۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۷۱۱۱۲۴
مسئول اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب بررسی کرد؛

چگونگی امتداد عرفان اجتماعی امام راحل در سطوح حکمرانی اسلامی

چگونگی امتداد عرفان اجتماعی امام راحل در سطوح حکمرانی اسلامی
حجت الاسلام ذوعلم با تاکید بر وظیفه حاکمیت در تعالی فطرت شهروندان گفت: خودخواهی، غفلت و نگاه حیوانی به سیاست مانع تمدن سازی نوین اسلامی است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم مسئول اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی روز گذشته در نشست «خودسازی و سیاست فطرت» در اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی وابسته به موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم دلالت یابی عرفان و فلسفه در امر سیاست گفت: اگر حضرت امام خمینی(ره) عرفان را به عرصه جامعه آوردند و نگاهشان به قدرت، انقلاب، مردم و جامعه یک نگاه خدامدار بود و عالم را محضر خدا می‌دیدند؛ چگونه باید این نگرش امتداد و بسط پیدا کند و در لایه‌های مختلف نظام سیاسی جریان پیدا کند؟ مهم‌ترین چالش ما در گام دوم انقلاب اسلامی فاصله گرفتن از مکتب امام خمینی (ره) است. بحث فطرت مبنایی‌ترین نگاه و مبنای نظریه‌های دیگر حضرت امام است. امام سیاست را از توحید أخذ کرده بود نه اینکه نگاهش به سیاست نگاه حیوانی و سیاست شیطانی باشد و صرفا بخواهد اصلاحی در آن ایجاد کند. این سیاست مبتنی است بر همان گرایش‌ها و تمایلات فطری در انسان که حاکمیت آن را باید در جامعه احیا کند و زمینه سازی رشدش را فراهم کند. توجه به نیاز‌های طبیعی انسان‌ها زمینه سازی برای رشد و تعالی نیاز‌های فطری است. نسل جوانی که مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب است از این زاویه هم باید به گام دوم نگاه کند و تعبیر مقام معظم رهبری این است که امام راحل را مؤسس این راه می‌دانند.

وی افزود: این مباحث باید توسط اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب تفسیر پیدا کند، مبادا که جرقه‌ها و تراوشاتی که از این نگاه توحیدی و الهی امام عظیم الشان در جامعه آغاز شد در زیر یک خرواری از خودخواهی‌ها و غفلت زدگی‌ها و نگاه حیوانی به سیاست دچار خمول شود. فطرت توحیدی در عرصه اجتماع و سیاست را باید مورد توجه قرار دهیم. تمدن سازی نوین اسلامی در پرتو این نگاه باید شکل بگیرد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم تأکید کرد: امتداد کار امام کاری است که شاگردان امام، شاگردان شاگردان امام و طیف جوانان انقلابی بصیر و مبارز در این عرصه باید دنبال کنند. کار دشواری است و ما در آغاز راه هستیم. در این چله اول انقلاب دست ورزی و تمرین کرده ایم و همین طور که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره کردند خودسازی باید مبتنی بر معارف الهی باشد که اشاراتی به آن شد، به خصوص بحث معرفة النفس که این بحث غالباً در نگاه فردی محدود شده است. اما موقعیت درست آن این گونه نیست. همان نگاه اجتماعی و جوهره اجتماعی اسلام که اسلام همه اش سیاست است به این معناست که این معرفة النفس در عرصه اجتماعی و سیاست هم امتداد پیدا می‌کند.

گفتنی است اولین جلسه از سلسله نشست‌های مکتب امام و گام دوم انقلاب اسلامی ایران، با عنوان «خودسازی و سیاست فطرت» با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، مسئول اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دکتر همایون همتی عضو هیئت علمی دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه و دبیری محمد حسین ضمیریان معاون اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در روز ۹ خردادماه در محل این اندیشگاه برگزار شد.

ارسال نظرات