۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۷۴۰۴۳۴
حجت الاسلام امانتچی:

علم و تقوا دو بال مداح و سخنران

علم و تقوا دو بال مداح و سخنران
سخنران مذهبی برتر مهرواره هوای نو، هیئت را جایگاه مهمی برای جهاد تبیین دانست و تصریح کرد: هیئت در جنگ رسانه ای که دشمن به راه انداخته است با روشنگری و تبیین به خوبی مقابله می کند.

اشاره: هیئت‌های مذهبی دارای ویژگی های هستند که از سایر تشکل‌ها و جمع‌ها متمایز می شوند، اولین ویژگی این است که توسط مردمی که علاقه‌مند به اسلام و ائمه‌‌ی طاهرین علیهم‌‌السلام هستند اداره می‌‌شوند. و ویژگی دوم این است که «روحانیت» و «مداح» معرفت و محبت را به دل و جان مردم منتقل می کنند.

کارکرد هیئت در آگاه سازی و جهاد تبیین در بین آحاد جامعه، جایگاهی ارزشمند و بی بدیل است که با این ظرفیت می توان در مقاب هجمه ها رسانه ای دشمن ایستاد و به پیروزی رسید، در همین خصوص  خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام شهاب امانتچی فعال فرهنگی و سخنران مذهبی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

تقوا و علم دو بال مداح و سخنران

رسا ـ جایگاه هیئات در منظومه فکری امامین انقلاب چگونه است؟

هیئت در منظومه فکری امامین انقلاب باید جهت گیری انقلابی داشته باشد و به عنوان کانونی برای جهاد تبیین به روشنگری و  تحلیل مسائل اساسی جامعه بپردازد، باید مومنین در هیئت طبق آیات قرآن ولاء طرفینی داشته باشند و به همدیگر کمک کنند.

هیئت باید به گونه ای عمل کند که مخاطبین را به سمت ظهور امام زمان عجل الله تعالی حرکت دهد و مداح، سخنران و شعرهای که در هیئت گفته می شود در این جهت دهی و حرکت بخش بسیار مهم هستند  و هیئت باید کانون احیای امر امامان معصوم علیهم السلام باشد.

رسا ـ  در اندیشه رهبر معظم انقلاب، انسان سازی در بستر هیئات مذهبی چگونه رقم می‌خورد؟

برگزاری مجالسی که مردم بنشینند و محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام را بشنوند، قطعا در تبعیت مردم  از تعالیم اسلامی موثر است و هر حضور هر فرد با هر سلیقه و نگرشی به شرط اینکه ظاهر اسلامی را حفظ کند در گسترش فرهنگ اسلامی و فراگیر شدن تعالیم دینی بسیار موثر است.

شهید سلیمانی همیشه تاکید داشتند که همه افراد جامعه در هیئت ها حضور داشته باشند و اجازه دهیم که در بستر هیئت رشد معنوی برای همه فراهم شود و  معتقد بودند که همه افراد با هر تیپ و قیافه ای، البته با حفظ حرمت ها می توانند در هیئت شرکت کنند، کلام اهل بیت را بشنوند و در محیطی قرار بگیرند که معنویت آنها افزایش پیدا کند.

رهبر انقلاب در مورد هیئت می فرمایند برای اینکه ما در بستر هیئت انسان سازی داشته باشیم باید محاسن کلام اهل بیت علیهم السلام را بیان کنیم و با شنیدن معارف اهل بیت علیهم السلام مستمعین بهره مند می شوند در مسیر تعالیم و هدایت اسلامی قرار بگیرند.

رسا - ویژگی های مداح و سخنران تراز انقلاب اسلامی در هیئت تراز انقلاب اسلامی چیست؟

هر سخنران و مداحی که در هیئت فعالیت می کند باید مجهز به دو بال باشد که یکی بال تقوا و دیگری بال علم است، مداح باید عالمانه و بر اساس آیات، روایات و مقاتل معتبر بخواند، آشنای اجمال با مقاتل داشته باشد و اشعاری که استفاده می کنند در شان اهل بیت علیهم السلام باشد.

سخنران نیز باید از منابع معتبر مطالب سخنرانی خود را فراهم کند و با تکیه بر آیات و روایات مسائل روز جامعه را مطرح کند، در مراسمات عزادای متاسفانه آهنگ را وارد هیئات می کنند و اشعاری مانند آقا مرا به لاک سیاه همان زنی که پشت دسته های عزا می رود ببخش، وارد می کنند که نباید گفته شود.

البته به نظر من به جای این شعر باید گفته شود آقا مرا به چادر خاکی همان زنی که پشت دسته های عزا می رود ببخش، که از طرفی تبلیغ حجاب شود و عمل حرام نیز صورت نگیرد زیرا لاک زدن برای زن زینت حساب می شود و حرام است.

بعضی از مداحان می گویند که اگر عالمانه مداحی کنیم، مخاطب نمی پسندد، ما در جواب می گوییم که مداحان باید ذائقه مردم را تغییر دهند و مداح باید بروی رفتار مردم تاثیرگذار باشد و جهت دهی کند، محوریت سخنران و مداح خیلی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سخنران و مداح باید در هیئت تقوا داشته باشند، اگر در هیئت روضه می خوانند یا سخنرانی می کنند باید خالصانه باشد و تبلیغ خود نباشد، مداح و سخنران، مبلغ امام حسین علیه السلام هستند و باید ممدوح نما باشند و باید خود را خرج اهل بیت علیهم السلام کنند.

رسا ـ  وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

بستر هیئت بسیار مناسب برای تبین و روشنگری است و با وجود هجمه های رسانه ای که علیه تفکرات شیعه وجود دارد، هنوز منبر و هیئت جایگاه ویژه ای دارد و مناسبت های رمضان، محرم و فاطمیه فرصت های مناسبی برای تبیین است که باید از این فرصت ها استفاد شود.

هیئت فرصت بسیار خوبی برای اقناع اندیشه ها است و ما اگر در مقابل هجمه های رسانه ای  دشمن حتی اگر در تراز آنها کار می کردیم امروز خیلی جلوتر بودیم و دشمن عقاید جوانان را با حربه های مختلف مورد هجوم قرار نمی داد ولی ما از طریق جایگاه هیئت به خوبی در مقابل دشمن قرا بگیریم.

اگر به مخاطبینی که در هیئت حضور دارند، معارف حقه اهل بیت علیهم السلام را منتقل کنیم قطعا در مقابل نقشه ها و تهاجم رسانه ای دشمن جهاد تبیین خوبی داشته ایم و همان کاری که زینب کبری سلام الله علیها داشته اند را انجام داده ایم.

ارسال نظرات