کار تبلیغی باید متناسب با اقتضائات زمان ارتقا پیدا کند
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سرپرست مؤسسه جهانی ولایت با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کرد. رئیس جامعه مدرسین بعد از تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: کار تبلیغی، کاری است که باید پیوسته متناسب با اقتضائات، شرایط زمان و امکانات و توانمندیها ارتقاء پیدا کند.
وی افزود: هدف بلندی که هر کار تبلیغی از جمله فعالیتهای شما در شبکه جهانی ولایت باید داشته باشد، تحقق «کَلِمَهُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا» است؛ البته در این راه باید از خدا کمک بخواهیم تا در کلام، سخن و برنامه ریزیهای ما برکت قرار دهد. پیامبر اکرم(ص) میفرماید «إنَّما أنَا مُبَلِّغٌ، وَاللّهُ یَهدی.»
امام جمعه قم باور سازی دینی در سطح جهانی را نیازمند برنامه ریزی مضاعف دانست و خاطرنشان کرد: در هر کدام از این سی و چند کشوری که مخاطب شما هستند، سنتها و باورهای خاص و متفاوتی نهادینه شده است و تبدیل کردن این باورها به یک باور خالص دینی، کار سادهای نیست. گاهی اوقات شاهد هستیم که باورهای محلی بر باورهای دینی غلبه دارند و جدا سازی اینها نیاز به ساز و کار بیشتری دارد.
وی با اشاره به فضا سازی دشمنان علیه اعتقادات شیعی گفت: امروز در جهانی زندگی میکنیم که شاهد فعالیتهای تبلیغاتی ضد دین و تأثیر گذار هستیم که این امر در کشور ما به خاطر جایگاه ویژه آن بسیار محسوس است. بنابراین در فعالیتهای خود بی رقیب نیستیم و این مسئولیت ما را سنگین تر میکند.
وی ادامه داد: در سایر کشورهایی که دولتها با منابع رسانهای مخرب مشکل سیاسی نیز ندارند، شاهد آن هستیم که دشمنان در صدد همراه و همسو کردن ملتهای آنان با خود هستند تا بدین واسطه راحتتر بتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه افزود: وقتی بحث رقیب مطرح میشود، هم باید نقش تأثیر گذاری نسبت به مخاطب داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم نسبت به تبلیغات دشمنان شبهه زدایی انجام دهیم و این اهمیت و مسئولیت کار شما را دو چندان میکند.
وی موافقت کلام و سیره اهل بیت با فطرت انسانی را بزرگترین پشتوانه در فعالیتهای تبلیغی عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند متعال نسبت به ما لطفی دارد که باید قدر دان آن باشیم و آن کلام نورانی امام رضا(ع) است که میفرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.»
وی افزود: کلمه «النَّاس» در این کلام نورانی، نه تنها شیعیان و دوست داران اهل بیت(ع)؛ بلکه کل جامعه بشری را در بر میگیرد و در نتیجه معنای روایت این است که اگر کلام ما اهل بیت با سایر مکاتب بشری در میان گذاشته شود، آنها از این کلام تبعیت خواهند کرد و جای نگرانی ندارد.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، مخاطب شناسی و توجه به تنوع مخاطبین را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: تنوع مخاطبین سبب میشود که نتوان یک نسخه واحد برای همه در نظر گرفت و بلکه باید به گونهای برنامه ریزی کنید که هر مخاطبی بتواند محتوای مناسب خود را به راحتی پیدا کند تا در نتیجه آن اقناع سازی نسبت به همه اتفاق بیافتد.
وی ادامه داد: نمونه این مسئله را در مناظرات امام رضا(ع) شاهد هستیم که حضرت با هر کسی به تناسب اعتقادات او سخن میگوید. بنابراین در یک جمله، مخاطب شناسی، پیام و شیوه انتقال آن از لوازم تأثیر گذاری بر مخاطب است.
شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین سید جعفر علوی گزارشی از برنامهها و فعالیتهای مؤسسه جهانی ولایت ارائه کرد.