لزوم تدریس طرح های عملیات بیت المقدس در دانشگاه های کشور
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رحیمی سفارش به تقوا را با بخشی دیگر از خطبه 113 نهج البلاغه آغاز کرده: ((وَ إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَى دِینِ اَللَّهِ مَا فَرَّقَ بَیْنَکُمْ إِلاَّ خُبْثُ اَلسَّرَائِرِ وَ سُوءُ اَلضَّمَائِرِ فَلاَ تَوَازَرُونَ وَ لاَ تَنَاصَحُونَ وَ لاَ تَبَاذَلُونَ وَ لاَ تَوَادُّونَ مَا بَالُکُمْ تَفْرَحُونَ بِالْیَسِیرِ مِنَ اَلدُّنْیَا تُدْرِکُونَهُ وَ لاَ یَحْزُنُکُمُ اَلْکَثِیرُ مِنَ اَلْآخِرَهِ تُحْرَمُونَهُ وَ یُقْلِقُکُمُ اَلْیَسِیرُ مِنَ اَلدُّنْیَا یَفُوتُکُمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ ذَلِکَ فِی وُجُوهِکُمْ وَ قِلَّهِ صَبْرِکُمْ عَمَّا زُوِیَ مِنْهَا عَنْکُمْ کَأَنَّهَا دَارُ مُقَامِکُمْ وَ کَأَنَّ مَتَاعَهَا بَاقٍ عَلَیْکُمْ)) همانا شما برادران دینى یکدیگرید، چیزى جز درون پلید و نیّت زشت، شما را از هم جدا نساخته است، نه یکدیگر را یارى مىدهید، نه خیر خواه یکدیگرید و نه چیزى به یکدیگر مىبخشید و نه به یکدیگر دوستى مىکنید.
وی در ادامه افزود: شما را چه شده است که با به دست آوردن متاعى اندک از دنیا شادمان مىگردید و از متاع بسیار آخرت که از دست مىدهید اندوهناک نمىشوید اما با از دست دادن چیزى اندک از دنیا مضطرب شده که آثار پریشانى در چهرهها آشکار مىگردد و بى تابى مىکنید، گویا این دنیا محل زندگى جاودان شما و وسائل آن براى همیشه از آن شماست. حضرت در این بخش به نکته مهم اشاره کرده است. و ان مسئله وحدت است.
امام جمعه ساوه اظهار داشت: طبق بیان معصومین اختلافات به خاطر تعصب ها، کینه ها و حسد و حب دنیا و تنگ نظرهاست و این موارد رشته وحدت را که سبب امنیت داخل و پیروزی بر دشمنان خارجی است. از هم گسسته، و به همین دلیل برکات اجتماع که همکاری و خدمات متقابل پیوند های دوستی و برادری است از جامعه قطع شده است. این تعبیر حضرت اشاره روشنی به این حقیقت دارد که حب دنیا با خبث باطل و سوء نیت و اخلاق نه تنها آخرت را بر باد می دهد بلکه صحنه جامع بشری را کانونی از ناامنی و انواع تزاحم ها و کشمکش ها می سازد که در آن خبری از همدلی و محبت و همکاری صمیمیت نیست.
حجت الاسلام رحیمی سفارش به تقوا را به مناسبت میلاد باسعادت امام رضا(ع) با بیانی زیبا از امام رضا(ع) در مورد امر به معروف و نهی از منکر و مسئله اسراف و با تاکید بر بخشی از نامه 31 نهج البلاغه به امام حسن مجتبی(ع) آغاز کرده (وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ)افزودند: یکی از مصادیق منکر و سنت های سیئه که پیامبر اکرم به شدت با آن مبارزه می کرد، مسئله اسراف بود؛ اسراف یکی از نمونه های آشکار حرکتهای نابخردانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه های مورد نیاز تاکید دارد و دور ریختن، و هدر دادن و از بین بردن مواد لازم قابل استفاده را محکوم و ناپسند میداند.
وی در ادامه افزود: وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی ها و ناآگاهیها، غفلت ها و رفاه زدگیهاست که زمینه را برای اسراف هموار می سازد. اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند. اما در شرایط کنونی جامعه اسلامی ما که در فشار استکبار غرب برای تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده است. اسراف، گناه کوچکی نیست اسراف در اموال شخصی گناه و در بیت المال مسلمین گناهی بزرگتر است. قال الصادق(ع)( انما الاسراف فیما اتلف المال و اضربالبدن) اسراف آنست که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند. و باز امام صادق(ع) فرمود: کسی که آبی را از نهر فرات برای خوردن بردارد. و بعد از نوشیدن زیادی آنرا بریزد اسراف کرده است.
حجت الاسلام رحیمی در ادامه با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران نکاتی را بیان داشت که یکی از مهمترین آن تبیین سه کلید واژه عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی بود.
وی در ادامه بیان داشت: در سیاست خارجی وقتی میگوییم عزت، یعنی نفی دیپلماسی التماسی. ما در طول این سالها داشتیم مواردی را که دیپلماسی ما، تعبیر درست در قبالش همین تعبیر «التماسی» است، «دیپلماسی التماسی». ممکن است لحنمان هم التماسآمیز نبوده اما باطن قضیه التماس بوده. عزت یعنی نفی اینجور دیپلماسی، نفی چشم دوختن به دست و زبانِ این و آن. این شخصیت پختهی سیاسی قدیمی فلان کشور اینجوری گفت، اینجوری قضاوت کرد، آن یکی اینجوری گفت، اینجوری اقدام میکنند. عزت یعنی ما چشممان و نگاهمان به این چیزها نباشد، تکیهمان به اصول خودمان باشد.
امام جمعه ساوه ابراز کرد: حکمت یعنی در همهی تعاملهای دو جانبه و چند جانبه خردمندانه عمل کنیم. اندیشیده عمل کنیم. محاسبهشده عمل کنیم. از اظهار نظرهای دفعی و ارتجاعی و حسابنشده پرهیز کنیم. حکمت یعنی هر کاری که میکنیم، پشتوانه فکری و عقلانی داشته باشد. اندیشیده باشد، محاسبهشده باشد و مصلحت یعنی شناختن موارد انعطاف. یک جاهایی باید انعطاف داشت. انعطاف منافات با اصول ندارد. حفظ اصول با امکان انعطاف با هم میسازند، میتوان یک جاهایی انعطاف به خرج داد. بنده یک وقتی چند سال قبل از این گفتم: «نرمش قهرمانانه»؛ بد فهمیده شد، هم بعضیها در خارج بد فهمیدند، یک محاسبهی دیگر کردند، در داخل هم بعضی از خودهایمان بد فهمیدند معنای این را. انعطاف یک جاهایی لازم است، بایستی انجام بگیرد. همان معنایی که ما در تقیه معنا کردیم ــ در بحث امامت، بنده مفصل راجع به تقیه صحبت کردم ــ تقیه یعنی وقتی شما در یک جایی دارید حرکت میکنید، به یک صخرهای میرسید که از آن عبور نمیتوانید، یک راهی پیدا کنید از کنار صخره و عبور کنید. انعطاف یعنی این. معنایش این نیست که ما از ادامهی راه پرهیز کردیم و عقبنشینی کردیم، نه. به جنگ صخره نرفتیم، انعطاف پیدا کردیم، توانستیم راه دیگری را پیدا کنیم.
حجت الاسلام رحیمی در خصوص دیدار رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس به مناسبت 7 خردادماه سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فتح خرمشهر کار بزرگ و کمنظیری بود و نقشهها و طرحهای عملیات بیت المقدس باید در دانشگاههای جنگ تدریس بشود؛ اگر شما نمایندگان مجلس فرصت نمایندگی پیدا میکنید به خاطر آن شهادتهاست و قانون باید صریح، متقن، قابل اجرا، بدون تعارض و دارای ثبات باشد؛ مجلس یازدهم مشکلات کشور را شناخته و بر این اساس، قانون گذاشته است و قانون اقدام راهبردی کشور را از سرگردانی در قضیهی هستهای نجات داد؛ از اول تشکیل این مجلس بنابر اطلاع، اعتقاد داشتم که این مجلس انقلابی است؛ الان هم بعد از سه سال همین را تکرار میکنم.