۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۷۲۸۳۰۰
آیت الله کریمی جهرمی:

مرکز فقهی ائمه اطهار منشأ خدمات بسیاری به جامعه اسلامی است

مرکز فقهی ائمه اطهار منشأ خدمات بسیاری به جامعه اسلامی است
آیت الله کریمی جهرمی گفت: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از ابتکارات مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی و منشأ خدمات بسیاری به جامعه اسلامی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اعضای شورای علمی گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با آیت الله کریمی جهرمی دیدار و از توصیه‌های وی بهره‌مند شدند.

در ابتدای این دیدار، حجت الإسلام والمسلمین محمدعلی قاسمی مدیر گروه فقه پزشکی و دکتر میرزاخان دبیر پژوهشی گروه، توضیحاتی درباره فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مخصوصاً در رشته فقه پزشکی و آثار تولیدی آن ارایه کرد.

آیت الله کریمی جهرمی پس از خیرمقدم به حاضران در جلسه گفت: رشته فقه پزشکی بسيار رشته مقدّسي است و احتياج به تلاش فراوان دارد؛ چرا كه به جامعه جهانی ارتباط دارد و منحصر به جامعه ما نیست.

وی ضمن تبیین ضرورت انجام پژوهش‌های فقهی در زمینه پزشکی، ابراز داشت: در دنيا به‌ناچار كسالت‌ها و بيماري‌ها وجود دارد؛ مخصوصاً بعضي از بيماري‌ها كه شديداً مردم را به خود مشغول كرده و همه در فكر و انديشه آن هستند كه راه نجاتي پيدا شود. بنابراین نياز است در کنار کار تخصّصی پزشکان در حیطه بهداشت، گروه‌هایي از حوزه مصمّم شوند و عزم خود را جزم كنند؛ تحقيقاتي نمایند؛ پژوهش‌هايي داشته باشند و نتايج زحمات و علميت خودشان را به نفع جامعه در اين ابتلائات عرضه دارند.

آیت الله کریمی جهرمی با اشاره به بروز مسایل جدید در دنیای معاصر افزود: امروزه امراض و مسایل جدید و مستحدثه، مانند ناباروری، تغيير جنسيت، پیوند اعضا بشر را مشغول خود کرده است، که همه بیانگر لزوم پرداختن علمی و دقیق فقهی و پزشکی به چنین مباحثی است.

وی در ادامه با اشاره به عظمت حوزه علمیه قم ابراز داشت: از حوزه علميه که محور و مرکز علوم اسلامي است انتظار می رود تا با ورود به مسایل مستحدثه فقهی، مخصوصاً در رشته فقه پزشکی، با مشورت و هم‌اندیشی با اطبّاء بسیار حاذق و عالي مقامي كه در ایران و دنيا هستند، گام مهمی در این زمینه بردارند. ما بحمدالله مفاخر و نمونه‌های زیاد و مؤثری در بحث طب داشتیم، مانند محمد بن زكرياي رازي که درباره ايشان نقل شده است هم در طبابت حذاقت داشته و هم تأليفات فراوانی داشته آن هم به شمار و آماري كه شايد به زودي باوركردني نباشد كه 129 جلد كتاب منسوب به ايشان باشد.

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه با اشاره به فعالیت های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، بیان کرد: خداوند متعال در زمان ما اين موفقيت را نصيب استاد بزرگوارمان مرحوم حضرت آيت الله  فاضل نموده تا با تأسیس اين مركز، جوانان پاك، زبده و تحصيل‌كرده‌ای را تربیت کند و در مثل رشته فقه پزشکی، این‌طور فعالیت‌های ثمر بخشی داشته باشند. البته باید این آثار و اقدامات به همه جا معرّفی شود تا همگان بدانند که فقه حوزه علمیه، منحصر به باب طهارت و نجاست یا متاجر و مکاسب تنها نیست؛ بلکه در همه مسایلی که عارض بشریت می‌شود حرف مستدلّ و محکم دارد.

وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به بحث مهم اخلاق پزشکی خاطر نشان کرد: نكته بسیار قابل توجه و مهم که باید به آن اهتمام ویژه داشت، اخلاق پزشكي است. در حالات محمد بن زكرياي رازي آمده است که تعزز او به اسلام بود؛ یعنی آن عزتي كه از اسلام گرفته بود باعث شد كه معالجه مي‌كرد و حتي بالاتر از معالجه، از فقرا و مستمندان در مقابل كار خودش توقع چیزی نداشت و آنها را مجانا مداوا مي‌نمود. پس اخلاق پزشکی بسیار مهم است که شما عزیزان باید روی آن از نظر اسلامی کار جدّی انجام دهید.

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت پایانی این دیدار، ضمن تقدیر و تشکر مجدد از حاضران در جلسه گفت: از خداوند متعال مي‌خواهم كه همه شما عزيزان را موفق بدارد تا بتوانيد در آتيه، تحولی در اين رشته در دنیا ايجاد كنيد. طلب رحمت و رضوان الهي دارم براي روح پاك حضرت مرحوم حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، آن عالم بزرگوار، آن مجاهد و آن نويسنده بسيار عالي كه  فكر ابتكاري تأسیس این مرکز عظیم به ذهنشان آمد که منشأ خدمات بسیار خوبی به جامعه اسلامی شده است.

ارسال نظرات