۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۷۰۶۷۱۲
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم عنوان کرد؛

تأثیرات مواضع افراد سرشناس/ خواص منفعت طلب مانعی دربرابر اقتدار امت اسلام

تأثیرات مواضع افراد سرشناس/ خواص منفعت طلب مانعی دربرابر اقتدار امت اسلام
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: افراد معروف و سرشناس باید بدانند موضع گیری آن ها یک موضع گیری شخصی نیست، موضع گیری آن ها تاثیرات بسیاری در جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سلسله جلسات تفسیر پیش از ترتیل خوانی حرم بانوی کرامت گفت: یکی از موضوعات بیسار مهم در جامعه نقش خواص می باشد که در اقتدار امت و یا در نقطه مقابل تاثیرگذار است، خواص عبارت اند از کسانی که از یک ویژگی خاص برخوردار هستند و این ویژگی اثرگذاری در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه اصحاب دولت، اصحاب ثروت، نخبگان علمی و سایر نخبگان از خواص جامعه هستند، ابراز داشت: اگر خواص امت یعنی ثروتمندان، قدرتمندان و سایر گروه های مرجع از ثروت و قدرتشان در جهت حمایت از جامعه اسلامی و از بین بردن فقر استفاده کنند امت مقتدری خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خواص ثروت اندوز و منفعت طلب را مانعی بر سر اقتدار امت اسلام برشمرد و اظهار کرد: قرآن کریم از این گروه از اشخاص به عنوان ملأ یاد کرده است، ملأ در لغت به معنای افراد صاحب نفوذی است که به دلیل موقعیت اجتماعی و ثروتشان مردم در تصمیم گیری هایشان از آنان پیروی می کنند.

سخنران حرم بانوی کرامت با اشاره به کارکردهای ملأ یا صاحبان ذی نفوذ تصریح کرد: گاهی مایه تضعیف امت ها شده اند و گاهی مایه تربیت امت های پیامبران الهی شده اند، کسانی که مایه تضعیف شده اند در قرآن کریم مکرر از این دسته نام برده شده که گاهی پیامبر را گمراه معرفی می کردند و مردم نیز از آنان پیروی می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به اینکه گاهی پیامبران الهی را ساحر می دانستند، خاطرنشان کرد: در آیات متعددی واژه ملأ تکرار شده است این دسته کسانی هستند که در جامعه مورد توجه قرار می گیرند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: این دسته اگر در مسیر انبیاء الهی قرار بگیرند مایه اقتدار انبیاء می شوند و اگر در نقطه مقابل قرار بگیرند عاملی برای تضعیف امت و جامعه الهی به شمار خواهند آمد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به نمونه های تاریخی ملأ گفت: عبیدالله بن عباس از این دسته است که افراد زیادی را به گمراهی و خروج از لشکر امام حسن (ع) کشاند، عبیدالله بن حر جعفی، عبیدالله بن زیاد از این دسته هستند.

وی با اشاره به کاربرد مثبت واژه ملأ در قرآن تصریح کرد: در سوره نمل از زبان حضرت سلیمان بیان شده است که خطاب به اطرافیان و کارگزارانش از واژه ملأ با کارکرد مثبت استفاده کرده است در تاریخ هم افرادی همچون حضرت ابوطالب و زهیربن قین از این گروه به شمار می آیند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نخبگان را تاثیرگذار در جامعه دانست و اظهار داشت: نخبگان عامل قدرتمندی و یا عامل تضعیف نظام اسلامی می توانند باشند، طلاب، دانشجویان، اساتید حوزه و دانشگاه، هنرمندان، ورزشکاران در کنار ثروتمندان همه از همین قبیل هستند که می توانند عامل قدرت نظام اسلامی و عامل قدرتمندی امت اسلام شوند و از طرفی می توانند عامل تضعیف نظام اسلامی باشند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به موضع گیری افراد سرشناس خاطرنشان کرد: این دسته از اشخاص چون در جامعه دایره اثرگذاری گسترده تری دارند مسئولیت سنگین تری بر دوش دارند، این دسته از اشخاص باید بدانند گمراهی و ضلالت بسیاری از مردم به پای آنان نوشته می شود، افراد معروف و سرشناس باید بدانند موضع گیری آن ها یک موضع گیری شخصی نیست، موضع گیری آن ها تاثیرات بسیاری در جامعه دارد.

ارسال نظرات