۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۷۴۴۵۸۱
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

اسرائیل به دنبال محو اسلام است/ وجوب مقاومت برای حفظ دین

اسرائیل به دنبال محو اسلام است/ وجوب مقاومت برای حفظ دین
آیت الله فاضل لنکرانی در نشست فقه المقاومه، تلاش برای حفظ دین را از موارد مقاومت و مرتبه ای بالاتر از امر به معروف عنوان کرد و از لزوم دفاع و حفظ کیان دین سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در دوره تخصصی فقه المقاومه که در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد با تشکر از دست اندرکان و طراحان این نشست تخصصی اظهار داشت: اسلام و قرآن نسبت به مسأله مقاومت تأکید فراوان دارد و مقاومت به معنای ایستادگی و عقبگرد نداشتن و کوتاه نیامدن است؛ مقاومت متعلقاتی دارد که استقامت در آن متعلقات مهم است.

وی با اشاره به تقسیمات مقاومت اظهار داشت: مقاومت در اعتقادات اولین نوع مقاومت است؛ کسی که در توحید استقامت نداشته باشد مشرک می شود از این رو لازم است در اعتقادات محکم باشیم تا آن امر اعتقادی بقاء داشته باشد. هر جا که شائبه شرک به میدان آمد انسان باید با آن مقابله کند تا در اعتقاداتش مستحکم باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تقسیم دوم مقاومت را صبر در بلایا دانست و گفت: دو تقسیم اول از مقاومت از محل بحث خارج است و متعلق مقاومت قسم سوم مقابله با تضعیف کنندگان دین و گسترش دین است؛ مقاومت تکلیفی مولوی است و هر مسلمانی بر حفظ دین مکلف است؛ در میان کتب فقهی ما مسأله «جهاد ذبی» بسیار اهمیت دارد اما در دوران معاصر جهاد را به دو قسم دفاعی و ابتدایی مطرح کردند و جهاد را فقط در دفاعی خلاصه کردند؛ قیام امام خمینی از نظر فقهی فقط با جهاد ذبی قابل توجیه است و این قسم جهاد یعنی لزوم دفاع و مقاومت برای حفظ دین در کلام علمای قدیم بسیار مطرح شده است.

وی اظهار داشت: مقاومت از حیث حکم که وجوب مولوی دارد غیر از جهاد دفاعی است زیرا عقل نیز به جهاد دفاعی حکم می کند؛ در کنار تکالیفی مانند وجوب نماز و روزه، وظیفه مقاومت را نیز بر عهده داریم؛ هر جا که دیده شود کیان دین در خطر است بر مرد و زن فرق نمی کند زیرا لازم است از دین دفاع کند. برخی انتقاد می کنند که چرا امام خمینی قضیه اشغال فلسطین را از آرمان های انقلاب اسلامی ایران معرفی کردند. امروز بزرگ ترین خطر برای اسلام اسرائیل است زیرا او تصمیم دارد که اسلام را از بین ببرد و از باب لزوم دفاع از اسلام لازم است در مقابل آن ایستاد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از برخی سیاسیون در دولت های گذشته که مسأله فلسطین را برای خود فلسطین قابل اهمیت دانستند و تعیین تکلیف آن را مسأله ای مربوط به فلسطین عنوان کردند، تصریح کرد: مسأله اشغالگری اسرائیل فقط برای فلسطین نیست بلکه ضدیت این رژیم با اسلام کاملا عیان است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به حادثه عاشورا، عالی ترین و بزرگ ترین محضر مقاومت را قیام اباعبدالله دانست و ادامه داد: امام حسین هنگام وداع در عصر عاشورا علی اصغر را به میدان آورد درحالی که ایشان می دانست این طفل شیرخواره شهید می شود؛ امام حسین بر اساس جهاد ذبی این طفل را به میدان آورد زیرا در هنگام در خطر بودن دین جهاد با مال، جان و اولاد واجب است.

وی بیان داشت: در همین حوزه علمیه در کتابی نوشته شد که جهاد ابتدایی نداریم و من خوشبین به این تحقیق نیستم؛ این فکر را طوری القاء می کنند، همانگونه که عده ای کتاب نوشتند و حجاب را نفی کردند؛ در کتابی نوشته شده که همه فقها اشتباه کردند و تقسیم جهاد به جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی اشتباه است؛ قرآن در آیاتی بر لزوم جهاد ابتدایی تأکید کرده است و آیه «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ» دلیلی محکم بر لزوم جهاد ابتدایی است؛ البته اینکه اذن جهاد ابتدایی با امام معصوم است یا خیر از این مبحث خارج است زیرا عده ای در مقام بیان اصل جهاد ابتدایی هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به کسانی که وظیفه پیامبر را فقط ابلاغ می دانند اظهار داشت: حاکم باید رصد کند و ببیند که مردم دستورات خدا را پیاده می کنند یا خیر از این رو اقامه دین به معنای حکومت است؛ مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر اقامه دین مسأله حکومت را مطرح می کنند؛ اقامه دین بر مشرکین سنگین است زیرا در صورت تشکیل حکومت قوی دینی بساط مشرکان جمع می شود و این عناد مشرکان با نظام اسلامی از این رو است و مسائلی مانند مسأله هسته ای بهانه است؛ هر انسان مسلمانی باید آنقدر مقاومت کند تا دین حفظ شد.

وی با اشاره به دستور قرآنی «فاستقم» افزود: دستور مقاومت برای این است که کفر ضعیف شود زیرا مقاومت موجب عزت دین و بقاء مسلمین است؛ عده ای بیان می کنند دست از برخی احکام مانند احکامی که بین کافر و مسلمان فرق گذاشته و یا بین زن و مرد تفاوت قائل شده را بردارید و از این رو این بیان خود را به حقوق شهروندی تزیین می کنند؛ اینها می خواهند بگویند حقوق شهروندی یعنی همانطوری که یک مسلمان می تواند نماینده مجلس باشد یک فرد کافر هم می تواند رئیس مسلمانان باشد. این حرف به آنجا ختم می شود که یک بهایی یا یک داعشی مسلط بر اسرار مسلمین باشد و حق نمایندگی مجلس و ریاست را داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تفاوت ارث زن و مرد را از حدود الهی عنوان کرد که نبی اکرم نیز نمی تواند آن را تغییر دهد و در ادامه اظهار داشت: باید بر این امور مقاومت کنیم؛ عده ای در مقابل حجاب حرف می زنند و مقاومت یعنی ما از این اصل دینی دفاع کنیم.

وی در پایان با قرائت روایت «الجهادِ أفضلُ کَلمةُ حقٍ عندَ سلطانٍ جائرٍ» خاطرنشان کرد: سخن از عدل گفتن در هنگام زعامت سلطان ظالم یک مقاومت است؛ مقاومت مرتبه ای بالاتر از امر به معروف و نهی از منکر بوده و مسأله ای بسیار اساسی است.

ارسال نظرات