هیچ موضوعی مبنی بر اخراج دانشآموزان به دلیل حضور در تجمعات نداریم
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ محمدمهدی کاظمی امروز در نشست خبری با رسانهها اظهار کرد: برخی بهدنبال برهم زدن فضای آموزش در مدرسه بودند و از هیجانات و کنجکاوی دانشآموزان استفاده و سعی کردند مدرسه را با چالش مواجه کنند تا اغتشاشاتی را که در گوشه و کنار شکل گرفته است به مدرسه بکشانند اما با هوشمندی مدیران مدارس و اولیا با موفقیت همراه نشد.
وی افزود: امنیت خط قرمز هر کشوری است و باید زمینه آموزش را برای تمام دانشآموزان فراهم کنیم تا اگر جایی از میان 16 میلیون دانشآموز بخواهند حرکتی را انجام دهند، برای آنها هم فرصت آموزش را فراهم کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نوجوانان ما در مکتب امام حسین(ع) بزرگ شدهاند و این را در راهپیمایی اربعین مشاهده میکنیم؛ همچنین راهپیماییای که دهه هشتادیها در اعتراض به حوادث اخیر انجام دادند نشان میدهد دانشآموزان آگاه هستند اما استکبار از طریق رسانه سعی در بزرگنمایی اقدامات ساختارشکنانهای دارد که عدهای از افراد انجام میدهند.
کاظمی با ابراز اینکه "در سال تحصیلی جدید پیشبینی حضور 16 میلیون دانشآموز را داشتیم اما 15 میلیون و 640 هزار دانشآموز ثبتنام کردند"، بیان کرد: طرح تعمیق و تثبیت یادگیری برای یک میلیون و 216 هزار دانشآموز دوره متوسطه اجرا شد و هدف این بود تا دانشآموزانی که در دو سال گذشته دچار اختلال یادگیری شدند و در خردادماه قبول نشده یا اینکه قبول شده بودند اما یادگیری آنها کامل نبود برای 4 درس در این دوره تابستانه شرکت کنند.
افزایش دانشآموزان رشته ریاضی
وی با اشاره به افزایش جمعیت دانشآموزان رشته ریاضی مطرح کرد: در هشت سال گذشته تعداد دانشآموزان رشته ریاضی کاهش داشت و برای تقویت علوم پایه در آینده کشور و نظام فنی و مهندسی، توجه به رشته ریاضی باید افزایش مییافت؛ از همین رو حدود 8 هزار دانشآموز در پایه دهم به مجموع دانشآموزان رشته ریاضی اضافه شد و بعد از ده سال مجموع دانشآموزان این رشته 6رقمی شد و به 101 هزار نفر در پایه دهم رسید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری، 6 میلیون و 639 هزار و 431 دانشآموز در دوره متوسطه اول و دوم حضور دارند که 49 درصد دختر هستند.
توسعه هنرستانهای کشاورزی
کاظمی ادامه داد: توجه به آموزشهای فنی و حرفهای با توسعه هنرستانهای وابسته و جوار مدنظر است و 40 هنرستان ایجاد شد که 18 هنرستان کشاورزی و 22 هنرستان در زمینه صنعت، معدن و خدمات هستند. برای نخستین بار رشته محیطبانی را در دو استان کشور ایجاد کردیم همچنین رشته بهیاری با مشارکت وزارت بهداشت در برخی استانها توسعه یافت.
وی با تأکید بر اینکه رویکرد اصلی رتبهبندی ارتقای کیفیت آموزش و ارتقای شایستگی معلمان است، متذکر شد: توجه به موضوع هوش مصنوعی بهعنوان اولویت کشور و برنامهنویسی و کدنویسی در دوره متوسطه اول باید مورد توجه قرار بگیرد و توجه به این موضوع در سنین پایین جزو اولویتهاست و باید در این عرصه برنامهریزی کنیم. کاظمی همچنین بیان کرد: توجه به مقوله دانشبنیان برای مدارس و هنرستانها را مدنظر داریم و طرح شهید باقری امسال اجرا میشود تا زمینه دانشبنیان شدن هنرستانهای کشاورزی با توجه به امنیت غذایی در کشور فراهم شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با توجه به بیشترین تعداد دانشآموزان در رشته انسانی درباره ترکتحصیل دانشآموزان گفت: جمعیت دانشآموزان افزایش داشته است اما همیشه ارتقا از متوسطه اول به دوم بین دختران بیشتر است و 93 درصد دانشآموزان ثبتنام کرده و 7 درصد هنوز باقی ماندهاند و ثبتنام را قطعی نکردهاند همچنین 79 هزار نفر تعداد دانشآموزان در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش افزایش یافته است و در مجموع یک میلیون و 104 هزار و 28 نفر دانشآموز در این شاخه هستند. میان رشتهها بیشترین سهم برای رشته انسانی، تجربی، ریاضی و فنی و حرفهای و کاردانش است.
واکنش به حضور دانشآموزان در تجمعات اخیر
کاظمی درباره حضور دانشآموزان در حوادث اخیر و تهدید به اخراج و اخراج شدن آنها توسط برخی مدارس گفت: ما وظیفه داریم برای آموزش همه این دانشآموزان تلاش کنیم همه آنها شهروند کشور و دانشآموزان نظام آموزش رسمی هستند و هیچ موضوعی مبنی بر اخراج دانشآموزان نداریم و اگر تحتتأثیر هیجانات قرار بگیرند باید به آنها آگاهیبخشی دهیم و تا الآن دانشآموز اخراجی در این بخش نداشتیم و حتی موضوعی بهنام اخراج موقت هم نداریم و گفتوگو با دانشآموز یا اطلاع به والدین جهت آگاهیبخشی انجام میشود.
افت کیفیت یادگیری دانشآموزان مدارس دولتی در سایه استخدامهای اورژانسی؟
کاظمی در پاسخ به پرسش تسنیم درباره استخدامهای اخیر آموزش و پرورش و حضور معلمان بدون گذراندن دورههای آموزشی کافی در مدارس دولتی عادی و تبعات آن بر کیفیت آموزش و یادگیری در این مدارس، متذکر شد: جذب و استخدام نیروی انسانی بهعهده معاونت نیروی انسانی است اما باید توجه داشت که جذب و آموزش معلمان جدید بهعنوان رویکرد آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی است، البته دورههای مهارتآموزی برای معلمان جدیدالورود در تابستان برگزار شد اما در طول سال تحصیلی دورههای مهارتافزایی برگزار خواهد شد و اولویت ما جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و رجایی است.
وی با اشاره به اینکه کلاسهای 45 نفر بین 25 درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: با مشارکت دستگاهها میتوانیم ظرفیتهایی را برای ایجاد هنرستانهای جوار ایجاد کنیم.
انتهای پیام/+