قرآن سوزی خلاف آزادی بیان است/ کشورهای اسلامی به هتاکان درس عبرت دهند + فیلم
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمود رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در نشست علمی «بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن» که ظهر امروز در مؤسسه امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: قرآن سوزی در کشور سوئد به اسم آزادی بیان انجام می شود اما این اقدام مقابل آزادی بیان است زیرا قرآن یک بیان بوده و سوزاندن آن به معنای بستن راه یک اندیشه به روی مردم جهان است.
وی با اشاره به شرایط آزادی بیان در اعلامیه حقوق بشر ادامه داد: در تبصره های ذیل آزادی بیان آمده که بیان نباید به گونه ای باشد که به ملت ها و عقائد آن ها توهین کند اما عملا کتاب مقدس میلیاردها انسان آتش زده می شود؛ قرآن هم دعوت کرده کسانی که حرفی برای گفتن دارند آزادانه در مقابل قرآن مطرح کنند اما وقتی در برابر منطق قرآن آشفته می شوند دست به چنین اقداماتی می زنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هتک حرمت قرآن را اقدامی از روی آشفتگی با حمایت دولت سوئد معرفی کرد و آن را نتیجه شکست جبهه استکبار در راهبردهای خود جهت جلوگیری از گسترش اسلام، دانست.
متن کامل این نشست عملی به شرح ذیل است.
قرآن کریم بنیانی فطری، منطقی و عقلانی دارد از این رو از زمان نزول توجهات را به خود جلب کرد؛ کسی که با قرآن ارتباط برقرار کند و معارف را دریابد جلب می شود.
از آغاز نزول قرآن کسانی که به ارزش های انسانی پایدار نبودند و یا موقعیت های اجتماعی خود را در سایه تعالیم قرآنی در خطر می دیدند به مبارزه با قرآن پرداختند؛ از آنجاکه در برابر محتوای غنی قرآن استدلال و بیانی نداشتند سراغ شیوه های دیگر رفتند که در خود قرآن نیز به برخی از این شیوه ها اشاره شده است.
مقابله با قرآن تلاشی 1400 سال است
اولین اقدام این بود که تحلیل نادرستی از محتوای قرآن داشته باشند؛ در صدر اسلام تعابیری مانند خواب آشفته، شعر، افسانه و... در خصوص قرآن به کار بردند؛ علی رغم تلاش 1400 ساله دشمنان اسلام قرآن مورد توجه ملت ها است و این امر مؤید این است که این محتوا سازگار با عقل و فطرت بشر است زیرا با مبارزاتی که علیه این کتاب شده است باید به فراموشی سپرده می شد. وقتی قرآن پرفروش ترین کتاب دنیا است نشان می دهد مورد توجه حق طلبان است.
برخی دیگر قرآن را سرقتی علمی می دانند و یا انتساب آن به خداوند را انکار می کنند؛ برخورد تبلیغاتی و اهانتی نیز علیه قرآن بوده و آیات را به سخره می گرفتند زیرا نمی خواستند این نور در جهان گسترش پیدا کند. می خواستند ذهن ها را آشفته کنند تا تمایل ملل را به سوی قرآن دچار خدشه کنند.
قرآن سوزی اخیر در سوئد با هتک حرمت های قبلی متفاوت است
از صدر اسلام سؤال های انحرافی را مطرح می کردند بدون توجه به حق یا ناحق بودن محتوای قرآن؛ مانند اینکه می پرسیدند چرا این به پیامبر نازل شده تا از اصل محتوای قرآن حواس ها را به سویی دیگر ببرند.
قرآن صریحا اعلام کرده است هرکه تردیدی دارد نمونه کوچکی مشابه قرآن بیاورد و کسانی نیز اخیرا گفتند می توان مشابه آن را آورد اما ما داعی نداریم.
در تاریخ داریم که برخی به قرآن تیراندازی کردند و در نمونه اخیر در کشور سوئد نیز قرآن سوزی رخ داده است؛ قرآن سوزی ها پیش از این مورد فردی و یا توسط گروهی معدود بوده اما این مورد متفاوت است؛ نظام سلطه از رواج فکر و اندیشه قرآن در ملت ها احساس خطر می کند و اقدام به قرآن سوزی می کند؛ مراجع، مردم مسلمان و برخی از مسؤولین کشورهای اسلامی مواضعی متفاوت گرفتند که نشان می دهد که این مورد نسبت به هتک حرمت های قبلی مظاهر دین متفاوت است.
دشمن فهمیده کسی که با قرآن آشنا شود در برابر مکاتب ضدبشری می ایستد
وقتی نظام سلطه دید جنگ و فتنه هایی مانند داعش در جلوگیری از استقبال مردم جهان به اسلام شکست خورده است، فهمیدند نقطه کانونی اقبال به اسلام قرآن است؛ در ابعاد مختلف محوریت و کانون تحرکات ضد ارزش های نادرست و فرهنگ های منحط و آلوده قرآن بوده و کسی که با این کتاب آشنا شود در برابر همه مستبدان و مکاتب ضدبشری می ایستد.
دشمن احساس خطر جدی کرده و کانون آن را قرآن دانسته و در برابر این نیز منطقی گفتمانی ندارد و طرح های مختلفش اثربخش نبوده است از این رو به نظرش رسیده با این تحرکات می تواند موفق شود؛ اگر این اقدام خطراتی داشته باشد، مخاطراتی برای اسلام نداشته و بیشتر برای نظام های حاکم بشری خطرآفرین است.
قرآن سوزی ضدآزادی بیان است
قرآن سوزی با شعار آزادی بیان اقدامی ضد آزادی بیان است؛ اگر کسی حرفی مقابل قرآن دارد آن را مطرح کند و خود قرآن نیز به صراحت از مدعیان دعوت کرده حرف خود را بزنند اما به جای حرف زدن آتش می زنند که مقابله با آزادی بیان است؛ اگر آزادی بیان را قبول دارید باید شرایطی باشد که هر کتابی حرفش را بزند و سوزاندن آن یعنی راه یک فکر به سمت مردم و جوانان را می بندید.
از این مفاهیم در نظام استکباری زیاد است که ظاهر قشنگی دارد و از آن بر ضد خود آن استفاده می کنند؛ مانند حقوق بشر که به عنوان دفاع از حقوق بشر شدیدترین جنایات را علیه بشر انجام دادند. از این واژگان وارونه استفاده می کنند که در ابتدا توهین به شعور ملت ها است. یا کودن هستند و فقر فرهنگی دارند و نمی دانند که آزادی بیان چیست و عمل مقابل آزادی بیان چیست و یا اینکه می دانند اما شعور ملت ها را مقابل آزادی بیان گرفتند.
کشورهای استکباری بزرگ ترین دشمن آزادی بیان هستند
ملت های مسلمان در پرتو انقلاب اسلامی از گذشته متفاوت شده اند و می فهمند که این اقدامات چگونه بوده و می توانند حق را از باطل تشخیص دهند. قرآن سوزی بیان نیست؛ هر چند می عمل ها می توانند پیام داشته باشند و پیام این عمل مقابله با آزادی بیان است که نباید سخن قرآن به گوش دیگران برسد؛ این حرکات توسط نظام های فاسد و فاسق موجب می شود توجه ملت ها به قرآن بیشتر شود.
این حرکت ها برای جامعه بشری مخاطره آمیز است زیرا اقدامی ضد آزادی بیان به عنوان آزادی بیان ترویج می شود اینگونه می توان هر جنایتی را توجیه کرد؛ اگر بنا شد معیار و سنجه درستی در کار نباشد هر نوع سوء استفاده ای صورت می گیرد همانگونه که تاکنون اتفاق افتاده است؛ اعلامیه حقوق بشر را می نویسند، برده داری را ادامه می دهند.
خود این کشورها بزرگ ترین ناقض آزادی بیان و حقوق بشر هستند. اجازه می دهند نسبت به لباس فرد مسلمان اعمال قدرت کنند؛ از آزادی انسان ها است که حق چگونه لباس پوشیدن را داشته باشند؛ هر جا خلاف منافع باشد به شدت برخورد می کنند و آزادی بیان را نیز ندید می گیرند که نمونه هایش در مقابله با اعتراضات مشخص می شود؛ اعتراضات در کشورهای غربی نوعا مسالمت آمیز بوده اما بسیار شدید برخورد می کنند.
قرآن سوزی مقابله با چند میلیارد انسان است
دشمنان در معارضه با کتاب قرآن درمانده و آشفته بوده که دست به چنین اقداماتی می زند و اگر این منطق غلط رواج پیدا کند هر مستکبری می تواند با مصداق نادرست ساختن از عبارات عقل پسند هر جنایتی را انجام دهد.
حرکت قرآن سوزی مقابله با چند میلیارد انسان است؛ در اعلامیه حقوق بشر هم فرق بین تحقیر و آزادی بیان را گوشزد کرده و نسبت به آن هشدار داده شده است که بیان با اهانت به ملت ها و عقائد آن ها همراه نباشد؛ قرآن سوزی علیه همان بیانیه حقوق بشر است؛ آنارشیسم فکری و اندیشه ای است.
کشورها و تشکل های اسلامی باید به مرتکبین درس عبرت بدهند
این اقدام را نباید به پای ملت ها گذاشت زیرا حاکمان مستبد که دچار فقر فرهنگی هستند چنین اقدامی می کنند؛ مخاطره آمیز بودن آن نیز پایمال کردن حقوق و ارزش های انسان ها است که چیز کوچکی نیست و رواج آن موجب مخاطرات بزرگی خواهد شد.
این اقدامات نمونه های جاهلیت مدرنی است که همه تشکل های علمی و فرهنگی که در جهان وجود دارند باید در مقابل این نوع جهالت که می خواهد جامعه انسانی را به جامعه حیوانی تبدیل کند بایستند؛ باید اتحادیه ها و کشورهای اسلامی اقدام کنند و درس عبرتی بدهند که دیگر تکرار نشود.
باید در سطح بین المللی مسأله را به خوبی تبیین کنیم و پشت صحنه های این را نشان دهیم؛ باید پشت صحنه عمله های این حرکت ها را نشان دهیم که کجا با آزادی بیان همراهی داشتند؛ باید کار عملیاتی و میدانی داشته باشیم و در کنار آن نیز کار تبیینی نیز صورت دهیم.
باید با ریشه ها و عواملی که چنین حرکت هایی را ایجاد می کنند مقابله کنیم؛ در کلام اهل بیت آمده «فَإِِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» به این معنا که اگر کلام اهل بیت به گوش مردم برسد از آن پیروی می کنند. قرآن سخن متقن و قوی دارد که اگر به دست هر ملتی برسد به دنبال آن حرکت می کنند به همین علت است که ملت ها علی رغم چهره کریهی که توسط رسانه های استکباری از اسلام نشان داده شده، از آن استقبال می کنند.
باید سخنان دین را بیش از پیش نشر دهیم
سخن قرآن و اهل بیت زیبا است اما باید متناسب با مخاطبان بر اساس آنچه که برای او جاذبه دارد، بتوانیم کلام دین را به جامعه بشری منتقل کنیم؛ رسالت دیگر ما در مقابل اقدامات هتاکانه دشمنان، نشر محاسن قرآن در سطح جهانی است و با این اقدامات رسالت ما در معرفی قرآن سنگین تر است و تلاش ما نیز باید مضاعف باشد تا در سایه آشنایی ملت ها با اسلام، دشمنان احساس کنند که چنین حرکاتی نه تنها سود ندارد بلکه به ضرر آن ها است.
آیت الله رجبی در پایان در پاسخ به چرایی عدم پاسخ و اقدام کشورهایی مانند عربستان سعودی و ترکیه نسبت به این حرکات گفت:
مسائل اجتماعی تک عاملی نیستند و بخشی از عامل سکوت برخی کشورها نیز بی خبر بودن از میزان مخاطره قضیه است؛ شاید برخی گمان کنند که فقط یک کتاب را آتش زدند اما بهتر است بدانند این توطئه و باز کردن بابی مخاطره آمیز علیه ملت ها است. برخی از این دولت ها هم لائیک هستند و اسلام و قرآن برای آنها مهم نیست؛ برخی از کشورهای اسلامی فقط اسم اسلامی دارند و حکومت آن ها هیچ سنخیتی با دین ندارد و از این رو با این اسم دنبال موقعیت خود هستند از این رو وقتی بداند با موضع گیری او موقعیتش به خطر می افتد، موضع نمی گیرد.
همچنین برخی از شخصیت های اسلامی فکر نمی کردند که شخصیت های مهم دنیای اسلام و سران کشورهای مسلمان موضع بگیرند؛ مقداری که رهبر معظم انقلاب و سیدحسن نصرالله مخاطره آمیز بودن هتک حرمت قرآن در سوئد را درک می کنند، توسط دیگران شاید درک نشود؛ کشورهایی که احساس کردند دهن کجی به آن کشور صورت گرفته اقدام کردند زیرا حرکت قرآن سوزی در مقابل سفارت ترکیه و سفارت عراق صورت گرفت و این خطر را مردم و برخی سران آن کشورها درک کردند.
شخصی که به عنوان خادم الحرمین شناخته می شود، برای ما روشن است که حساسیتی نسبت به این موضوع ندارد و برنامه هایی که دنبال می کنند نیز همین را نشان می دهد.