۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۷۴۵۳۲۵
گزارش یک سند

نامه ناطق‌نوری به امام خمینی برای ثبت‌نام داوطلبان اولین انتخابات خبرگان رهبری

نامه ناطق‌نوری به امام خمینی برای ثبت‌نام داوطلبان اولین انتخابات خبرگان رهبری
برگزاری اولین انتخابات خبرگان، علی‌اکبر ناطق نوری وزیر کشور بود و در تاریخ ۲۸ مهرماه ۱۳۶۱، در نامه‌ای خطاب به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجوز برگزاری این انتخابات را درخواست می‌نماید.

انتخابات اولین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار و طی آن ۶۹ نفر از خبرگان به مجلس راه یافتند. طبق قانون اساسی، وظیفه برگزاری انتخابات بر عهده وزارت کشور است. زمان برگزاری اولین انتخابات خبرگان، علی‌اکبر ناطق نوری وزیر کشور بود و در تاریخ 28 مهرماه 1361، در نامه‌ای خطاب به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجوز برگزاری این انتخابات را درخواست می‌نماید. وی در این نامه که در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی موجود است، چنین نگاشته است:

«محضر مقدس رهبر عالیقدر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی مد ظله العالی

احتراماً معروض می دارد در اجرای ماده 12 آئین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان، موضوع اصول:

پنجم و یکصد و هفتم و یکصد و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وزارت کشور موظف است که پس از وصول دستور مقام رهبری مبنی بر انجام انتخابات مجلس خبرگان، حداکثر ظرف 10 روز، مراتب و تاریخ شروع ثبت نام داوطلبان را با استفاده از وسایل ارتباط جمعی به اطلاع امت شهیدپرور ایران برساند.

مستدعی است در صورت اقتضای رأی عالی، معروضه تقدیمی را مزین به امر مبارک مبنی بر شروع انتخابات فرمایید.

علی‌اکبر ناطق نوری

1361/7/28

بسمه تعالی

موافقت می شود. ان شاءالله مبارک است. 28 مهر ماه1361 روح الله الموسوی الخمینی.»

اولین اجلاس این دوره از خبرگان در ۲۳ تیر ۶۲ در ساختمان قدیمی مجلس شورای اسلامی با پیام امام خمینی آغاز به کار کرد و تا سال ۶۹ به فعالیت خود ادامه داد.

ناطق نوری

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات