۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۳۵۴۴۷
آیت الله سبحانی:

حوزه علمیه در دوران انقلاب اسلامی پیشرفت زیادی کرده است

حوزه علمیه در دوران انقلاب اسلامی پیشرفت زیادی کرده است
حضرت آیت الله سبحانی در اجلاسیه اساتید سطوح عالی با اشاره به پیشرفت‌های حوزه علمیه قم در طول ۴۴ سال گذشته، ترقی علوم تفسیر، کلام و فقه را غیرقابل انکار دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در اجلاسیه اساتید سطوح عالی و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن همایش های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با قرائت آیه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» تصریح کرد: تعبیر حبل نشان می دهد که جمعیت متفرق مانند انسانی در ته چاه است که چنگ زدن به وحدت می تواند آن را نجات دهد. اجتماع اساتید حوزه علمیه نشانه وحدت است که بیان می کند همه در طریق وحدت قرار داریم تا امانت الهی که در دست ما قرار داشته را تقویت و متکامل کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ضرورت ارزیابی حوزه علمیه ابراز داشت: حوزه علمیه قم در 43 سال تاریخ انقلاب اسلامی پیشرفت های بزرگی کرده به طوری که کسی نمی تواند این پیشرفت را انکار کند؛ تفاسیر متعددی برای قرآن کریم نوشته شده و «تفسیر» تبدیل به یک تخصص شده است؛ تفسیر نمونه، تفسیر «الامثل»، تفسیر «منیه الطالبین» نوشته شده و آیات الاحکام بیش از پیش پرداخته شده است.

این مرجع تقلید کتاب 7جلدی آیت الله معرفت در علوم قرآنی را از افتخارات حوزه دانست و گفت: دانشنامه علم کلام با تعدادی کمی از متخصصین به عنوان یک کار بزرگ صورت گرفت و اجتماع اساتید کلامی، مجلات این علم و شکل گیری یک تخصص مهم نشان از توجه به علم کلام در حوزه است.

وی فقه را شاه بیت علوم حوزوی دانست و تصریح کرد: موضوعات نو ظهور در فقه معاصر قلم زده شده و زحمات زیادی کشیده شده است؛ نمی توان پیشرفت های حوزه را نادیده گرفت و حوزه علمیه قم شکوفا شده است.

حضرت آیت الله سبحانی در بخشی دیگر از سخنان خود به بایسته های حوزه علمیه پرداخت و اضافه کرد: سنت های حوزه را باید حفظ کرد یعنی همان حوزه ای که در زمان مرحوم حاج شیخ شکل گرفت و فرهنگی پدید آمد باید حفظ شود.

وی با اشاره به زحمات بزرگ شیخ کلینی در علم حدیث اسلام اظهار داشت: القاب حوزوی را باید حفظ کنیم و از کلمات خارجی استفاده نکنیم؛ معادل سازی مسأله قابل قبولی است اما القاب خارجی چندان جالب نیست.

این مرجع تقلید انتخابی بودن استاد را از مزایای حوزه دانست و بیان داشت: باید مجال باز شود اساتید انتصابی کمتر شده و استاد انتخابی رواج پیدا کند؛ در صورت رواج اساتید انتخابی عده زیادی تدریس را یاد گرفته و بیکار نخواهند بود.

حضرت آیت الله سبحانی با تقدیر از دقت فقهی شیخ انصاری در کتاب مکاسب گفت: برای تدریس کتب شیخ انصاری باید متخصص آن وجود داشته باشد زیرا این متون بسیار دقیق هستند؛ مجال را برای استاد انتخابی باز کنیم تا فرهنگ حوزوی ما محفوظ بماند.

وی با تأکید بر ضرورت تغییر شیوه امتحان اظهار کرد: امتحان ما باید امتحان قوه باشد نه سنجش حافظه؛ در زمان طلبگی ما امتحان شفاهی و کتبی به صورت بخشی از کتاب اخذ می شد؛ با امتحان تستی فقط حافظه سنجیده می شود اما لازم است که توان علمی طلاب ارزیابی شود.

حضرت آیت الله سبحانی با ناکافی دانستن تعداد مبلغین خاطرنشان کرد: برای تربیت مبلغ باید کوشش کنیم تا در سطح بین الملل تأثیرگذار باشیم؛ باید بتوانیم امثال فلسفی، محقق، راشد و... را تربیت کنیم.

وی با اشاره به آثار زیادی که در علم فقه وجود دارد، اظهار داشت: وجود یک مجله فقهی در سطح بین الملل که افکار نو را عرضه کرده و برای همه فقها و جهان اسلام مفید فایده باشد یکی از نیازها است.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به گذشت 102 سال از تأسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری خاطرنشان کرد: بنا بود برای پایان صدسالگی حوزه یک اجتماع بزرگ صورت بگیرد و دنیا به این اجتماع دعوت شود که متأسفانه غفلت شد اما باید جدی گرفته و حتما برگزار شود.

ارسال نظرات