۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۷۰۹۳۳۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

آیت الله علوی گرگانی مرجعی مبلغ و متواضع بود

آیت الله علوی گرگانی مرجعی مبلغ و متواضع بود
استاد حوزه و دانشگاه در مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله علوی گرگانی به شخصیت اخلاقی ایشان پرداخت و یکی از شاخصه های شخصیتی آن عالم فقید را تواضع دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسمی که چهارشنبه بعد از نماز مغرب و عشاء و به مناسبت یاد بود حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم و دانش در اسلام اظهار کرد: در حدیثی، پیامبر گرامی اسلام فرموده است که بعد از خداوند و رسولش محمد(ص) کسانی که علم را یاد می گیرند و به دیگران یاد می دهند سخی ترین مردم هستند.

وی در ادامه جایگاه  علم و علما را مهم خواند و گفت: به یقین جایگاه علم و دانش در اسلام از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم در مقابل دانشمندان پنج وظیفه دارند که احترام گذاشتن به علما یکی از آن وظایف است؛ چراکه از منظر اسلام، عالِم جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر کسی عالم را احترام کند خدا و رسول را احترام کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به دومین وظیفه مردم در مقابل دانشمندان ابراز کرد: دومین وظیفه مردم خدمت به علم و علما است؛ چنانکه سیره علما و بزرگان نیز پُر از خدمت و احترام به علما است و در سفارشات آنان نیز به آن تاکید شده و مملوّ از توصیه ها مبنی بر احترام به علما است.

استاد حوزه و دانشگاه استفاده کردن از محضر عالم را سومین وظیفه مردم خواند و افزود: طبق این حدیث، وقتی نزدیک عالمی می نشینیم باید از فرصت استفاده کرده و سعی و تلاش ما این باشد که با تمام وجود از بیانات و توصیه های راهگشای آن بهره ببریم.

وی در ادامه چهارمین و پنجمین وظیفه مردم در مقابل دانشمندان و عالمان را نشست و برخاست با آنان و حفظ حرمت علما بر شمرد و بیان داشت: نشست و برخاست با علما همانند نشست و برخاست با انبیاء است و الحمدلله بدنه مرجعیت و علما سالم مانده است و اگر حتی بعد از شیخ کلینی شخصیّت علما را مورد بررسی و دقت قرار دهیم، سلامت بودن بدنه مرجعیت به صورت کامل مشخص است و انحراف خاصی مشاهده نشده است.

استاد حوزه و دانشگاه خنثی کننده بخش عظیمی از هجمه‌های دشمنان علیه اسلام و انقلاب اسلامی را عالمان دانست و بیان داشت: علمای معروف و مشهور ما با قلم، بیان و سیره خود، در مقابل هجمه‌های دشمنان ایستادگی کرده و می کنند و تا به حال نیز خدمات ارزنده ای را به اسلام و مسلمین ارائه داده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به شخصیت مرحوم آیت الله علوی گرگانی پرداخت و یکی از شاخصه های شخصیتی وی را تواضع دانست و اظهار کرد: آیت الله علوی گرگانی مرجع تقلیدی بود که تواضع خاصی داشت و تنها عالمی که شخصاً با بنده تماس می‌گرفت و برای مراسمات و جلسات، تقاضای منبر می‌کرد، ایشان بود و این نشان از تواضع وی داشت.

وی با اشاره به علمیت آیت الله علوی گرگانی ابراز داشت: ایشان یکی از شاگردان علما و بزرگان بودند و از شخصیت های بزرگی استفاده کردند و پدر ایشان نیز از بزرگی خاصی برخوردار بود؛ چنانکه رهبر انقلاب اسلامی نیز در پیام رحلت از پدر ایشان یاد کردند.

استاد حوزه و دانشگاه از جمله سیره مهم آیت الله علوی گرگانی را تبلیغ امور دینی دانست و اظهار کرد: آیت الله علوی گرگانی علاقه خاصی به تبلیغ دین و گسترش دین اسلام و هدایت و آگاهی مردم داشتند و در این راه فعالیت های قابل توجهی را انجام می دادند.

ارسال نظرات