۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۷۴۷۷۱۵

نرگس محمدی، مادر زندانی‌‌ای که با همه حرف می‌زند غیر از فرزندانش!

نرگس محمدی، مادر زندانی‌‌ای که با همه حرف می‌زند غیر از فرزندانش!
فرزندان زندانی امنیتی‌ای که سال‌‌ها حاضر به دیدن و حتی صحبت تلفنی با آنها نشده است، جایزه صلح نوبل وی را در غیابش در نروژ دریافت کردند.

هیات داوران کمیته نوبل نروژ یکشنبه شب در مراسمی، جایزه سال ۲۰۲۳ خود را که به نرگس محمدی اختصاص داده بودند به فرزندان او اهدا کردند؛ در این مراسم چهره‌هایی همچون عبدالله مهتدی سردسته گروهک تجزیه‌طلب کومله در کنار چهره‌های سلطنت‌طلب ایرانی نیز حضور داشتند.

این برای دومین بار است که جایزه صلح نوبل به یک ایرانی می‌رسد. پیش‌تر شیرین عبادی که به اقدامات ضدایرانی و تجزیه‌طلبانه‌ مشهور است و بارها خواستار افزایش تحریم‌ها علیه کشورمان، حذف تیم‌های ورزشی ایران از رقابت‌های بین‌المللی شده، در سال ۲۰۰۳ این جایزه را به خود اختصاص داده بود.

نرگس محمدی از محکومان فتنه سال ۸۸ است که پس از گذراندن بخشی از محکومیت آزاد شده بود اما با ادامه اقدامات خود به جرم اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور دوباره بازداشت شد.

او به واسطه حضور فرزندانش در خارج از کشور، بارها با مساعدت و همکاری مقامات زندان اجازه استفاده از تلفن همراه به صورت محدود و صرفا برای تماس با فرزندان خود را نیز داشته، اما او از همین امکان استفاده نکرد این درحالی است که چندی پیش با آنجلینا جولی تماس گرفته بود. همین موضوع باعث انتقاد بسیاری از چهره‌های اپوزیسیون و کابران فضای مجازی هم شده بود(اینجا).

نرگس محمدی در این سال‌ها مدعی عدم تحویل دارو، ضرب و شتم و تهدید جانی در زندان شد و هر بار با مستندات قوه قضاییه مشخص شد که ادعاهای وی صحت نداشته است؛ تصاویر آزادی وی که حاکی از اضافه وزن او بود در حالی که ادعای ضرب و شتم داشت همان زمان با واکنش‌های متعددی در فضای مجازی همراه شده بود. (واکنش‌ها را اینجا بخوانید)

بر اساس اعلام یک منبع آگاه، محمدی از فرصت های درمانی داخل زندان استفاده نکرد، دائما در حال طراحی و اجرای اقداماتی خلاف نظم زندان و برهم زننده فضای آرامش سایر زندانیان بود و دلیل این رفتارهایش ریشه در پیام‌هایی داشت که از سمت شیرین عبادی و عبدالکریم لاهیجی به نرگس محمدی ارسال شده بودو از او خواسته بودند برای جلب نظر اعضای کمیته نوبل رفتارهای تندش را تشدید کند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات