۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۷۳۲۵۸
سخنگوی وزارت امور خارجه:

وزارت امور خارجه در تعیین روابط با دولت انگلیس بازنگری می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رامین مهمان پرست درباره ضرورت بازنگری روابط با دولت انگلستان گفت: با توجه به فشاری که در افکار عمومی نسبت به دولت انگلستان صورت گرفته است این حساسیت و فشار سبب می‌شود یک بار دیگر بررسی لازم در روابط دو کشور صورت گیرد.
رامين مهمان پرست

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی، روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره ‌اعلام خبر توقف یک‌ساله اعزام زائران حج عمره از سوی جمهوری اسلامی اظهار داشت: ما فکر نمی کنیم توقف اعزام زائران یک‌ساله باشد؛ بلکه ‌تا مشکلات مطرح شده برطرف نگردد اعزام زائر برای حج عمره صورت نمی گیرد و ما امیدواریم با همکاری بخش کنسولی وزارت امور خارجه در زمینه حج و سازمان حج اوقاف این مشکل به زودی حل شود.

     

    مهمان پرست همچنین با اشاره به دستاوردهای اجلاس سه جانبه اسلام آباد برای رفع مشکلات افغانستان بیان داشت: اعتقاد ما بر این است که برای حل مشکلات منطقه‌ای باید رویکرد منطقه‌ای صورت بگیرد و تا زمانی که کشورهایی از خارج ‌منطقه دست به اقداماتی بزنند که درستی نیت آنها بررسی نشده به نتیجه نخواهند رسید آن گونه که دیده شده مشکل افغانستان به صورت آزمایش و خطا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

     

    وی افزود: در اجلاس اسلام آباد، مصوب شد که به زودی اجلاس سران را در اسلام آباد بین کشورهای ایران افغانستان و پاکستان برگزار شود که در آن مسؤولان وزارت آن کشور همچون اقتصاد و دارایی و اطلاعات و امنیت سه کشور در اجلاس حضور یابند.

     

    سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به ریشه مشکلات پیش روی افغانستان اشاره کرد و افزود: به نظر ما ریشه مشکل به وجود آمده در افغانستان را می توان دخالت نیروهای خارجی، تقویت اشتباه، تروریسم و جهت‌گیری اشتباه دولت‌های فرامنطقه‌ای در این کشور دانست.

     

    وی در پاسخ به این سؤال که اخیرا دیده می شود تلاش‌هایی از سوی برخی کشورها برای مصادره نمادهای ملی از جمله نام خلیج فارس و مصادره برخی مشاهیر ایرانی از سوی کشورها صورت گرفته است، ابراز داشت: برخی از اقدامات در جهت نفی تاریخ و مصوبات تاریخی است از جمله حذف نام خلیج فارس که اقدام درستی نیست و این‌که برخی کشورها می‌خواهند شخصیت‌ها و مشاهیر ایرانی را به خود نسبت بدهند اقدام مؤثری برای آنها نیست و ما فکر می‌کنیم برای هویت‌بخشی آنها راه های بهتری نیز وجود دارد.

     

    مهمان پرست درباره توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت مقابله با جنگ نرم دشمن نیز عنوان کرد: اکنون شاهد اقدامات رسانه ای برخی کشورهای سلطه طلب هستیم که این اقدامات همه در خصوص فضاسازی رسانه‌ای و جهت فریب افکار عمومی با هدف اغراض سیاسی صورت می گیرد که طبق توصیه رهبر معظم انقلاب باید هوشیار بود.

     

    وی افزود: هر چه نظام اسلامی مقتدر تر به پیش می‌رود ما با این جنگ نرم بیشتر روبه رو هستیم؛ از این رو اقدامات زیادی انجام و یا در دست انجام است که از آن جمله توجه به افکار عمومی است و این مهم‌ترین رویکرد ما در داخل و خارج است.
     

    مهمان پرست یاد‌آور شد: باید آنچه که واقعیت هست را برای مردم تبیین کرد و در این زمینه باید از همه ظرفیت‌ها به خصوص رسانه‌ها بهره برد که می‌توانیم ‌با نزدیک شدن همه بخش‌ها‌ در جهت تنویر افکار عمومی به جلو برویم.

     

    وی همچنین در خصوص ادعاهای اخیر مرکل و رییس رژیم صهیونیستی در خصوص ایجاد تهدید‌های فلج کننده علیه ایران ابراز داشت: در رابطه با صحبت های بعضی مقامات غربی به نظر می‌آید این حرف‌ها تکراری باشد و رویکرد تازه‌ای در آن نیست و به نظر ما بیشتر این حرف‌ها برای رضایت مهمان ها و افرادی که در آنجا حاضر‌اند گفته می شود.

     

    وی افزود: ما فکر می کنیم رویکرد کشورهای مختلف اکثرا اعتلاف به حقانیت ما است، اگر برخی کشورهای محدود غربی نظراتی را مطرح می‌کنند باید این آراء، درست و منطبق بر نظرات ما باشد ولی به هر صورت به نظر می‌رسد رگه‌هایی از واقع بینی در نظرات غربی‌ها دیده می‌شود.

     

    سخنگوی دستگاه دیپلماسی‌ با اشاره به مساله فلسطین و ضرورت دستیابی جمهوری اسلامی ایران به دولت مصر بر یک گفتمان ثابت بر سر موضوع فلسطین نیز بیان داشت: موضوع فلسطین یکی از مهم‌ترین موضوعات منطقه‌ای است و ما احساس می کنیم وقتی مشکلات به صورت ریشه‌ای حل نشود این بحران همواره باقی خواهد ماند و کشورهایی که از راه دور به بهانه موضوع حل فلسطین دخالت می کنند به دنبال اهداف دیگری هستند که به نظر ما کشورهای عربی و کشورهای تاثیر گذار منطقه همچنین دولت جمهوری اسلامی و مصر که کشور بزرگی است باید با بهره گیری از ظرفیت های موجود و همگرایی بیشتر با شناسایی حقوق ملت فلسطین، مشکلات این ملت را حل کنند.

     

    وی از سوی دیگر با اشاره به نامگذاری روز نماد مقاومت فلسطین و غزه تصریح کرد: نامگذاری امروز به این عنوان نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در میان ملت ایران است، امیدواریم همه کسانی که به حقوق مردم و عدالت توجه دارند در سراسر جهان توجه بیشتری نسبت به موضوع فلسطین داشته باشند؛ زیرا همه باید به فلسطین کمک کنیم و با رویکرد انسانی به کمک آن بشتابیم و در این میان امیدواریم دولت های جهان رویکرد مناسبی نسبت به مساله فلسطین داشته باشند.

     

    مهمان پرست در خصوص مساله بازنگری روابط دو جانبه میان جمهوری اسلامی ایران و دولت انگلستان‌ خاطر‌نشان کرد: بازنگری روابط دو جانبه با هر کشوری بنا بر روابط و اتفاقات صورت گرفته انجام می‌گیرد، با توجه به فشاری که در افکار عمومی نسبت به دولت انگلستان صورت گرفته است این حساسیت و فشار سبب می‌شود یک بار دیگر بررسی لازم در روابط دو کشور صورت گیرد و قطعا تصمیمات اتخاذ شده از سوی وزارت خارجه ناشی از این بررسی است./955/پ202/ص

ارسال نظرات