۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۱۱۶۳۷
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

امامین انقلاب شکست‌های سریالی رژیم جعلی اسرائیل را رقم زدند

امامین انقلاب شکست‌های سریالی رژیم جعلی اسرائیل را رقم زدند
استاد حوزه گفت: تحریم رابطه با اسرائیل، ابداع روز جهانی قدس و بیداری اسلامی که حاصل رویکرد امامین انقلاب بود، شکست‌های سریالی این رژیم جعلی را فراهم کرد.

اشاره: امام خمینی در چنین روزهایی پیش از وقوع انقلاب اسلامی، هرگونه ارتباطی را با رژیم صهیونیستی ممنوع اعلام کردند. اعراب عافیت طلب درگیر با رژیم صهیونیستی می‌کوشیدند تا با معاهدات صلح با اسرائیل بتوانند به شکلی خود را از اعاده حق ملت عربی اسلامی کنار بکشند. پیروزی انقلاب اسلامی اولین نوید و جرقه‌های شکست رژیم صهیونیستی را شکل داد. بعد از انقلاب اسلامی و از سال 2000 میلادی برای اولین بار ارتش اسرائیل از جایی بیرون نمی‌رفت؛ بلکه فرار می‌کرد؛ فراری بزدلانه.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام محمدعلی لیالی استاد حوزه و دانشگاه رفت تا پیرامون مسأله تحریم روابط با اسرائیل از سوی امام خمینی و تلاش مذبوحانه عده‌ای برای جاری شدن دوباره این روابط با یک رژیم جعلی و خودخوانده در داخل کشور گفت‌وگو کند.

رسا ـ فلسفه تحریم هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی از سوی امام خمینی چه بود؟

تحریم رژیم صهیونیستی توسط حضرت امام قبل از انقلاب اسلامی اعلام شد. برای فهم دیدگاه، اندیشه و اقدام امام برای مقابله با رژیم صهیونیستی، چند نکته را باید مورد توجه قرار بدهیم. اول اینکه کشوری به نام اسرائیل و رژیم صهیونیستی در ادبیات و جغرافیای سیاسی وجود ندارد. به عبارت دیگر وقتی تاریخ پیدایش رژیم صهیونیستی را مطالعه کنیم، بیانیه بالفور برای اولین بار از تفکری به نام اجتماع یهودیان و بازگشت یهودیان سراسر جهان به نقطه مشخصی برای تشکیل دولت صهیونیستی صحبت می‌کند.

بعد از سقوط امپراتوری عثمانی کشورهای فاتح در جنگ از جمله فرانسه و انگلستان، مناطق تحت حاکمیت امپراتوری عثمانی را تحت قیمومیت خود در آوردند. لبنان سهم فرانسه و فلسطین سهم انگلستان شد. قیمومیت بریتانیا بر فلسطین، نقطه آغاز تشکیل دولت یهود یا صهیونیسم بود. با آغاز موج مهاجرت یهودیان سراسر جهان که با پول و رشوه و وعده سرزمین موعود انجام می‌شد، موجب تشکیل یک رژیم جعلی صهیونیستی در این منطقه شد که با اشغال به‌ناحق مناطق فلسطین تلاش بر گسترش حاکمیت خود داشت.

اسرائیل که از سال 1948 عضو رسمی سازمان ملل شناخته شد، به شکل یک جریان قوی تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در قدرت قرار داشت. جهان اعراب تا پیش از انقلاب اسلامی ایران شکست‌های پیاپی را متحمل می‌شد. سران کشورهای عربی مثل مصر شکست‌های پیاپی خورده بودند که نشان از ضعف کشورهای عربی و قدرت و قوت رژیم جعلی اسرائیل بود. به سبب شکل گیری انقلاب اسلامی ایران جهان اسلام مقاومت خود را شروع کرد و به یک مخالفت جدی و همه جانبه با اسرائیل دست زد. امام از همان ابتدا و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ارتباط با رژیم صهیونیستی را تحریم کرد.

دلیل امام این بود که این رژیم نامشروع و جعلی توسط استعمار انگلستان تشکیل شده است. تشکیل یک دولت یهودی آن هم در قلب جهان اسلام و قبله اول مسلمین پذیرفتنی نبود. عبارت امام همان ابتدا این بود که رژیم صهیونیستی غده سرطانی است. این غده سرطانی در میان جهان اسلام روییده و باید جهان اسلام این غده را برطرف کند. باید اندیشه رژیم صهیونیستی و کشور جعلی اسرائیل محو شود.

بعد از پیروزی انقلاب اندیشه مبارزه رژیم صهیونیستی از طرف حضرت امام و نظام اسلامی شدت گرفت.  جریان مقاومتی به برکت انقلاب اسلامی جهان اسلام شکل گرفت. به‌خصوص قریب به 22 سال از از سال 2000 می‌گذرد که از آن روز، شکست‌های سریالی اسرائیل شروع شد.

یکی از اقدامات امام برای بیداری جهان اسلام و مقابله با رژیم صهیونیستی ابداع و خلاقیت روز جهانی قدس بود.

امام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به روز قدس اختصاص داد. امام از همان زمان که روز مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل و رژیم صهیونیستی نام گرفت، همه اعراب و مردم مسلمان به هر زبانی و هر قومی را به تحریم رژیم صهیونیستی و انزوای آن دعوت کرد.

گرچه عموم دولت‌ها در داخل ایران و سایر کشورهای عربی غرب‌گرا بودند که خواستار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند؛ اما خود این رژیم مشکلات بسیاری را در درون و مشکلات بسیاری را در بیرون و در مقابل میلیون‌ها و میلیاردها مسلمان جهان اسلام که روز به روز در حال بیداری هستند، پیدا کرد. پیدایش جریان‌های مقاومت مانند حزب الله در لبنان، جریان حماس، جهاد اسلامی، عراق، سوریه و انصارالله یمن ان شاءلله بزودی به نابودی رژیم جعلی صهیونیستی ختم خواهد شد.

رسا ـ چرا امروز برخی از افراد و دولت‌های به اصطلاح روشنفکر خواستار روابط حسنه با رژیم صهیونیستی هستند؟

عموم دولت‌های منطقه روز به روز دنبال جریان و معاهدات صلح بودند. جریان کمپ دیوید، کشور اردن، کشورهای حاشیه خلیج فارس از کویت تا امارات و حتی رژیم عربستان سعودی نیز به این گروه‌ها پیوستند.

جهان عرب به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود؛ چرا که تمام این حکومت‌ها در واقع حکومت‌های عبری و انگلیسی بودند. جریان‌هایی که به دنبال معاهدات صلح و سازش هستند در واقع به دنبال یک باخت یک طرفه به نفع رژیم جعلی صهیونیستی می‌روند.

چنانکه اسرائیل در طول سال‌ها در این جنگ‌ها شکست خورده است، در ارتباط معاهدات و روابط صلح نیز شکست خواهند خورد. مذاکرات صلح زیتون و کسی مثل یاسر عرفات که روزی رهبری جنبش فتح در مقابله با اسرائیل را داشت وقتی از صلح کمپ دیوید بیرون آمد، روز به روز به مذاکره بیشتر پرداخت. تنها چیزی که یاسر عرفات به دست نیاورد سرزمین‌های آزاد فلسطین بود. اسرائیل نیز با وجود یاسر عرفات روز به روز قوت بیشتری می‌گرفت.

افراد، چهره‌ها و شخصیت‌های غرب گرای زیادی هستند که در فرآیند جریان صلح قرار گرفته‌اند. این‌ها یا افراد انقلابی خسته و پشیمانند که از جریان مقاومت بریده‌اند و یا افرادی هستند که به تفکر مقاومت و گروه‌های مقاومت اعتقادی نداشته و ندارند، انگلیسی و نان به نرخ روز خور هستند. طبیعی است که این افراد در گروه دوم باید چنین حرف‌هایی را بزنند. کسانی مثل مهدی نصیری که روزی ادعای انقلابی بودن داشتند به این وادی پرتاب شدند.

افرادی مثل زیبا کلام مبانی فکری ندارند و شخصیت مهمی هم نیستند. اگر آقای زیبا کلام از روی پرچم اسرائیل رد بشود یا نشود هیچ اهمیتی ندارد. آنچه امروز اهمیت دارد تبدیل انقلاب سنگ به انقلاب موشک است. اینکه جریان مقاومت امروز به راحتی می‌تواند هزاران هزار موشک به قلب رژیم صهیونیستی یعنی تل آویو پرتاب کند به همین دلیل است.

بخشی از جریان‌های روشنفکری در داخل کشور که به غلط به این اسم شناخته می‌شوند یا جریان‌های اصلاح طلب و اعتدال، گرایش به رژیم صهیونیستی پیدا کردند و از صلح دم می‌زنند. معاهدات صلح به کجا رسید؟ آیا صلحی اتفاق افتاد و رژیم صهیونیستی از مواضع کینه توزانه خود بر علیه اسلام، اعراب و فلسطین کوتاه آمد؟ خیر!

اگر از سال 2000  تا کنون مقاومتی شکل گرفت، جنبش‌هایی مانند امل و حزب الله به میدان آمدند، باعث شد اسرائیل از جنوب لبنان فرار کند، جنگ 33 روزه به نفع مقاومت باعث شکست ارتش به‌اصطلاح قدرتمند اسرائیل شود، به دنبال آن جنگ‌های 11 روزه، 8 روزه، 22 روزه و ... به نفع جنبش مقاومت به پایان برسد؛ برخلاف روزهای معاهدات صلح که اسرائیل در جنگ‌هایی که در 1963، 1965، 1973 و ... رقم خورده بود.

امروز اسرائیل به دنبال کشیدن دیوار به دور خودش است. دیگر اسرائیل به دنبال تسلط از نیل تا فرات نیست و نخواهد بود. دوستان روشنفکر باید بدانند که اگر رژیم صهیونیستی به واسطه جریان مقاومت ایران، حزب الله و  انصار الله فرونپاشد، به قدری گرفتار بحران‌های داخلی و تعارض‌هاست که قطعاً از درون فروخواهد پاشید. نیازی نیست ما به تل آویو و حیفا موشک بزنیم تا اسرائیل را با حمله نظامی از بین ببریم. اسرائیل در حال فروپاشی است. کسانی مثل مهدی نصیری، زیبا کلام و دیگران باید این را به خاطر خود بسپارند. عکس آقای یاسر عرفات را جلوی خود بگذارید. ثمره سازش او با اسرائیل چه شد؟ آنچه باقی می‌ماند مقاومت و پیروزی نزدیک است.

رسا ـ انزجار و نفرت مردم ایران از رژیم صهیونیستی چه پیامدها و نتایجی به دنبال دارد؟

انزجار مردم ایران به تنهایی نیست؛ بلکه مردم جهان از رژیم صهیونیستی انزجار دارند. رژیم صهیونیست یک رژیم بی تاریخ و بی هویتی است که از مهاجرانی با نژادها و ملیت‌های مختلف تشکیل شده است. آن‌ها اصلاً هویتی ندارند که بخواهند کشوری را تشکیل بدهند. اگر تا به حال کشوری تشکیل شده است به وساطه زر، زور و تزویر با خرید سرزمین‌های فلسطینی‌ها و با پول انگلیسی‌ها و دوپینگ آمریکایی‌ها و سازمان ملل بود.

نظم نوین جهان فروریخته، آمریکا و انگلستان نمی‌تواند از رژیم جعلی اسرائیل حمایت کند. گرفتاری آن‌ها کم نیست. از طرفی بیداری مردم به برکت امام و رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است. پیامدها و نتایج اعلام انزجار و نفرت از رژیم صهیونیستی سبب این بیداری جهان اسلام شد. جریان مقاومت بالتبع پدیدار شده و زمینه‌های فروپاشی رژیم صهیونیستی را شکل داده است.

مردم ایران و مردم جهان باید هر گونه حمایت از مردم مظلوم فلسطین را سرلوحه کار خود قرار دهند. ما باید با هر سلاحی که می‌توانیم از سلاح قلم، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جریان مظلومیت مردم فلسطین، بیداری جهان اسلام و انزجار مردم جهان از این غده سرطانی را برجسته کنیم.

امروز اسرائیل محصور است. حزب الله لبنان، عراق، سوریه، مرزهای جولان و ... از هر طرف اسرائیل را محاصره کرده است. حتی اسرائیل امروز در محاصره نوار غزه قرار دارد. آن روز دور نخواهد بود که جریان مقاومت بتواند پیروزی خود را جشن بگیرد. همه ما منتظر یک خطا از رژیم جعلی صهیونیستی هستیم. اگر خطایی کنند اولین خطای آن‌ها آخرین خطا خواهد بود. جنگ بعدی جز با نابودی رژیم جعلی صهیونیستی به پایان نخواهد رسید.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات