۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۱۰۸۴۴
حجت الاسلام رهدار تشریح کرد؛

مراحل آزادی کلان ایران/ عرصه بین الملل، میدان تصرف انقلاب در گام دوم

مراحل آزادی کلان ایران/ عرصه بین الملل، میدان تصرف انقلاب در گام دوم
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه گفت: ما در تاریخ جدید ایران تا به امروز، سه مرحله آزادی کلان را در تاریخ خود تجربه کرده ایم که یکی از آنها، تجربه آزادی حکومت است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه در آئین رونمایی از آثار پژوهشکده باقرالعلوم(ع) که با موضوع حلقه های میانی عصر گذشته در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد به ارائه نکاتی درباره حلقه های میانی پرداخت و اظهار داشت: ما در تاریخ جدید ایران که به نظر من از دولت صفویه آغاز می شود تا به امروز، سه مرحله آزادی کلان را در تاریخ خود تجربه کرده ایم که یکی از آن تجربه ها، تجربه آزادی حکومت است که تقریباً در کل ۱۰ قرن اول اسلامی و حداقل در کلان جغرافیای سیاسی ایران حکومت فراگیر و پایدار در حکومت شیعه نداشتیم و اتفاقی که در دوران صفویه افتاد این بود که حکومت شیعی از بند ساختار حکومت تسنن آزاد شد.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه ابراز کرد: تجربه دوم ما از آزادی در تاریخ حکومت ایران، تجربه آزادی عالمان دینی خصوصاً فقهای ما در دوره قاجار است که حتی در دوران صفویه نیز علمای ما آزاد نبودند و در ذیل ساختار پادشاه و شاه عمل می کردند و برنامه های فقیه، آنگونه که مد نظرش بوده است محقق نمی شده است.

وی در ادامه افزود: ساختار حکومت در دوران صفویه آزاد شد و ساختار علما در دوره قاجار آزاد شد؛ اما در تجربه سوم آزادی که تجربه جمهوری اسلامی است، آزادی مردم شکل گرفت و برای اولین بار، اراده‌های توده مردم توانست تعیین کننده باشد.

حجت الاسلام رهدار در ادامه به برخی از مصادیق آزادی پرداخت و خاطر نشان کرد: یکی از مصادیق خاص  آزادی مردم در دوره جمهوری اسلامی، وجود حلقه های میانی است که بستری برای به نمایش گذاشتن آزادی اراده مردمی در ایران است. نمایش دادن اینکه مردم در این حکمرانی می توانند اثر حقوقی داشته باشند ولو در ساختار حکومتی تعریف خاصی برای اثرگذاری آنان وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: در دوره معاصر دو الگو از اسلام به نمایش گذاشته شد که یکی از آن الگوها که نماد آن ایران اسلامی است، به عنوان الگوی اسلام سیاسی از آن یاد می شود و الگوی دیگر نیز الگوی اسلام مدنی است که نماد آن را کشور ترکیه معرفی می کنند و دشمنان ما هم به برتری الگوی اسلام مدنی پای می‌فشارند.

حجت الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: حلقه های میانی الگویی است که درحالی که بالا را در اختیار دارد با ایده هایی مثل حلقه های میانی ظرفیت پایین را هم خرج بالا می کند و هرم اجتماعی و هرم قدرت با بالا و پایین، به گونه ای امتزاج پیدا می کند؛ برخلاف الگوی مانیفستی که تنها از بالا صادر می شود.

وی در ادامه افزود: به نظر من پیشنهاد حلقه های میانی یک نسخه و امتدادی از روش زعامتی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر مدیریت دیالوگ پایه است و به منزله خوانش های دمادمی از فهم و اراده توده و خرج آنها در درون حاکمیت برای حل مشکلات است.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه بیان داشت: انقلاب اسلامی در گام دوم، دو ویژگی نزدیک به هم و متفاوتی از لحاظ توزیع پیدا کرده است و آن اینکه میدان تصرف انقلاب اسلامی در گام دوم، عرصه بین الملل است؛ چرا که ما در گام اول انقلاب، دو مرحله «تثبیت قدرت ملی و تبدیل شدن به قدرت منطقه ای» را پشت سر گذاشته ایم.

وی در پایان افزود: به نظر من حلقه های میانی؛ یعنی مجموع ساختارهای نهادی موجود در جمهوری اسلامی برای استحصال حداکثری اراده ها و اندیشه های جامعه ما کشش ندارد؛ چراکه مجموعه ظرفیت‌های نهادی نظام سیاسی ما، ظرفیت استحصال و خرج کردن حداکثری اراده ها و اندیشه های توده مردم ایران را ندارند و باید حلقه های میانی به میدان بیاید.

ارسال نظرات