۰۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۷۳۸۸۷
پژوهشگر حوزه علمیه مشهد:

اثرگذاری های سطحی عزاداری نتیجه نبود باور منطقی به عاشوراست

خبرگزاری رسا ـ پژوهشگر حوزه علمیه مشهد گفت: انتقال برخی مفاهیم والای عاشورا جز با بهره گیری از ظرفیت های خاص هنری امکان پذیر نیست.
شور حسيني در آستانه فرا رسيدن محرم
حجت الاسلام محمد حکیمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری کنگره عاشوراپزوهی خراسان رضوی گفت: انسان باید هر مسأله ای را درست و منطقی بشناسد و مسأله عاشورا که یک رخداد بی نظیر در سطح جهان است نیز از این قاعده مستثنی نیست، اهداف، آرمان ها، علت ها و پیامدهای واقعه عاشورا باید بازشناسی شود تا باور ما به عاشورا، یک باور منطقی و گرایش عقلانی باشد نه صرفا یک احساس عاطفی زودگذر.

وی افزود: لذا شخصیت های بزرگی مانند امام خمینی(ره)، شهید بهشتی(ره) و شهید مطهری(ره) که عاشورا را خوب شناخته و باور می کنند در زندگی و خط مشی های فردی و اجتماعی شان بسیار تأثیرگذار است، به گفته مورخان اغلب حرکت های ضدظلم و سامان بخش جامعه که پس از عاشورا پدید آمد، از نهضت عاشورا الهام گرفته است.

حجت الاسلام حکیمی اظهار داشت: عده ای هم که صرفا احساسی با عاشورا برخورد می کنند، با اندک شبهه و تلقینی دست از عقایدشان برداشته و هزارها ظلم به انسان ها و حقوق اجتماعی می کنند چون از محتوای عاشورا که برای نجات انسان از سلطه ستمگران است، بی خبرند و آن ها که بر اساس باورهای منطقی از عاشورا الهام گرفته اند، به بشریت خدمت کرده اند.

این پژوهشگر حوزه علمیه مشهد تصریح کرد: برای اینکه عاشورا به عنوان یک محور حیاتی بتواند اثرگذار بوده و گسترش یابد، باید از همه ظرفیت هایی که در جاودانه کردن آن اصل فرهنگی و گسترش و تعمیق آن تأثیردارند باید استفاده شود؛ یک زمان نوشتن و شعر و کتابت و منبر فرهنگ عاشورا را نسل به نسل منتقل می کرد اما در زمان ما روش اثرگذاری متفاوت شده است، فیلم و سریال، تئاتر، موسیقی، کاریکاتور و .... این ها همه باید در خدمت ایده ها و آرمان های انسان و گسترش فرهنگ عاشورا قرار گیرد.

وی گفت: افراد هرچند که به لحاظ محتوا، از عاشورا فاصله ها داشته باشند باز هم به طور فیزیکی و ظاهری در مجالس عزاداری شرکت می کنند در حالی که اصول و باورها و معیارهای عاشورا را نمی دانند در نتیجه اثرگذاری ها نیز سطحی و گذرا است نه واقعی و ماندگار؛ عاشورا در نفی ظلم و برقراری عدالت، حرف اول را می زند با این وجود فرد پیراهن مشکی می پوشد ولی به فکر رفع ظلم نیست چون فرهنگ عاشورا جا نیفتاده است.

حجت الاسلام حکیمی با بیان اینکه انتقال برخی مفاهیم والای عاشورا جز با بهره گیری از ظرفیت های خاص هنری امکان پذیر نیست، ابراز داشت: شعر، بهترین بیان هنری واقعه عاشوراست اما در زمینه های دیگر همچون فیلم و سینما هم باید کار کرد.

وی با اشاره به اینکه باید کتاب ها و مطالب نوشتاری و تصویری با تیراژ بالا در زمینه عاشورا در سطوح دبستان داشته باشیم، بیان داشت: کنگره ها و همایش ها و انجمن ها در کشور ما تقریبا هر روز برگزار می شود که اغلب ظاهرسازی و برای ثبت بیلان کاری است و این طور نیست که متولیان امر واقعا به فکر گسترش و نشر و فرهنگ سازی در توده مردم باشند. /930/ت302/ص
ارسال نظرات