۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۴۰۸۷۶

واکنش رجبی دوانی به اراجیف عبدالحمید درباره راهپیمایی اربعین

واکنش رجبی دوانی به اراجیف عبدالحمید درباره راهپیمایی اربعین
رجبی دوانی تصریح کرد: فرد خبیثی که به‌دروغ به نام برادران اهل‌سنت علیه راهپیمایی اربعین سخن می‌گوید، تاریخ ارادت ایرانیان را نمی‌داند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدحسین رجبی دوانی دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی بزرگداشت امام‌زاده علی‌بن محمد باقر(ع) در نشست خبری این کنگره گفت: سرزمین پاک ایران اسلامی این افتخار را دارد که بین همه بلاد اسلامی میزبان بالاترین تعداد از امامزادگان و خاندان مکرم پیامبر اسلام(ص) باشد، این موضوع یکی از نعمت‌های بزرگ الهی است که به ایرانیان داده شده است. با اینکه خاستگاه اصلی امامزادگان در درجه اول مدینه و سپس در عراق بوده است اما این حجم از نوادگان رسول خدا در هیچ جایی از بلاد اسلامی دیده نمی‌شود، این موضوع به‌دلیل عشق و محبت فراوان ایرانیان به خاندان عصمت و طهارت است.

نخستین قیام جهان پس از شهادت امام حسین(ع) ـ پیش از قیام مختار ـ در سیستان ایران اتفاق افتاد

وی با اشاره به نخستین ورود تشیع به ایران گفت: همان‌طور که می‌دانید نخستین ورود تشیع به ایران به اوایل دهه هشتم هجری قمری بازمی‌گردد؛ زمانی که حجاج‌بن یوسف آن فرمانده خون‌خوار در کوفه مستقر شد و شیعیان را به‌شدت مورد کشتار قرار داد، به همین دلیل، قبیله‌ای از شیعیان کوفه از آنجا گریختند، به ایران آمدند و در قم ساکن شدند، موسی‌بن خزرج که مجری جلسه اسمش را برد، یکی از رؤسای همین قبیله بوده است. بعد از قم، شهر کاشان به‌عنوان دومین پایگاه شیعه در ایران محسوب می‌شود و از آن زمان تاکنون به‌عنوان دارالمؤمنین شناخته شده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: جالب است بدانید نخستین قیام در خون‌خواهی از شهادت امام حسین علیه السلام، حتی پیش از قیام مختار و توابین در ایران به وقوع می‌پیوندد و مردم سیستان بلافاصله پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) دست به قیام می‌زنند، وسعت قیام آنها به‌گونه‌ای بوده است که برادر عبیدالله‌بن زیاد که حاکم سیستان بوده است، از این شهر فرار می‌کند، نکته جالب‌تر این است که این قیام زمانی به وقوع پیوسته است که شیعه هنوز وارد ایران نشده است، اشاره کردم که نخستین ورود شیعه به ایران در سال 80 هجری بوده است و واقعه عاشورا مربوط به سال 61 هجری است، اما علاقه مردم سیستان به خاندان پیامبر به‌قدری زیاد بوده است که قبل از رسیدن مکتب اهل‌بیت به ایشان، این‌چنین دست به خون‌خواهی زده‌اند.

ایرانی‌ها حتی زمانی که اهل‌سنت در اکثریت بودند برای اهل‌بیت‌(ع) عزاداری می‌کردند

رجبی دوانی گفت: حتی زمانی که اکثر ایران مذهب غیرشیعه را داشت، برای امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع)، مراسم عزاداری برگزار می‌کردند و بدین وسیله ارادت خود را نشان می‌دادند. سندی از یکی از علمای بزرگ شیعه داریم که در آن عزاداری‌های ایرانیان غیرشیعی برای امام حسین(ع) را تشریح می‌کند. او می‌گوید در آن زمان مردم همدان سنی بودند اما عزاداری بسیار باشکوه مردم این منطقه باعث شگفتی زیاد مردم قم که مذهب‌شان شیعه بود، شد.

او تأکید کرد: این موضوع را از این باب گفتم که بگویم امروز خنّاسان، خبیثان و خائنانی در پوشش دروغین مذهب و به‌دروغ به نام برادران اهل‌تسنن در کشور فتنه‌انگیزی می‌کنند و اخیراً هم فرد خبیثی راهپیمایی اربعین را زیرسؤال برد، کسی که از بهاییت حمایت می‌کند و با استفاده از سعه صدر نظام جمهوری اسلامی، لگدپراکنی می‌کند، امروز بر اثر تبلیغ وهابیت و خباثت خودش، برادران اهل‌تسنن را از خوردن نذری‌هایی که برای امام حسین(ع) داده می‌شود و شرکت در عزاداری‌ها منع می‌کند، این اتفاق در حالی است که ایرانیان سنی در گذشته، تا قبل از خباثت‌های آنها عرض ارادت وسیعی به ساحت اهل‌بیت(ع) داشتند.

رجبی دوانی درباره امامزاده علی‌ بن محمد باقر گفت: ایشان نخستین امامزاده‌ بلافصل در ایران است. او مستقیماً فرزند امام معصوم(ع) است و تا پیش از ورود ایشان به ایران، هیچ فرزند بلاواسطه‌ای از امامان معصوم(ع) را نداشتیم که به ایران ورود کرده باشند و در کشورمان به شهادت برسند، البته این افتخار را داریم که میزبان علی‌بن موسی الرضا(ع) و دیگر فرزندان پاک امام کاظم(ع) در ایران باشیم.

امامزادگان بخشی از هویت ایرانی ـ اسلامی و عامل تمدن‌سازی ما هستند

وی با اشاره به برگزاری این کنگره بزرگ گفت: این همایش برای معرفی هرچه بیشتر این امامزاده جلیل‌القدر برگزار می‌شود و به‌دنبال تبیین نقش مهم امامزادگان در گسترش شیعه در ایران و جایگاه والای آنان در عرصه‌های مختلف هستیم. ما امامزادگان را جزئی از هویت ایرانی اسلامی خود می‌دانیم و به‌برکت آنهاست که تمدن‌ساز شده‌ایم. خوشحالیم که به‌همت مردم کاشان و هیئت امنای امامزاده علی‌بن محمد باقر(ع)، این کنگره بزرگ در سطحی باشکوه در سال آینده برگزار می‌شود.

رجبی دوانی درباره بخش علمی کنگره توضیح داد و گفت: بنده مسئولیت کمیته علمی را به‌عهده دارم؛ محورهایی برای ارائه مقالات از سوی اندیشمندان آماده شده است، از جمله مهم‌ترین محورها می‌توان به موضوعاتی نظیر شخصیت‌شناسی حضرت علی‌بن محمد باقر، سیره و زمانه ایشان، بررسی جغرافیای تاریخی مربوط به امامزاده، مطالعات سیاسی، اقتصادی و مدیریتی مربوط به آستان مقدس ایشان، مطالعات فرهنگی و اجتماعی، هنر و معماری، شعر و ادب و... اشاره کرد. در این بخش‌ها فراخوان ارائه مقالات داده شده است، کمیته علمی هر بخش شکل گرفته است و داورها نیز معین شده‌اند، برای ارتقای سطح علمی مقالات در حال رایزنی هستیم تا مجوز ISC نیز گرفته شود.

او در پایان گفت: علاوه بر این، چند پیش‌همایش و نشست‌های تخصصی برگزار خواهیم کرد، در برگزاری این پیش‌همایش‌ها مراکز مختلفی با ما همکاری کردند، آقای دکتر مقدم‌فر نیز در تلاشند پیامی از رهبر معظم انقلاب برای این کنگره دریافت کنند و مراجع تقلید نیز حتماً پیام‌های جداگانه‌ای خواهند داد.

ارسال نظرات