۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۷۴۰۲۸۲
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

آیت الله تسخیری شخصیتی قابل مطالعه برای حوزه های علمیه در عرصه تعامل بین‌الملل است

آیت الله تسخیری شخصیتی قابل مطالعه برای حوزه های علمیه در عرصه تعامل بین‌الملل است
نماینده خبرگان آیت الله تسخیری را شخصیتی تقریبی و دارای مولفه های بسیار دانست که باید حوزه های علمیه در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه تعامل بین‌الملل، شخصیت ایشان را مورد مطالعه و الگوبرداری قرار دهند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی نماینده مجلس خبرگان رهبری در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال عالم مجاهد زبان گویای اسلام و تشیع آیت الله محمدعلی تسخیری مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام که امشب بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه امام خمینی (ره) قم برگزار شد با اشاره به شخصیت تقریبی آیت الله تسخیری اظهار داشت: خصوصیت‌ها و شخصیت آیت الله تسخیری برای حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف؛ به ویژه در عرصه تعامل بین‌المللی، شخصیتی قابل مطالعه و استفاده بسیار است و باید در حوزه‌های علمیه بحث تقریب فقهی فقه شیعه، ضمن حفظ احترام سایر مذاهب، با قدرت پمپاژ سازی شود.

وی با بیان فرازهایی از پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در درگذشت آیت الله تسخیری که ایشان را زبان گویای اسلام و شیعه دانستند افزود: درون این جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و عمق محتوایی آن، سخن بس بسیار است و در شخصیت آیت الله تسخیری چندین مولفه اجتماع کرده بود که توانست او را به زبان گویای اسلام و شیعه تبدیل کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ایفای نقش فراساختاری را یکی از مولفه‌های شخصیتی آیت الله تسخیری عنوان کرد و بیان داشت: وجود این مولفه در شخصیت آیت الله تسخیری سبب شکل دهی شبکه پیوندی ارتباطی نامرئی جهان اسلام شد و وقتی شخصیت فردی بالاتر باشد، می‌تواند فرا ساختار تاثیرگذاری مثبتی را ایجاد کند.

آیت الله نسخیری شخصیت قابل مطالعه برای حوزه های علمیه در عرصه تعامل بین‌المللی است

وی افزود: آیت الله تسخیری شخصیتی بود که همیشه فرصت‌ها را به نفع اسلام و نظام اسلامی به کار می‌بست و به خاطر ارادت خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم ولایتمداری از ایشان، هیچگاه حاضر نشد -با وجود اصرارهای زیاد - دفتری را در ایران در راستای تقریب تاسیس کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری آیت الله تسخیری را شخصیتی بی ادعا و دارای عمل و فردی میدانی بیان داشت و خاطرنشان کرد: آیت الله تسخیری شخصیتی بی‌ادعا و میدانی بود و فراتر از ساختارهایی که می‌پذیرفت در میدان‌ها حضور پیدا کرده و انسانی بود که هنوز که هنوز است، محبت بسیاری برای او از سوی شخصیت‌های اسلام در اقصی نقاط جهان ابراز می شود.

وی افزود: آیت الله تسخیری شخصیتی بود که توانایی ایفای نقش در هر مکان و زمانی را داشت و هر جا حضور پیدا می‌کرد، برکت وجودی او نمایان و ساری و جاری می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اخلاق مداری، فن بیان و قدرت را یکی دیگر از مولفه‌های شخصیتی آیت الله تسخیری عنوان کرد و بیان داشت: آیت الله تسخیری در عین حال که می‌توانست در قلب افراد نفوذ پیدا کرده و محبوب قلوب شود، در جای لازم و مورد اقتضا نیز صلابت و قاطعیت لازم را به کار می بست.

وی محبوب قلوب جهان اسلام و شیعه بودن را یکی دیگر از مولفه‌های شخصیتی آیت الله تسخیری دانست و ابراز کرد: آیت الله تسخیری شخصیتی بود که دیدگاه‌های شیعه را تبیین می‌کرد و بر مبانی و قواعد فقهی تسلط کامل داشته و بیشترین مقالات را در حوزه فقه اقتضائات به نگارش درآورده است؛ شخصیتی بود که به درستی می‌توانست دیدگاه‌های اسلام و شیعه را تقریر و تبیین کند.

آیت الله نسخیری شخصیت قابل مطالعه برای حوزه های علمیه در عرصه تعامل بین‌المللی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آیت الله تسخیری فقه تقریب فقهی داشت و می‌توانست در مجامع فقه اسلامی حضور پیدا کرده و با توجه به آگاهی‌های لازم او نسبت به فقه اهل سنت و تسلط بر مبانی تشیع با قدرت تقریب خود، مسائل را مطرح کرده و دنبال کند.

گفتنی است در این مراسم آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س)، حجج اسلام والمسلمین شهریاری رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی، واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه و برخی دیگر از علما حضور داشتند و آقای حیدرزاده مداح اهل بیت به مرثیه سرایی پرداخت.

ارسال نظرات