرار فقط ایجاد تفرقه است

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت روحانیون در حرم مطهر رضوی به شدت محکوم می نمایم. شهادت علما معزز در حرم رضوی موجب غم و ناراحتی علما اهل سنت گردید. عرض تسلیت به خانواده شهدا و ملت شریف ایران اقدامات وحشیانه افراد جنایتکار و اشرار که دو نفر از علمابرجسته برادران اهل تشیع در حرم مطهر رضوی رخ داد در ضمن اهداف پلید اشرار فقط و فقط ایجاد اختلاف بین مذاهب فریقین شیعه وسنی است و امروز بیش از همیشه نیاز به اتحاد و همدلی می باشد و این هتک حرمتها و به شهادت رساندن روحانیون معزز به شدت محکوم می نمایم.

امام جمعه اهل سنت سیراف حسین افروز

امام جمعه اهل سنت جزیره شمالی: حادثه تروریستی حرم امام رضا دل ما را به درد آورد

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته امروز درماه مبارک رمضان ودرحرم رضوی اتفاقی تلخ و ناگوار رخ داد حمله یک فرد جنایتکار به سه تن از روحانیون و شهید و زخمی کردن آنها قلب همه مارا بدرد آورد.

ضمن عرض تسلیت به خانواده های این شهدای عزیز وآروزی صحت وسلامتی برای دیگر روحانی حادثه دیده از همه مسؤلین نظامی و انتظامی وقوه قضائیه میخواهم بامسببین این جنایت به شدت برخورد شود تادیگر کسی به خود اجازه ندهد همچنین جنایت هولناک انجام دهد.

همه ملت ماباید هوشیار باشند و باحفظ وحدت و اتحاد مثل همیشه درکنار یکدیگر باشند تاهیچ یاوه گویی به خودش اجازه ندهد بااین جنایت‌ها برطبل اختلاف و دو دستگی بکوبد.

ارسال نظرات