۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۵۷۴۳۲
یادداشت؛

واکنش امام امت به شهادت رئیس جمهور

واکنش امام امت به شهادت رئیس جمهور
سیره امام امت در حساس‌ترین لحظات، تذکر مسئله‌ای است که همه چیز از آن منشاء می‌گیرد؛ اطمینانی که امام راحل در حساس‌ترین بزنگاه‌های نهضت داشت بر آمده از قلب مطمئن بود و به برکت قلب او آرامش بر قلب امت سرازیر شد و این سیره انکار نشدنی اوست.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در زمانی که انقلاب اسلامی تازه به پیروزی رسیده و هنوز نهالی نو پای بود، با حوادثی روبرو می شود که هیچ نظامی با تصور آن برای خود پابرجا نخواهد ماند. در لحظات سخت و نفس گیر هجوم رژیم بعث و تنگاتنگ آتش در مرزها، بنی صدر خنجر به دست گرفته و قصد جان انقلاب می‌کند. پس از آن با انتخاب شهید رجایی در دل های به درد آمده ملت ایران، نور امیدی روشن می‌شود و مردم در سرور این پیروزی ناگاه  با خبر شهادت رئیس جمهور و شهید باهنر، موجه شدند که همگان را در بهت فرو برد. خوشحالی و امید جای خود را به غم و دلهره داد و مردم سرگردان بودند که انقلاب اسلامی در فقدان رئیس جمهورش آ ن هم پس از 28 روز از آغاز به کار دولت چه خواهد شد.

همه چشم ها به امام امت بود که با این مصیبت وارده بر انقلاب واکنش امام خمینی (ره) چیست. امام به جماران می آیند و با آرامش خود قلب امت اسلامی را آرام می کنند و مقام والای شهادت را متذکر شده و می فرمایند: «ملتی که از اول، از صدر اسلام و پیشوایان آن جان خودشان را فدا کردند برای هدف خودشان، که آن خدا و اسلام است، به این مسائل و به این امور از بین نخواهند رفت و سستی نخواهند داشت. ملت ما، ملت عزیز ما در تاریخ خوانده است که علی بن ابی طالب- سلام الله علیه- با دست یکی از همین منافقین، با دست یکی از همین اشخاصی که به صورت اسلام، [اما] از اسلام جدا بودند، فرق مبارکش شکافت. ملت ما چون علی بن ابی طالب را فدا کرده است از برای اسلام، فدا کردن امثال این شهدا برای ملت ما یک مسأله مهم نیست.»

امام راحل پاسخ مستکبرینی که با شهادت شهید رجایی و باهنر می خواستند تا ملت ایران دست از آرمان خویش بر دارند، چنین می دهند:« من در عین حال که شهادت این دو بزرگوار برای من بسیار مشکل است، در عین حال، می دانم که آنها به رفیق اعلی متصل شده اند و برای آنها آرامش هست و این طور گرفتاریهایی که الآن برای ما هست، دیگر برای آنها نیست و آنها رسیدند به مطلوب خودشان و از این جهت، به آنها و به خانواده های آنها و ملت اسلامی تبریک عرض می کنم که چنین شهدایی تقدیم می کنند. در عین حالی که مصائب اینها مشکل است برای ما، لکن کشور ما و ملت ما با تمام قدرت ایستاده اند تا همچون شهدایی تقدیم کنند و هیچ راه عقب نشینی ندارند و فکر نمی کنند به سستی. آن کوردلانی که گمان کرده اند که جمهوری اسلامی با نبود چند نفر از بین خواهد رفت و سقوط خواهد کرد، آنها افکارشان، افکار اسلامی نیست و از اسلام خبری ندارند و از ایمان اطلاعی ندارند و افکارشان، افکار مادی [است] و برای دنیا کار می کنند و به هوای دنیا هستند ... ما حکومتمان و افرادی که در رأس حکومت بودند چون از همین مردم هستند و از اشخاصی نیستند که از آن بالاها؛ یعنی، آن پایینها آمده باشند و حکومت کرده باشند بر ملت، از این جهت، ملت ما آرام است، دلش مطمئن است به اینکه وقتی که این شهدا نباشند، به جای آنها، داوطلبانی برای شهادت حاضر به صحنه هستند. ما در عین حال که برای این شهدا متأثر هستیم و اینها اشخاص ارزنده ای برای ملت ما و برای جمهوری ما بودند، لکن ما باز در صفهای دنبال آنها، افراد داریم و اشخاص متعهد داریم و اشخاص مؤمن متعهد به اسلام داریم، و دنبال او ملت داریم و ملتی که هیچ گونه عقب نشینی در این مسائل نخواهد کرد و با این ترتیب، جمهوری اسلامی آسیبی نخواهد دید.» 

امام خمینی (ره) پیش از آنکه معاندان بخواهند روایتی داشته باشند آنان را خلع سلاح کرده و می فرمایند:« من می دانم که در خارج، الآن عنصرهایی که با این جمهوری اسلامی، بلکه با اسلام مخالف هستند و بوقهای خارج و تبلیغاتی خواهند گفت که این دو نفر که شهید شدند، ایران به هم می خورد و خواهند گفت که در عزای اینها، مردم بی تفاوت بودند و یا خوشحال بودند. و آنها با اینکه می دانند، کوردلانه این طور انتشارات و تبلیغات را انجام می دهند. الآن ببینید که سرتاسر کشور ما امروز در سوگ هستند و در همه خیابانها و کوچه ها و بازارها در سوگ نشسته اند. و الآن که به من اطلاع دادند، گفتند: امروز در اطراف دانشگاه جمعیت بیشتر از آن وقتی است که 72 تن شهید شدند. ملت ما این طور است. اگر بعد از این هم- خدای نخواسته- اشخاصی شهید بشوند، ملت ما همین ملت است و نهضت ما همین نهضت. و آن عمده این است که کاری که برای خداست، نه برای افراد، نه برای اشخاص، نه برای شخصیتها، این کار رکود نمی کند با رفتن افراد و با رفتن شخصیتها. کشوری از رفتن شخصیتهای خود تزلزل پیدا می کند که ملت او و افراد آن ملت دل به شخص بسته باشند، دل به اشخاص بسته باشند. اما کشوری که دل او به خدا پیوسته است و برای خدا قیام کرده است و از اول، «نه شرقی و نه غربی و جمهوری اسلامی» را ندا داده است و با بانگ «الله اکبر»، صغیر و کبیر و زن و مردش در صحنه حاضر شده اند و این نهضت را و این انقلاب را بپا کرده اند، همین ملت هستند؛ برای اینکه خدا هست. رجایی و دیگران اگر نیستند، خدا هست.»

سیره امام امت در حساس ترین لحظات، تذکر مسئله ای است که همه چیز از آن منشاء می‌گیرد؛ اطمینانی که امام راحل در حساس ترین بزنگاه های نهضت داشت بر آمده از قلب مطمئن بود و به برکت قلب او آرامش بر قلب امت سرازیر شد و این سیره انکار نشدنی اوست. آری ملتی که شهادت دارد از هیچ چیز نمی هراسد و خود را برای سخت ترین لحظات آماده می کند و دلگرم به وعده الهی و نصرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه، می داند که اگر چه رئیس جمهورش دیگر در میان آنها نیست اما خدای او که هست و این انقلاب، با قوت به راه خود ادامه خواهد داد.

ارسال نظرات