۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۷۳۹۴۲۵
عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان تأکید کرد؛

لزوم اقدامات تاثیرگذار و بنیادین در مسائل فرهنگی

لزوم اقدامات تاثیرگذار و بنیادین در مسائل فرهنگی
اصفهان - عباسی مقدم بر لزوم اقدامات تاثیرگذار و بنیادین درمسائل فرهنگی تأکید کرد و گفت: جهاد دانشگاهی از نهاد‌های انقلابی است که با علم و پژوهش سر و کار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مصطفی عباسی مقدم صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهاد‌های انقلابی است که با علم و پژوهش سر و کار دارد.

وی افزود: آنچه امروز می‌توان از این نهاد انتظار داشت، این است که علاوه بر فعالیت‌های دانشگاهی در عرصه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، به نقاط خلأ و جنبه‌های مغفول و ناپیدا نیز توجه کند.

به گفته وی جهاد دانشگاهی می‌تواند در ایجاد و تقویت رابطه ارگانیک و مؤثر بین دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش نقش تأثیرگذارداشته باشد.

عباسی مقدم بر لزوم اقدامات تاثیرگذار و بنیادین در مسائل فرهنگی تأکید کرد و اظهار داشت: مطالعات و برنامه‌ریزی‌های همه جانبه‌ای باید انجام شود تا تنها با معلول مبارزه نکنیم بلکه علت‌ها، زمینه‌ها و اسبابی را که سبب بروز پدیده‌ای فرهنگی می‌شود نیز رصد و تلاش شوذ زمینه‌ها و علت پیدایش هنجار‌ها جست‌وجو و تقویت و ریشه‌ها و علل شکل‌گیری ناهنجاری‌ها مطالعه شود تا در نهایت بتوان در برابر آن مقاومت تا مسأله حل و فصل شود.

وی در ارزیابی از تنوع و گستردگی خدمات و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی به عنوان تجلی گاه علم، ایمان و عمل بیان کرد: جهاد دانشگاهی در برخی از عرصه‌های مطالعات بنیادی از جمله تأسیس تعدادی از پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها اقدامات مؤثری انجام داده است.

به گفته وی جهاد دانشگاهی حتی می‌تواند در ایجاد و تقویت رابطه ارگانیک و مؤثر بین دو نهاد آموزش عالی و آموزش و پرورش نیز نقش ایفا کند و تأثیرگذار باشد.

عباسی مقدم با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با ایمان، امید و اعتماد به جوانان می‌تواند الگوسازی‌هایی در پیشرفت دانش‌بنیان کشور داشته باشد، گفت: گاهی الگوسازی از طریق نخبه پروری و توجه ویژه به نخبگان از سوی نهاد‌های ذی ربط و گاهی از طریق فرهنگ سازی، تشویق افراد، گروه‌های دانشجویی و استادان به فعالیت‌های مورد نظر انجام می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشان ادامه داد: جهاد دانشگاهی می‌تواند از طریق ایجاد رقابت بین افراد و گروه‌های علمی و فرهنگی الگوسازی انجام دهد و اگر بتواند فراتراز آنچه به عنوان فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها انجام شود.

عباسی‌مقدم افزود: برای تأثیرگذاری بیشتر جهاد دانشگاهی و جبران خلأ‌ها و کمبود‌هایی که وجود دارد، یکی از عرصه‌های مهمی که این نهاد می‌تواند به آن ورود کند، نظریه پردازی و تشویق دانشجویان و استادان به حضور در صحنه‌های علمی، عرصه‌های اندیشه، تبادل نظر و رسیدن به قله‌های فکر، ایده و دانش است.

وی گفت: اگر بخواهیم در جهان حرفی برای گفتن و نقش پایداری در رتبه بندی و تولید دانش در دنیا داشته باشیم و این رتبه را حفظ کنیم باید به تقویت نظام گفتگو، تبادل نظر و نظریه پردازی بپردازیم.

عباسی مقدم یادآور شد: باید اجازه داده شود مباحث علمی، آکادمیک و چالشی در عرصه‌های دینی و سیاسی و فرهنگی مطرح شود تا جامعه به بالندگی و رشد و تعالی برسد تا به مرور بهترین فکر‌ها بر ذهن دانشجویان و استادان حاکم شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات