۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۰۸۱۳۶

ویرایش جدید "استعاره" منتشر شد

ویرایش جدید
ویرایش جدید کتاب "استعاره" تألیف احمد رضایی جمکرانی عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قم توسط انتشارات مروارید روانة بازار نشر شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب "استعاره" که در سال های ۹۸ و ۹۹ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به چاپ رسیده بود، پس از بازنگری کامل متن، با ویرایشی جدید در ۲۸۰ صفحه توسط انتشارات مروارید راهی بازار کتاب گردید.

این کتاب به ارائه شناختی از تغییرات و تطورات استعاره از نخستین آثار بلاغی تا کنون پرداخته و کوشیده تصویر روشنی از استعاره در سنت بلاغی اسلامی - ایرانی ارائه کند.

کتاب" استعاره" در چهار فصل تدوین شده است: فصل نخست با نام" بررسی و نقد سیر استعاره از نخستین کتب بلاغی عربی و فارسی" ، شامل بررسی و تحلیل مباحث مربوط به استعاره در آثار برجسته عربی و فارسی است.

در فصل دوم " ارکان و مسائل استعاره" در سنت بلاغی اسلامی مورد تحلیل و نقد قرار گرفته است، فصل سوم نیز با ارائة نمونه هایی از متون فارسی، به معرفی و بررسی "انواع دیگر استعاره" ، مانند استعاره شناختی و دستوری اختصاص یافته است. فصل چهارم کتاب هم با نام"استعاره در حوزه‌های دیگر" به تبیین جایگاه استعاره در دیگر قلمروهای ادبی مانند انواع ادبی و سبک شناسی پرداخته است.

احمدرضایی جمکرانی عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه قم و مولف کتاب هایی از جمله "تشبیه"، "استعاره"، "سه سال در شانگ‌های" و مترجم "راهی به اندیشه های مولوی" و "فرهنگ سبک شناسی" است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات