۰۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۵۹۵۹

روش شناسی اندیشه سیاسی به زودی منتشر می شود

خبرگزاری رسا ـ روش شناسی اندیشه سیاسی، اثر حجت‌الاسلام پارسانیا به زودی از سوی مؤسسه بوستان کتاب قم منتشر می شود.
حجت‌الاسلام حميد پارسانيا


حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: کتاب روش شناسی اندیشه سیاسی شامل مجموعه مقالاتی پیرامون این موضوع است که از سال 1380 جمع آوری شده و پس از نوشتن مقدمه‌ای بر آن برای چاپ در اختیار موسسه بوستان کتاب قم  قرار داده شده است.

وی افزود: این کتاب دربردارنده مقالاتی مانند «روش شناسی فلسفه سیاسی و علم سیاست»، «روش شناسی و اندیشه سیاسی» و « نسبت فقه سیاسی و اندیشه سیاسی» است که از هشت سال پیش در کلاس های درسی تدریس شده و یا به صورت سرمقاله و مقالاتی در نشریات مختلف از جمله نشریه علوم سیاسی به چاپ رسیده است.

مسؤول کمیته روحانیون شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیوستگی مقالات و نوع چینش آن در فصول کتاب اشاره کرد و با بیان این‌که چیدمان مقالات در فصول کتاب به ترتیب منطقی است نه ترتیب زمانی، خاطرنشان کرد: ابتدا مقالات دارای جنبه معرفت شناختی، سپس مقالاتی که نسبت معرفت علمی را با حوزه فرهنگ و جامعه تبیین می کند و به دنبال آن مباحث مربوط به فلسفه اجتماعی و فلسفه سیاسی در این کتاب آورده شده است.

حجت‌الاسلام پارسانیا تصریح کرد: البته هدف از روش شناسی، روشناسی کاربردی نیست بلکه روش شناسی تولید نظریه‌هاست چرا که نظریات سیاسی در خلأ شکل نگرفته و هر کدام مبانی معرفت شناختی و هستی شناختی خاصی دارند، از این رو اندیشه اجتماعی و سیاسی در فضای فرهنگی جهان اسلام و حوزه علمیه قم می طلبد با نظریاتی تولید شود که متناسب با این فضا باشد.

وی اضافه کرد: برخی از نمونه ها و مباحثی که در حوزه فلسفه اجتماعی با روش های متناسب با تفکر اسلامی و یا فلسفه اسلامی وجود دارد نیز در پایان این کتاب ذکر شده است.

گفتنی است، کتاب روش شناسی اندیشه سیاسی به قلم حجت‌الاسلام حمید پارسانیا در پانزده فصل و دویست صفحه تنظیم و به زودی از سوی بوستان کتاب قم به چاپ خواهد رسید. /920/ت302/ع

ارسال نظرات