۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۷۶۰۱۱۶
رئیس بنیاد بین المللی امامت مطرح کرد؛

تدوین دانش نامه و فرهنگ نامه‌های امامت در آینده نزدیک

تدوین دانش نامه و فرهنگ نامه‌های امامت در آینده نزدیک
حجت الاسلام سبحانی " دانش نامه کاربردی امامت" را اولین دانش نامه منتشر شده معرفی کرد و اظهار داشت: امروز همه مراتب نظام آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی رئیس بنیاد بین المللی امامت در نشست خبری سالانه امامت که به مناسبت دهه ولایت صبح امروز در بنیاد بین المللی امامت برگزار شد، با تاکید براینکه در طول سالیان گذشته ارتباط و هماهنگی‌های علمی بین موسسات و نخبگان حوزه امامت افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: در حال حاضر تقریباً همه موسساتی که در عرصه امامت در حال فعالیت هستند و با همفکری و هم آوایی صورت گرفته از انجام کار‌های تکراری جلوگیری می‌کنند.

وی کار‌های بزرگی که معمولاً از توان یک موسسه خارج است را با هم افزایی‌ها و روابط میان سازمان‌ها ممکن دانست و گفت: در این راستا کنگره بین‌المللی علامه میرحامد حسین با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و موسسه کتاب شناسی شیعه برگزار می‌شود.

تدوین دانش نامه و فرهنگ نامه‌های امامت در آینده نزدیک

رئیس بنیاد بین المللی امامت با بیان گزارشی از عملکرد بنیاد بین المللی امامت، حدود ۱۲ سال فعالیت متمرکز امامتی بنیاد را قابل ملاحظه ارزیابی کرد و افزود: امروز همه مراتب نظام آموزشی امامت در حوزه علمیه تصویب و اجرا شده است و به مدت یک سال در سطح ملی به عنوان نهاد بزرگ آموزشی در حال همکاری با نهاد‌های دیگر هستیم و ۲۰ دوره آموزشی تخصصی در سطح دو، سطح سه و سطح چهار در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی اضافه کمیت اجرایی دور‌های آموزشی بنیاد بین المللی امامت را کم نظیر یا بی نظیر ارزیابی کرد و گفت: برای اولین بار در نظام آموزشی متن‌های آموزشی آکادمیک و حرفه‌ای امامت در سطح سه نگاشته می‌شود و همچنین ۲۲ درسنامه علمی برای سطح دو در حال تدوین است.

وی در ادامه حمایت از پایان نامه‌های علمی در زمینه امامت را دستور کار بنیاد خواند و اظهار داشت: از هر پایان‌نامه‌ای که در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در زمینه امامت نوشته و به تایید هیئت علمی بنیاد امامت برسد حمایت مادی و معنوی صورت می‌گیرد و در حال حاضر ۱۲۰ پایان نامه امامتی در حوزه و دانشگاه در حال تدوین است.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به اهمیت تولید دانش نامه‌ها و فرهنگ نامه‌ها در حوزه امامت، گفت: علیرغم اینکه امامت اصل اساسی اندیشه اسلامی و تشیع است در حوزه امامت فاقد دائرةالمعارف و دانشنامه هستیم. گروه دانشنامه‌ها و فرهنگ نامه‌ها در بنیاد بین‌المللی امامت راه اندازی شده است و نگارش اولین دائرة المعارف امامت با عنوان دانشنامه کاربردی امامت آغاز شده است.

تدوین دانش نامه و فرهنگ نامه‌های امامت در آینده نزدیک

وی اظهار با اشاره به شکل گیری یک حوزه فرهنگی و تمدنی بزرگ در شمال هندوستان در دو قرن قبل، افزود: این حوزه امروز مدرسه کلامی فکری لکهنو نامیده می‌شود که در طول حدود صد سال و در چند نسل متوالی آثاری پدید آورده که غبطه بسیاری از بزرگان را برانگیخته است؛ امام خمینی (ره) در کتاب کشف الاسرار بیان می‌کند شخصیت‌های بزرگی به دنبال احیاء آثار آن حوزه بر آمدند و دشمنان درصدد نابودی این آثار بودند به همین خاطر باید تلاش کرد این آثار به در اختیار جامعه اسلام قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه در طول تاریخ در راستای احیای این آثار اقدامات متعددی صورت گرفته، اما کامل نشده است، تصریح کرد: با همکاری موسسات علمی و فرهنگی آغاز احیا و چاپ این آثار شروع شده و در حوزه تمدنی شیعی شمال هند آثار متنوعی در علوم مختلف تولید شده که شورای علمی این مجموعه پس از بررسی‌های متعدد میدانی و کتابخانه‌ای حدود ۱۰۰ اثر به عنوان آثار برتر این حوزه انتخاب کرده و کار پژوهشی توسط حدود ۵۰ نفر از محققان در سطوح مختلف آغاز شده است.

حجت‌الاسلام سبحانی بنیاد بین المللی امامت، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و موسسه کتاب شناسی شیعه را عهده دار بخشی از مسئولیت این کار دانست و گفت: امروز شاهد اولین مجلدات این آثار هستیم.

رئیس بنیاد بین المللی امامت با اشاره به اینکه کتاب ۳۵ جلدی عبقات الانوار از بارزترین آثار علامه میرحامد حسین است، آثار ارزشمند علامه میرحامد حسین یکی از منابع ضروری در ایجاد و تقویت ارتباط علمی با جامعه شیعه پژوه جهان دانست و تاکید کرد: در ابتدا قرار بود یک کنگره برای مدرسه فقهی لکهنو برگزار شود، اما با توجه به آثار فراوانی که وجود داشت دو کنگره برای معرفی و تجلیل از آثار مدرسه فقهی لکهنو برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات