۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۷۴۱۲۸
کمدین مشهور فرانسوی در جمع طلاب مشهد:

هنرمندان در برابر اتفاقات جهان وظیفه خاصی دارند

خبرگزاری رسا ـ داور جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: جایی که سربازها و جنگ و مبارزه نتواند صحبت کند قطعا هنر می تواند؛ سعی می کنم با حرفه ام از تسلط ایدئولوژی صهیونیزم جلوگیری کنم.
امبلا امبلا ديودونه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، امبلا امبلا دیودونه، کمدین مشهور فرانسوی در نشستی با هنرمندان مشهد که در حاشیه دومین جشنواره ادبی ـ هنری حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در خصوص آزادی بیان در غرب اظهار داشت: در غرب همه چیز را اعم از دینی و غیردینی می توان مورد انتقاد قرار داد اما در مورد اسرائیل ابدا چنین اجازه ای نیست، برای هرگونه فعالیت هنری در هر زمینه ای که بخواهید به نتیجه برسد باید پشتیبان صهیونیست ها باشید، در سینمای اجتماعی فرانسه تنها در موضوعاتی خاص می توان انتقاد کرد و قلم زد.

وی با بیان اینکه در فرانسه هلوکاست جایگزین عیسی(ع) شده است افزود: امروز با جنگی علیه اسلام مواجه هستیم اسلام هراسی وسیعی را در انجا مدیریت می کنند، ایرانیان را به عنوان آدم های فونتیک معرفی می کنند، در سینمای هالیوود چهره ایران را با تصویر مناسب واقع نمی توانید ببینید ولی با این وجود من پیامی از فرانسه برای شما دارم؛ اینکه بدانید علی رغم چنین گستره تبلیغاتی و بودجه های سنگینی تبلیغات علیه شما، نظر نسل جوان فرانسه در مورد ایرانیان این طور نیست و به ایرانی ها به عنوان سمبل مبارزه طلبی نگاه می کنند، در بخش های در بخش های مهمی از اروپا و افریقا و امریکای لاتین که می روم از ایران به عنوان یک سمبل مبارزه طلبی با احترام یاد می شود.

داور جشنواره بین المللی فیلم فجر در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از طریق هنر آزادی بیان را ترویج کرد، ابراز داشت: سعی می کنم با حرفه ام از تسلط ایدئولوژی صهیونیزم جلوگیری کنم، ابزاری که استفاده می کنم اول نویسندگی و سپس بازی در تئاتر است که کمک کرده مستقل باشم زیرا به علت گرایشاتی که من دارم به هیچ جایی اجازه قرارداد با من نمی دهند لذا در یک اتوبوس نمایش هایم را ارائه می کنم.

دیودونه در پاسخ به این سوال که آیا آزادی بیان واقعا در فرانسه جایگاه خود را پیدا کرده تصریح کرد: ابدا چنین چیزی نیست و تمام مباحث توسط تشکیلات صهیونیست کنترل شده و کانالیزه است، با اولین انتقاد کوچکی که انجام دادم به سرعت از صحنه حذف و از تلویزیون بایکوت شدم لذا آن آزادی که شما تصور می کنید ابدا در فرانسه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خود و خانواده اش تاکنون بارها از سوی گروه های صهیونیستی در فرانسه مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند ادامه داد: لابی صهیونیست که پشت دولت فرانسه است شما را از منابع مالی ساقط می کند و با هزینه های بالای زندگی در غرب، عملا امکان حیات را از شما می گیرند در حالی که به ظاهر اعمال فشارشان دیده نمی شود، در جامعه زندگی می کنید ولی عملا نیستید.

خالق اثر ضدصهیونیستی «شوآناناس» در پاسخ به این سوال که هنرشما در گسترش تفکر ضدصهیونیسیتی چه تأثیری داشته خاطرنشان کرد: این تفکر به صورت طبیعی در هنر من بروز کرد اگر خوب به جهان نگاه کنیم می بینیم تحولات بسیار بزرگی در حال وقوع است که با کلام نمی توان بیان کرد، جایی که سربازها و جنگ و مبارزه نتواند صحبت کند قطعا هنر می تواند؛ بخش زیادی از مردم می خواهند آزاد باشند اما جهان در کنترل صهیونیزم است پس دو حالت پیش می آید یا بدون اینکه بدانیم برده صهیونیزم هستیم و یا نیرویی در مقابل آن.

دیودونه با اشاره به اینکه از منابع دینی برای کارهایش الهام می گیرد در خصوص سطح سینما و تئاتر ایران گفت: در سینمای ایران چیزی دیدم که شاید بتواند ما را جذب کند، فیلم های ایرانی مانند فیلم حضرت سلیمان در سال های آینده با فیلم های غربی و اروپایی رقابت خواهد کرد اما در کل کارهای کمی از شرق دیده ام که با به کارگیری یک سری علایم سعی کند چیزی را که ممنوع است(تابویی را) بشکند.

وی با اشاره به ساخت مستند 11سپتامبر به زبان فارسی گفت: فیلمی با موضوع برده داری را نیز با همکاری ایران به زبان فارسی تولید خواهد کرد.

این کمدین برجسته در مورد دین اسلام اظهار داشت: دید کاملا برادرانه ای به اسلام دارم چون مردم مسلمان و افریقایی ها و مسیحی ها باید قدرت خود را به صهیونیست ها نشان دهیم و این نبردیست که همه ما باید در ان شرکت کنیم.

داور جشنواره بین المللی فیلم فجر در پایان خاطرنشان کرد: ما هنرمندان در قبال اتفاقی که دارد در جهان می افتد وظیفه خاصی داریم .

گفتنی است این نشست از سوی حوزه هنری، شهرداری و گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان در مشهد برگزار شد./930/پ202/ص
ارسال نظرات