۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۷۵۵۸۸۸
آیت الله علیدوست:

مقام یک عالم به فضل اصولی و فقهی نیست؛ به تبلیغ است

مقام یک عالم به فضل اصولی و فقهی نیست؛ به تبلیغ است
عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این مطلب که مقامات بسیاری برای علما بیان شده است، گفت: تمام این مقامات برای فضل اصولی، فقهی، فلسفه، کلام و تفسیر یک عالم نیست که البته تمام اینها ارزش است و حتی این مقامات، برای نمازشب و عبادات یک عالم هم نیست؛ بلکه برای تبلیغ یک عالم است.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم اظهار داشت: منطقه اردکان، منطقه ای باظرفیت و سترگ است و بحمدالله از ظرفیت های بالفعل و بالقوه ای برخوردار است و بنده از سال 1354 با این منطقه آشنا هستم.
 
وی در ادامه به رسالت روحانیت در دوران معاصر اشاره کرد و ابراز داشت: در آیه 68 سوره اعراف آمده است: «أُبَلِّغُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ/ پیغام خدایم را به شما می‌رسانم و من برای شما ناصح و خیرخواهی امینم».
 
عضو جامعه مدرسین خاطرنشان ساخت: ما و شما روحانی هستیم و یک روحانی به رسالتش تعریف می شود و رسالت روحانیت بر اساس آیه 68 سوره اعراف، تبلیغ رسالات خدای متعال و مبلغ دین بودن است.
 
این استاد حوزه به روایتی از رسول گرامی اسلام (ص) درباره علما اشاره کرد و بیان داشت: حضرت فرمودند: ألا اُخبِرُكُم عَن أقوامٍ لَيسوا بِأَنبِياءَ ولا شُهَداءَ ، يَغبِطُهُم يَومَ القِيامَةِ الأَنبِياءُ وَالشُّهَداءُ بِمَنازِلِهِم مِنَ اللّه ِ عز و جل ... / هان ! شما را از مردمى كه نه پيامبرند و نه شهيد ، و ليكن روز قيامت بر منبرهايى از نور قرار دارند و پيامبران و شهيدان به منزلتشان نزد خداوند عز و جل رشك مى برند ، باخبر كنم ؟» ....
 
آیت الله علیدوست با بیان این مطلب که مقامات بسیاری برای علما بیان شده است، اظهار داشت: تمام این مقامات برای فضل اصولی، 
فقهی، فلسفه، کلام و تفسیر یک عالم نیست که البته تمام اینها ارزش است و حتی این مقامات، برای نمازشب و عبادات یک عالم هم نیست؛ بلکه برای تبلیغ یک عالم است.
 
وی ابراز داشت: تبلیغ دارای عظمتی است که به انسان امید و نشاط خواهد داد و البته رسالتی را بر روی دوش من و شما خواهد گذاشت.
 
عضو جامعه مدرسین با بیان این مطلب که آشنایی با مجموعه دین برای طلاب و روحانیون بسیار لازم است، خاطرنشان ساخت: ما امروز تریبون‌دارانی را داریم که با مجموعه دین آشنا نیستند و دین را در یک سیستم و نظام حلقوی و هرمی ندیده اند و فقط از یک زاویه به آن می پردازند که اشتباه است.
 
این استاد حوزه بیان داشت: طلاب و فضلا باید زحمت کشیده و دین را کامل بفهمند؛ نباید سراغ خرافه و خواب رفته و بدون عقل، دین را فهم نماییم.
 
آیت الله علیدوست اظهار داشت: در ادامه آیه 68 سوره اعراف آمده است: «وَ أَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ» که از این بخش آیه نیز صداقت و امانت را می فهمیم و مبلغ دین باید این خصوصیات را داشته باشد.
 
وی ابراز داشت: دنیا نیازمند صداقت، امانت و سلیقه مبلغ دین است و به همین دلیل است که امام رضا علیه السلام فرمودند: فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا / اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند».
 
عضو جامعه مدرسین در پایان به بیان توصیه ای برای طلاب پرداخت و خاطرنشان ساخت: ما اگر می خواهیم روشنایی بخش بوده و نور داشته باشیم، باید با امام زمان (عج) مرتبط باشیم و کلید ارتباط با حضرت ولی عصر (عج) دو رکعت نماز است و ما باید روزانه دو رکعت نماز برای سلامتی ایشان بخوانیم. 
 
همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام مرتضی کریمی از فضلای اردکانی که به تازگی از سفر تبلیغی آفریقا برگشته بود، به ارائه وضعیت شیعه و وهابیت در کشورهای تانزانیا و زیمباوه پرداخت و حجت الاسلام عابدی، نماینده طلاب و فضلای اردکان نیز خیرمقدم گفت.
ارسال نظرات