شاخصهای رسانههای دینی/ خبرگزاری رسا روند روبه رشدی داشته است
کمال اکبری رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با تبریک روز خبرنگار به جامعه رسانه ای کشور گفت: رسانه دینی رسانه ای است که وصف دین در آن وجود داشته باشد؛ خداوند پیامبران فرستاده است و هدفی از این کار داشته و در یک رسانه دینی باید این اهداف دیده شود.
وی ادامه داد: خداوند پیامبران، ادیان و کتب را برای تعلیم، تزکیه و آگاهی بخشی به انسان ها فرستاده است تا به سمت طریق صحیح و درست هدایت و راهنمایی کند و در یک رسانه دینی باید همه این اهداف موجود باشد و همه حوزه های مرتبط با آن رسانه اعم از محتوا، پیام ها، ابزارها، قالب ها و شیوه های به کار گرفته در رسانه باید بتواند وصف دینی را پیدا کند و هدف نهایی آن نیز محتوایی باشد که دین از ما می خواهد.
رئیس دانشکده دین و رسانه با بیان اینکه اگر دین ما را به درستی و راستی دعوت می کند رسانه دینی نیز باید همانگونه باشد و وظیفه پیامبران را باید محقق کنند، اظهار داشت: اصل اول در رسانه دینی توحید است یعنی هر فعل و عملی مبنای توحیدی داشته باشد؛ اصل عدالت گرایی و عدالت محوری در رسانه بسیار مهم است به این معنا که رسانه به همگان حق بدهد و با عدالت با همه مخاطبان و ذی نفعان خود برخورد کند و حق کسی را ضایع نکند.
وی اخلاق گرایی را از مهم ترین وظایف رسانه دینی دانست و تصریح کرد: اعتدال و میانه روی از آموزه های دینی ما است که رسانه ها باید از افراط و تفریط دوری کنند زیرا طبق فرمایش امیر مؤمنان فقط فرد جاهل اهل افراط و تفریط است؛ رسانه افراطی یا تفریطی مشکلاتی را برای جامعه پیش می آورد؛ در وصف مؤمنان آمده که از پیشوایان خود جلوتر نرفته و از آن ها نیز جا نمی مانند و رسانه دینی باید در طریقی باشد که لاحق به معصومین باشد.
اکبری خبرنگاران در رسانه های دینی را ملزم به دقت در خصوص جایگاه خود دانست و افزود: هر نوع خطایی در رسانه های دینی چند برابر ضریب پیدا می کند؛ انتظارات جامعه از رسانه های دینی حرکت بر مدار حق و عینی گرایی است که به حق همگان احترام بگذارد؛ خبرنگاران باید مجهز به علم و عمل باشند و معلومات و اطلاعات دینی را بلد باشند زیرا اگر یک خبرنگار بخواهد در امر دین آگاهی بخش باشد باید فهم عمیق دین داشته و تلاش مضاعف کند.
وی با بیان اینکه رسانه ای که خبرنگار دین فهم داشته باشد رسانه دینی خواهد بود زیرا محتوای مناسبی برای رسانه به وجود خواهد آورد، تأکید کرد: خبرنگاران باید دین را بفهمند و در عمل هم پیاده کنند از این رو لازم است حلال و حرام را بدانند زیرا حلال و حرام در رسانه نیز جاری است و اگر آبروی کسی در رسانه دینی برده شود اثر سوء آن بسیار شدیدتر است از این رو رعایت بیشتری می خواهد.
رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه احتیاج حوزه به رسانه و خبررسانی را در دوره فعلی ضروریتر از هر دوره ای ارزیابی کرد و گفت: به دلیل افزایش رسانه ها احتیاج بیشتری به رسانه حوزوی وجود دارد زیرا رسانه های مختلف با اغراض مختلف اذهان را به سمت خود جلب می کنند از این رو در این دوره حوزه علمیه نیازمند انواع رسانه ها است؛ حوزه نمی تواند بگوید که سایت و هفته نامه ای دارم و اخبار خود را به مخاطب می رسانم بلکه نیاز داریم همه مخاطبان را در انواع رسانه ها داشته باشیم و در هر رسانه مسلط به فنون و تکنیک ها باشیم تا بتوانیم خبر خود را به گوش مخاطبان برسانیم.
وی در خصوص فعالیت های رسانه حوزوی رسا، تأکید کرد: در چند سالی که خبرگزاری رسا تشکیل شده توانسته است به خوبی بخشی از اخبار حوزه و حوزویان را منتشر کند؛ رساخبرگزاری خوبی است که از ابتدای تشکیل حرکت روبه رشد و حرکت منطقی داشته و این رسانه توانسته است در این اخبار همه جوانب را ببیند و در گفت و گو و گزارش های تحلیلی، به خوبی عمل کند.
رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: خبرگزاری رسا توانسته به مهارت خبر رسانی و تولید خبر برسد؛ تولید خبر امر سخت و هزینه بری است که بعضی از رسانه های سطح جهانی نیز تولید خبری ندارند، اینکه در حوزه دینی و حوزوی یک جایی توانسته خبر حوزه را تولید کند و وارد یک امر تخصصی شود که خبرگزاری رسا وارد شده اما راه زیادی وجود دارد و ان شاءالله شاهد گسترش خدمات این رسانه دینی باشیم.