۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۷۳۹۸۶۲
مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه:

«مهلا» دچار تحریف شد + فیلم

«مهلا» دچار تحریف شد + فیلم
مهدی‌یار فقدان کارشناس دینی در تهیه برنامه مهلا را بزرگترین ایراد برشمرد و تصریح کرد: اسلام رحمانی، سکولاریسم دینی و پلورالیسم در این برنامه تبلیغ شد.

به گزارش خبرگزاری سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، محمدرضا مهدی‌یار مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه درنشست نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی دهه اول ماه محرم امسال با عنوان از «مهلا» تا «معلی» که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دینی و رسانه‌ای حوزه علمیه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با تشکر از خبرگزاری رسا برای برگزاری این نشست، اظهار داشت: برنامه معلی و مهلا دو برنامه ای بودند که در شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفتند و چالش ها و نقدهای فروانی به این دو برنامه وارد شد و بعضی از نقدها خارج از گفتمان انقلاب بود.

م/

مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه، نشست نقد و بررسی را وظیفه تهیه کنندگان و برنامه سازان این دو برنامه دانست و گفت: ما به عنوان منتقد دلسوز دوست داریم که این نوع برنامه ها از لحاظ فرم و محتوا ارتقاء پیدا کنند و بتوانند مخاطبین زیادی را جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه دو دسته تحریف لفظی و معنوی در حادثه عاشورا اتفاق افتاده است، گفت: پاسخ دادن به تحریف های لفظی آسان است ولی تحریف معنوی بسیار پیچیده و گمراه کننده می باشد، مثلا ما در تاریخ می خوانیم که پیامبر صل الله و علیه به جناب عمار یاسر فرمودند: هرکس تو را بکشد اهل جهنم است، اما زمانی که عمار به شهادت رسید لشکر دشمن گفت علی علیه السلام، عمار را به میدان جنگ آورد و به شهادت رساند.

مهدی یار با بیان اینکه ما احساس می کنیم برنامه «مهلا» به صورت غیرآگاهانه تحریف واقعه کربلا را رقم زده است، ابراز کرد: ما اجازه نداریم با شعار«حب الحسین یجمعنا» کسانی را که با گفتار اهل بیت مخالفت دارند، سر سفره امام حسین علیه السلام جمع کنیم.

مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه با بیان اینکه آن برنامه ای که هدف قیام امام حسین علیه السلام در آن گفته نشود، ابلیس نیز در آن به عزاداری می پردازد، گفت: در برنامه مهلا گفته شده که امام حسین علیه السلام حتی یک تیر به طرف دشمن پرتاب نکرده و برای اثبات ادعای خود هیچ سندی را نشان نمی دهند.

م/

وی با اشاره به اینکه در برنامه مهلا، اسلام رحمانی، پلورالیسم دینی و سکولاریسم تبلیغ می شد، خاطرنشان کرد: اشکالات فرمی، ساختاری و محتوای برنامه مهلا باعث شد که در جنگ ترکیبی، شناختی دشمن علیه انقلاب اسلامی و آموزه های شیعه راستین این برنامه موفق عمل نکند.

مهدی یار «حب الحسین» و عشق وعلاقه مردم به امام حسین علیه السلام را از زمان های گذشته دانست و گفت: این محبت تا زمانی که حکومت دینی وجود نداشته باشد، کارکرد عملی و عینی ندارد و در حد تئوری باقی می ماند و ما نباید فقط به حب اهل بیت علیهم السلام  اکتفا کنیم.

مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه با تاکید بر اینکه برنامه مهلا نظرات سلبریتی های را که هیچ شناختی از مبانی حکمی دین ندارند تبلیغ کرد، تصریح کرد: فقدان ناظر دینی، کارشناس محتوایی و برنامه ریزی تهیه کننده در این برنامه اینترنتی کاملا مشهود بود.

وی با بیان اینکه عده‌ای از میهمانان برنامه مهلا قائل بودند که نباید نسبت به ظالمین لعن و نفرین داشت، گفت: همین افراد در قضیه فوت مهسا امینی، عصبانی بودن و نسبت به مسببین حادثه توهین و پرخاش می کردند.

مهدی یار یکی دیگر از نقاط ضعف برنامه مهلا را گفتمان سازی برای بستن باب امر به معروف و نهی از منکر دانست و ابراز کرد: اینها  قائلند هر کس در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام شرکت کند محب امام حسین علیه السلام است و نباید کسی او را امر به معروف و نهی از منکر کند.

م/

مسئول مرکز مطالعات استراتژیک رسانه با اشاره به اینکه امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند: هرگاه دشمن از شما تعریف کرد باید به خودتان شک کنید، تصریح کرد: تعریف و تمجید براندازها از برنامه مهلا یکی دیگر از نقاط ضعف این برنامه بود و رسانه های معاند از مطالبی که در این برنامه گفته شد سوء استفاده کردند.

وی یکی از ایرادهای اساسی به صدا و سیما را اصالت دادن به بازیگر بجای نقش برشمرد و گفت: نباید در برنامه ها از بازیگری که نقش او پایان پذیرفته دعوت کنند و از او در مورد مسائلی که تخصص ندارد سؤال بپرسند.

مهدی یار سابقه مجری و تهیه کننده برنامه مهلا را در اغتشاشات اخیر خاکستری خواند و گفت: ما شهیدان زیادی را تقدیم اسلام و انقلاب کرده ایم و نباید یک برنامه تحت پوشش و نقاب آموزه ها و معارف حسینی با استفاده از احساسات عزت این انفلاب را نادید بگیرد.

تعداد بازدید : 28
ارسال نظرات