۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۳۷۷۰۱
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی مطرح کرد؛

سانسور بیانات امام راحل در مورد آمریکا

سانسور بیانات امام راحل در مورد آمریکا
سیاهپوش ضمن تقدیر از کتاب مو به مو تصریح کرد: اگر در این کتاب ارجاع به مکتوبات امام راحل مانند کتاب جنود عقل و جهل و کتاب چهل حدیث داشته باشیم مسئله عقلایت امام برجسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی احیای هویت مستقل و تمدن ساز ایرانیان بوده است، شعار «نه شرقی و نه غربی» و قاعده نفی سبیل از یک‌سو و عرف حاکم بر جهان (جهان دوقطبی) هنگام تولد انقلاب اسلامی از سوی دیگر این مهم را تقویت می کرد.

قاعده سلطه گر، سلطه پذیر که بر جهان حاکم بوده است، به علاوه وابستگی همه جانبه نظام پیشین به غرب باعث شد امام عبور از همه وابستگی را با هویت بخشی به ایرانیان از طریق تولد تفکر دینی دنبال کنند و در این زمینه موفق بودند؛  اعتماد به نفس ملی که از شکست در جنگ های ایران، روس تا جنگ های جهانی و کودتاها آسیب جدی دیده بود توسط امام بازگردانده شد و کلیدواژه «ما می‌توانیم» به گفتمان تبدیل شد و در سایه آن و به رغم تحریم ده ها ساله و فشار حداکثری اقتصادی ایران در برخی زمینه ها همچون وحدت ملی، غرور و عزت ملی، صنایع نظامی برخی رشته‌های علمی استراتژیک، گسترش آموزش عالی و حذف مستشاران خارجی موفق بوده است.

از این‌رو در نشست نقد کتاب «مو به مو» که به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با حضور مؤلف، کارشناسان و ناقدین این کتاب برگزار شد، دکتر امیرسیاهپوش، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد این کتاب بیان داشت.

مواضع آقا در مورد اشرافیگری حذف شده است

دکتر سیاهپوش کتاب مو به مو را کتاب خوبی در عرصه پژوهش های اسلامی ارزیابی کرد و اظهار داشت: این کتاب گره های زیادی را از ذهن کسانی که دغدغه‌مند هستند باز خواهد کرد و مزیت دیگر این کتاب؛ مواجه اصولی و همخوانی با مبانی انقلاب اسلامی است که کلیت بحث، مسیر و چهارچوب همانی است که ما طالب آن هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به اینکه توقع ما از جهت رویکردی در این کتاب محقق شد، ابراز کرد: امتیاز خیلی خوب دیگر کتاب این است که متاثر از ادبیات دانشگاهی برای بیان روش امامین انقلاب دچار تکلف نمی‌شویم و پرهیز از نقل قول نمی‌شود؛ در برخی از کتاب های که در مورد امام خمینی(ره) نگاشته می‌شود اثری از امام راحل دیده نمی شود؛ زیرا از نقل قول کردن پرهیز می‌شود.

نویسنده کتاب سیاست داخلی با بیان اینکه وقتی از سیره کسی گفته می‌شود باید نقل قول های قابل توجهی از او داشته باشیم، تصریح کرد: در این کتاب هم تحلیل وجود دارد و هم نقل قول بجا و مناسب؛ در گزارش دادن از سیره بزرگان باید نقل قول مستقیم باشد، از امتیازات خوب دیگر کتاب؛ چهارچوب نسبتا خوب کتاب است.

دکتر سیاهپوش در دست گرفتن بیانات صریح و مهم امام خمینی (ره) را از ویژگی‌های مثبت این کتاب خواند و گفت: از جمله صحبت های صریح امام راحل در مورد استکبار آمریکا که معمولا سانسور می‌شود یا در جایی که امام می‌فرماید ما انحصارطلب هستیم و عموما دوستان انقلابی ما از این صحبت‌های امام بی اطلاع هستند در این کتاب آمده است.

مواضع آقا در مورد اشرافیگری حذف شده است

وی ضمن تاکید بر اینکه بعضی مواقع حضرت آقا نکات واضحی در مورد برخی جریان ها بیان می‌دارند، اظهار داشت: مطالب تکراری در کتاب زیاد است و می شود که کار جمع و جورتر کرد؛ نکته ای باید به آن بیشتر پرداخته شود تحلیل تفاوت نگاه امام با آقا است که به جای پرداخت بیشتر را دارد.

نویسنده کتاب سیاست داخلی نکاتی از دیدگاه امام راحل در کتاب را که در مورد استکبارستیزی و اینکه ما انقلابی نیستیم و انقلابی عمل نکرده ایم را بسیار پر شور و دقیق خواند و ابراز کرد: اگر ارجاع به مکتوبات امام مانند شیطال بزرگ و کتاب جنود عقل و جهل و کتاب چهل حدیث داشته باشیم مسئله عقلایت امام برجسته می‌شود.

سیاهپوش با تاکید بر اینکه تفاوتی بین دیدگاه امام و حضرت آقا دیده نمی‌شود، تصریح کرد: بعضی ها بر این عقیده هستند که امام با خشونت برخورد می کرد ولی آقا روشنفکرانه برخورد می‌کند؛ ما می‌توانیم با ارجاعات مناسب تعادلی در این بحث ها ایجاد کنیم و به نظر می‌رسد بررسی دوگانه ارتش و سیاست در این زمان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد ولی بحث عدالت و اشرافی گری از بحث های است که مورد توجه جامعه ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه مشروعیت همه افراد به عدالت بستگی دارد، ابراز کرد: حضرت امام می‌فرماید اشرافی‌گری، مادر همه مصیبت ها است و لازم است به آن بیشتر پرداخته شود؛ ماهیت انقلاب اسلامی و نسبت اسلام و جمهوری اسلامی در این کتاب به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است.

نویسنده کتاب سیاست داخلی با اشاره به اینکه نویسنده کتاب به درستی گفته که جمهوری اسلامی محصول انقلاب اسلامی است، گفت: فضای که امام راحل با آن مواجهه بودند و فضای که رهبر معظم انقلاب با آن مواجه بودند را به خوبی در این کتاب مقایسه شده و مردم سالاری دینی بسیار خوب مورد بررسی قرار گرفته شده است.

دکتر سیاهپوش در پایان با اشاره به اینکه بحث های که در مورد آمریکا در این کتاب آمده 90 درصد آن تکراری است، اظهار داشت: وصیت نامه امام راحل را به درستی اشاره کرده‌اید؛ در جدولی که برای مقایسه امام و حضرت آقا آورده‌اید می‌شود مواردی را اضافه کرد که تفاوت زیادی احساس نشود.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
مشکل سیاستمدار عموما کمبود علم و دانش نیست. مشکل دوراهی حفظ قدرت سیاسی از طریق قربانی کردن منافع عمومی یا تامین منافع عمومی و از دست دادن تدریجی قدرت سیاسی است. این «دوراهی سیاستمدار» است که سرنوشت کشور را تعیین میکند.
"کتاب چرا ملت ها شکست می خورند؟
0
0