۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۷۲۴۰۹۸

شماره ۳۶ فصلنامه علمی «مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی» منتشر شد

شماره ۳۶ فصلنامه علمی «مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی» منتشر شد
شماره ۳۶ فصلنامه علمی «مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی» با ۴ مقاله منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شماره 36 فصلنامه علمی «مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی» صاحب امتیازی موسسه آموزش عالی سبز با مدیرمسئولی دکتر مهری بهار و سردبیری دکتر تقی آزاد ارمکی منتشر شد.

این فصلنامه در 4 مقاله و 112صفحه منتشر شده و عناوین، نام نویسندگان و چکیده مقالات به شرح زیر است:

نقادی وضعیت آموزش عالی در ایران: تحلیل فضاهای دموکراتیک دانشگاهی با تاکید بر آرای اساتید و مبتنی بر کلاس درس رهایی بخش    

علی اقبالی، اکبر صالحی، یحیی قائدی، علیرضا محمودنیا

چکیده: هدف پژوهش حاضر تحلیل و نقادی وضعیت آموزش عالی ایران از منظر توسعه فضاهای دموکراتیک دانشگاهی است.و در پی پاسخ به این سئوال اساسی است که:از دیدگاه اساتید و مبتنی بر کلاس درس رهایی بخش آموزش عالی ایران در ابعاد توسعه فضاهای دموکراتیک دانشگاهی با چه چالش هایی مواجه است؟ لذا با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و با اتکای بر مصاحبه نیمه ساختاریافته با هشت نفر از اساتید دانشگاهی ـ به تشخیص پژوهشگر و تایید هشت تن از اساتید علوم تربیتی ـ کفایت نظری داده ها اعلام و سپس پیاده سازی شده و در سه مرحله توصیف و تفسیر و تبیین مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که گفتمان اساتید شامل تعداد زیادی از مفاهیمی است که بیانگر اعتراض و نارضایتی استادان نسبت به گفتمان رایج منولوگ محور در محیط های دانشگاهی و کلاس درس است، به گونه ای که نقش عاملیت و فاعلیت اساتید به حاشیه رانده و منجر به خلق آموزش بانکی و بازتولید گفتمان مسلط شده است و در عین حال به موازات این وضعیت گفتمان جدیدی در حال تکوین است که به دنبال تغییر و اصلاح امور است که به تعبیری می توان از آن به گفتمان مقاومت یاد کرد.            

 

تحلیل تماتیک خبرهای المپیک 2020 توکیو با تاکید بر جنسیت          

صدیقه رضایی پاشا، فریده شریفی فر، محمود شارع پور، علی اصغر کیا

چکیده: هدف از نگارش این مقاله تحلیل تماتیک خبرهای المپیک 2020 توکیو با تأکید بر جنسیت و ارائه الگویی بومی از مولفه های مرتبط با آن با استفاده از نظریه های متخصصان است .

روش شناسی مقاله حاضر در چارچوب استراتژی تحقیق کیفی و بر اساس روش تحلیل تماتیک داده های متنی رویداد المپیک توکیو 2020(1 مرداد- 17 مرداد ) در روزنامه شرق1400 می باشدکه به صورت نمونه گیری هدفمند ، ابتدا بر اساس وجوه مشترک، تم های مرتبط، اصلی و در نهایت تم های مرکزی هر کدام از مقولات موضوع تحقیق را شناسایی و در نهایت شبکه مضامین مرتبط با چیستی بازنمایی جنسیت در رسانه ای ایرانی را ترسیم و تحلیل می کند. روش اعتبارسنجی پژوهش نیز « روایی تفسیری » ، به معنای ارائه و بازخورد نتایج پژوهش به صاحب نظران برای تائید نهایی آن است.

یافته هانشان می دهد که مفاهیم ( هژمونی ، استعاره های ورزشی ، فوق واقعیت ) برای ترسیم بازنمایی جنسیت نقش کلیدی دارد . این پژوهش می تواند الگوی مناسبی با نگاهی کلی گرا، سیستمی و بلند مدت به مقوله جامعه شناسی ورزش المپیک باشد.

 

طراحی الگوی بسترهای توسعه گردشگری فرهنگی در استان یزد با استفاده از روش مدل سازی ساختاری- تفسیری       

فائزه اسدیان اردکانی، فاطمه عزیزی، علی اکبر فرهنگی

چکیده : گردشگری از مهم‌ترین عوامل مولد ثروت و اشتغال در دنیا است. گردشگری فرهنگی همواره از جمله گونه‌های اصلی گردشگری در ایران و به طور کلی کشورهای در حال توسعه محسوب می‌شود. این توع گردشگری، می‌تواند دریچه‌های نوینی از شناخت، توسعه و پایداری را برای جوامع به همراه داشته باشد.

هدف این پژوهش ارائه‌ی چارچوبی جامع جهت شناسایی و بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم بسترها و زیرساخت‌های لازم جهت توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان یزد می‌باشد. بدین منظور ابتدا با مرور جامع پیشینه و نظرخواهی از خبرگان این حوزه، عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری فرهنگی با تأکید بر زیرساخت و بسترهای مورد نیاز جهت توسعه در استان یزد شناسایی و در ادامه این عوامل با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM)، سطح‌بندی شدند.

با توجه به نتایج، عوامل "زیرساخت‌ها، تسهیلات و امکانات اقامتی مناسب و کافی"، "برنامه‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در مورد جاذبه‌های فرهنگی" و "وجود راهنمایان فرهنگی مجرب و متخصص"، اساسی‌ترین عوامل در مدل توسعه‌ی گردشگری فرهنگی استان یزد می‌باشند که باید مورد توجه جدی مدیران این صنعت قرار گیرد. نتایج این پژوهش به سیاستگذاران کمک می‌کند تا بتوانند جهت توسعه‌ی گردشگری فرهنگی مسیر مناسب‌تری را انتخاب کنند.

 

واکاوی ساختار قدرت و گفت‌وگوپذیری در خانواده‌های یزدی: یک مطالعه زمینه‌ای           

لیدا هاتفی راد، مهربان پارسامهر، علی روحانی

چکیده:ساختار قدرت در خانواده در شکل‌گیری روابط مطلوب بین اعضای خانواده نقش مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند چگونگی فرایند گفت‌وگو را جهت دهد. پژوهش حاضر برآن است ساختار قدرت را با تأکید بر چگونگی شکل‌گیری گفت‌وگو در بستر خانواده‌های یزدی مورد کندوکاو قرار دهد. براساس نوع سوال پژوهش از روش‌شناسی کیفی و باتوجه ‌به فرایندی بودن مسئله از روش نظریه زمینه‌ای استفاده شد. با استفاده از نمونه‌گیری نظری، 31 نفر از زوجین خانواده‌‌های متعارف شهر یزد انتخاب شدند و با آن‌ها مصاحبه‌های عمیق انجام شد. سپس اطلاعات گردآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در مرحله کدگذاری باز داده‌های تحلیل شده در قالب 60 مقوله فرعی، 25 مقوله اصلی و یک مقوله هسته‌ای با عنوان « تبلور مردسالاری همدست در گفت‌و‌گوهای خانوادگی» ارائه گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، مدل پارادایمی پژوهش و در مرحله کدگذاری گزینشی، طرح‌واره نظری پژوهش ارائه شد. تبیین نتایج نشان می‌‌دهد که ساختار قدرت در خانواده، هرچند همچنان در فضای عمومی جنسیت زده اعمال می‌شود اما با تغییراتی مواجه بوده است. این تغییرات غالباً با حرکت از مردسالاری هژمونیک به سوی مردسالاری همدست بوده و گفت‌وگوپذیری در این بستر همراه با سازش یا گذار اولیه از مردسالاری همدست می‌باشد.

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره فصلنامه علمی«مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی» می توانند به نشانی آمل - میدان علامه میر حیدر آملی - بلوار شهید منفرد نیاکی - موسسه آموز عالی سبز با شماره تلفن 43273809 یا به نشانی اینترنتی این فصلنامه به آدرس  http://journals.sabz.ac.ir/ مراجعه کنند یا تماس بگیرند.

ارسال نظرات