۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۷۵۸۵۹۸
امام جمعه موقت کاشان تبیین کرد؛

توبه در چه زمانی مورد قبول واقع نمی شود؟

توبه در چه زمانی مورد قبول واقع نمی شود؟
اصفهان – حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: نخستین اقدام مشرکین در این دنیا توبه و ندامت اضطراری است که هیچ ارزشی ندارد و خداوند چنین توبه‌ای را نمی‌پذیرد، چرا که چنین توبه‌ای واقعی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر آیه ۴۴ سوره ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی کاشان برگزار شد، گفت: خداوند هیچگاه از ظلم ستمگران و ظالمان غافل نمی‌شود.

وی افزود: خداوند می‌فرماید به ظلم ستمگران و ظالمان به وقت و زمان تعیین شده رسیدگی خواهد شد و خداوند بعد از این هشدار یک هشدار عمومی نیز به همه انسان می‌دهد و هشدار‌های خداوند تنها اختصاص به گروه خاصی ندارد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: یکی از مسائل تربیتی در قرآن موضوع هشدار و تهدید است، ضمن اینکه یکی از روش‌های تربیتی بشارت است و در بین عامه مردم نیز برای ارشاد گاهی تهدید و گاهی از راه ترغیب ارشاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن نیز برای ارشاد انسان‌ها هم تهدید می‌کند و هم ارشاد می‌کند، ضمن اینکه خداوند در مرحله نخست بشارت و ترغیب می‌کند، اگر اثری نداشت نوبت به مراتب بعدی می‌شود، از این رو خداوند در آیه ۴۴ سوره ابراهیم نسبت به عذاب الهی هشدار داده است.

حجت الاسلام اسلامی تبار به منظور خداوند از عذاب الهی اشاره کرده و گفت: برخی منظور از عذاب الهی را روز قیامت و برخی نیز آن را لحظه مرگ می‌دانند، اما برخی از مفسرین منظور از این عذاب را عذاب‌های دنیوی و بلایایی دانسته اند که در یک مقطع زمانی برای گروهی نازل می‌شود.

وی افزود: عذاب دنیوی یک عذاب استیصالی است چرا که در دنیا دو نوع بلا است و تنها عذاب استیصالی نیست که همه را ریشه کن کند بلکه تلنگری است تا بقیه بیدار و هدایت شوند، اما یک عذاب استیصال است که ریشه کن می‌کند و ریشه را نابود می‌کند که نمونه‌های در تاریخ برای اقوام طوایف بسیار است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: هنگام عذاب الهی برخی از گناهان خود نادم و پشیمان می‌شوند و توبه اضطراری دارند و به ناچار توبه می‌کنند که چنین توبه‌ای مقبول و پذیرفته نیست و هیچ ارزشی ندارد چرا که با وجود اینکه ندامت از گناه و توبه عمل خوبی است، اما توبه و ندامت زمانی ارزشمند است که ناشی از اختیار و همراه با تحولات درونی باشد.

وی ادامه داد: عمل صالح اگر ناشی از اضطرار و ناچاری و اکراه باشد ارزشمند نیست، اما عکس آن کار خلاف و گناه اگر ناشی از اضطرار و ناچاری باشد خداوند او را عذاب نخواهد کرد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: نخستین اقدام مشرکین در این دنیا توبه و ندامت اضطراری است که هیچ ارزشی ندارد و خداوند چنین توبه‌ای را نمی‌پذیرد، چرا که چنین توبه‌ای واقعی نیست و دروغ است.

وی افزود: مستکبران خود را زوال ناپذیر می‌دانند و اریکه قدرت را برای خود دائمی و همیشگی می‌دانند در حالیکه آنها هم به مانند مستکبران دیگر، برای دولت شان پایانی وجود دارد و همیشه بر کرسی قدرت نخواهند بود. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات